نهضت خیرین یزدی در مدرسه‌سازی

استان یزد برای رفع کمبودهای خود در حوزه فضای آموزشی، برنامه‌ای بلندپروازانه برای بازسازی ۱۲۹مدرسه در دست اجرا دارد. این امر البته گویای کمبود جدی در این حوزه است. وضعیت فضاهای آموزشی در برخی مناطق استان یزد، همچنان نگران‌کننده است. به‌طور خاص، در حاشیه شهرها، کلاس‌های درس با تراکم بالای ۴۰ دانش‌آموز برگزار می‌شوند.
استان یزد برای رفع کمبودهای خود در حوزه فضای آموزشی، برنامه‌ای بلندپروازانه برای بازسازی ۱۲۹مدرسه در دست اجرا دارد. این امر البته گویای کمبود جدی در این حوزه است. وضعیت فضاهای آموزشی در برخی مناطق استان یزد، همچنان نگران‌کننده است. به‌طور خاص، در حاشیه شهرها، کلاس‌های درس با تراکم بالای ۴۰ دانش‌آموز برگزار می‌شوند.
کد خبر: ۱۵۲۷۱۵۵
نویسنده سیداحمد هاشمی اشکا - گروه ایران
 
این مساله، چالش جدی و مشکل‌آفرینی برای نظام آموزشی استان به شمار می‌رود. علاوه‌براین، به‌گفته مسئولان، وجود ۳۳مدرسه دوشیفته در استان امری قابل قبول نیست.
​​​​​​​در واکنش به چالش‌های موجود، «نهضت عدالت توسعه فضاهای آموزشی» در استان یزد با جدیت در حال پیگیری است. به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش یزد و براساس مصوبه تدوین‌شده، سازوکارهای مشخصی برای این منظور تعریف شده که تشکیل ستاد ویژه در صدر‌آنهاست.
این مسئول ادامه می‌دهد: «برای تضمین روند پیشرفت برنامه‌ها، برگزاری جلسات هفتگی منظم و ارسال گزارش ماهانه جهت پایش دقیق به ستادهای استانی و تهران در دستورکار قرار دارد.»
مدیرکل آموزش‌وپرورش یزد با تأکید بر اهمیت مهارت‌آموزی در نظام آموزشی، دانش‌آموزان مهارت‌محور را سرمایه‌های اصلی و آینده‌سازان واقعی جامعه می‌داند و می‌گوید: «توسعه پایدار و رونق اقتصاد استان در گرو تربیت نیروهای متخصص و کارآمد است.»
وی تصریح می‌کند: «جهان امروز ازدانش‌آموزانی استقبال می‌کند که علاوه بردانش نظری، مهارت‌های کاربردی و توانایی حل مسائل اجتماعی را داشته باشند و ما در مسیر تغییر رویکرد آموزشی به سمت مهارت‌آموزی گام‌برداشته‌ایم.»
   
نیازمند مشارکت مردم
اگرچه اقدامات آغازشده در استان یزد در جهت تامین نیازهای فضای آموزشی امیدبخش است، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که برای رفع کامل چالش‌ها، پیگیری مستمر و تأمین منابع باید در دستورکار باشد.
در همین راستا استاندار یزد می‌گوید: «پیگیری سهم آموزش‌وپرورش از محل مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن و همچنین وصول ۳درصد عوارض شهرداری که سهم قانونی آموزش‌وپرورش است، باید در صدر کارها قرار‌گیرد.»
محمدرضا بابایی برگزاری گردهمایی خیرین مدرسه‌ساز برای جلب مشارکت مردمی و تکمیل پروژه‌ها را لازم و ضروری می‌داند.با توجه به اقدامات انجام‌شده، به نظر می‌رسد استان یزد دورنمای روشنی برای خروج از بحران کمبود فضای آموزشی دارد. امسال ساخت ۶۰مدرسه در دستورکار بود که نیمی از آنها به بهره‌برداری رسیده و نیمی دیگر طی ماه‌های آینده افتتاح می‌شوند. این امر البته دستاورد مهمی در مسیر اجرای نهضت عدالت آموزشی خواهد بود.
بااین‌حال، تداوم جلسات منظم، تأمین پایدار منابع مالی و استفاده از ظرفیت خیرین، ارکان اصلی موفقیت در این مسیر است. اگر این برنامه با همان جدیت اولیه پیگیری شود، می‌توان امیدوار بود که استان یزد در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد کاهش محسوس محرومیت آموزشی باشد.
   
دولت به تعهداتش عمل کند
سیستم آموزشی زیربنای توسعه هر کشور محسوب می‌شود و بر همین اساس، با همت دولت و تداوم راه خیرین، باید سرانه فضاهای آموزشی در استان یزد به سطح استاندارد برسد تا معلمان و دانش‌آموزان در شرایطی مطلوب‌تر به امر آموزش و تربیت بپردازند.طی روزهای اخیر و در مراسم افتتاح چند مدرسه خیرساز در یزد، نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن با تقدیر و ستایش از فرهنگ وقف در شهر دارالعلم و دارالعباده، به قانون برنامه هفتم پیشرفت اشاره کرد و خواستار تأمین سهم دولت برای تکمیل پروژه‌های خیرساز و حل مشکل کلاس‌های بالای ۴۰ نفر و مدارس دوشیفته شد.
محمدصالح جوکار با تشکر از وزیر آموزش‌وپرورش به‌خاطر راه‌اندازی طرح نهضت توسعه عدالت فضاهای آموزشی تصریح کرد: «براساس قانون برنامه ششم، اگر خیرین ۵۰درصد هزینه ساخت مدارس را تأمین کنند، دولت نیز باید ۵۰درصد دیگر را پای کار بیاورد. با همین روش ۱۳۰واحد آموزشی در استان ساخته شد، اما متأسفانه دولت‌ها به تعهد خود عمل نکردند.»
رئیس مجمع نمایندگان استان به‌طور مشخص رو به وزیر گفت که امروز ما ۹۰ مدرسه نیمه‌ساز و آماده تکمیل با همین شرایط داریم که اگر در زمره این طرح جدید قرار گیرند، سپاسگزار خواهیم بود.

تامین زیرساخت‌ها
استاندار یزد با اعلام این‌که عدالت آموزشی در صدر سیاست‌های دولت قرار دارد، از افتتاح ۳۰مدرسه در نیمه نخست سال و ۳۰مدرسه دیگرتا پایان سال‌جاری دراستان یزد خبرداده وگفت:«تمامی موفقیت‌های استان در عرصه‌های علمی، اقتصادی و بهداشتی، ریشه در تلاش‌های نظام تعلیم و تربیت و خانواده دارد و این امر باعث شده که مردم سراسر کشور به نام و اعتبار یزد اعتماد داشته باشند.»
بابایی با اشاره به دستاوردهای بزرگ استان در بخش‌های مختلف با وجود محدودیت‌ها، موفقیت‌های یزد را رهاورد تلاش معلمان‌دانست.این مسئول با اشاره به سیاست‌های دولت چهاردهم، اجرای نهضت عدالت آموزشی را یکی از اولویت‌های اصلی عنوان کرد و از پیشرفت‌های قابل توجه در زیرساخت‌های آموزشی استان خبر داد.
استاندار یزد با تشریح اقدامات صورت‌گرفته در حوزه فضاهای آموزشی اظهار داشت: «از۱۲۹مدرسه شناسایی‌شده نیازمند تکمیل یا آغاز عملیات ساخت، تحویل ۶۰ مدرسه تا پایان سال کار بزرگی است و عملیات ساخت ۶۹مدرسه باقی می‌ماند که احداث آنها برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.»
بابایی همچنین ازاختصاص بخشی از منابع مالی استانداری برای حمایت از طرح‌های آموزشی، به‌ویژه پروژه‌های نمازخانه مدارس، در کنار کمک خیرین خبر داد و بر همدلی و مشارکت مردمی در توسعه آموزش تأکید کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها