زندگی اولین خلبان شهید در قاب دوربین

مستند «آلفارد» که زندگی، ایثار، رشادت و دلاورمردی شهید خلبان خالد حیدری را به تصویر کشیده امروز با حضور مدیرکل صدا و سیمای مرکز مهاباد رونمایی شد.
کد خبر: ۵۳۹۳۸۰
زندگی اولین خلبان شهید در قاب دوربین

مستند آلفارد زندگینامه شهید سرلشکر خلبان خالد حیدری صبح شنبه به مناسبت دهه فجر انقلاب با حضور خانواده این شهید بزرگوار و مدیر کل صدا و سیمای مرکز مهاباد رونمایی شد. این مستند به مدت 180 دقیقه زندگی، ایثار، رشادت و دلاورمردی های وی را از زبان همرزمان و خانواده شهید به تصویر کشیده است.

این مستند که قرار بودن در 4 قسمت 30 دقیقه ای توسط صدا و سیمای مرکز مهاباد تهیه شود، با رجعت پیکیر این شهید بزرگوار به آغوش زادگاه و خانواده روز سوم آبان سال 91 بعد از گذشت 32 سال پایانی متفاوت به خود گرفته و روند ضبط و تهیه مستند متحول شد.

هواپیمای خالد حیدری و محمد صالحی بعد از چند ساعت از آغاز جنگ 8 ساله تحمیلی از پایگاه سوم شکاری همدان با رمز انتقام در گروه پروازی آلفارد ساعت 17:25 برای بمباران پایگاه هوایی کوت به پرواز در آمد، پدافند عراق به دلیل مورد هدف قرار گرفتن توسط گروه پروازی البرز هوشیار شده و کار برای گروه پروازی آلفارد دشوار شده بود.

هدف گروه آلفرد پایگاه هوایی کوت در استان میسان عراق بود که طبق برنامه ریزی بمباران انجام شد ولی یک فروند فانتوم مورد هدف موشک پدافند زمین به هوای پایگاه کوت قرار گرفت.

یکی از سرنشینان این فانتوم شهید خالد حیدری بود که در سال 1329 در روستای قلقله از توابع شهرستان مهاباد متولد شد، وی پس از سپری کردن دوره خدمت سربازی در آزمون ورودی دانشکده خلبانی شرکت و با قبولی در این آزمون به نیروی هوایی و دانشکده خلبانی وارد شد.

خالد حیدری پس از طی دوره یک ساله مقدماتی در ایران سال 1353 جهت فراگرفتن دوره‌های تکمیلی به مدت دو سال به آمریکا اعزام شد و پس از آموزش پرواز با هواپیماهای تی 37 و تی 38 و اف 4 به عنوان خلبان شکاری به ایران بازگشت و پس از 6 ماه حضور در پایگاه یکم شکاری در سال 1356 به پایگاه سوم شکاری منتقل شد.

پیکر خلبان شهید خالد حیدری به همراه پیکرهای مطهرچند خلبان شهید دیگر روز چهارشنبه سوم آبان‌ماه سالجاری از طریق مرز شلمچه به آغوش میهن اسلامی باز گردانده شدند.

فرماندار مهاباد در آیین رونمایی از این مستند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، با اشاره به اینکه ثمره شیرین طیبه انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا در تمام کشور قابل مشاهده است، گفت: ملت بزرگ ایران امسال با شرکت آگاهانه و پرشور در صحنه های مختلف انقلاب جوابی محکم به بدخواهان نظام اسلامی خواهند داد.

قاسم امان اللهی مدیر کل صدا و سیمای مرکز مهاباد با بیان اینکه اقتدار و ابهت کنونی نظام اسلامی به یمن وجود ولایت فقیه و پشتیبانی همه جانبه آحاد مردم از نظام اسلامی بدست آمده، اظهار داشت: گرامیداشت یاد و خاطره شهدا یک وظیفه و تکلیف ارزشمند بوده و به تصویر کشیدن زندگی  این بزرگواران گوشه ای کوچک از ادای وظیفه ما در مقابل آنها است.

در ادامه این مراسم از خانواده شهید خلبان حیدری و عوامل تهیه مستند " آلفارد" تقدیر شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها