عناوین روزنامه‌های صبح سه ‌شنبه

مرگ عفریته آهنین

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح شنبه

یک وجب تا جنگ هسته‌ای خاور دور

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون انتخاب مردم پایتخت را اول کرد،چالش در آلماتی 2 به امروزکشیده شد،اجرای ناقص طرح تنظیم بازار عامل گرانی میوه،تلاش‌ها برای کاهش 25 درصدی خودرو،رضایت مردم ازتعطیلات نوروزی چگونه است؟،رکورد 17 ساله تورم شکست،الاکلنگ آمار حوادث جاده‌ای در نوروز 92،یک وجب تا جنگ هسته‌ای خاور دور،قطب‌نمای ارزی سال جدید و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۵۱۷۴۴
یک وجب تا جنگ هسته‌ای خاور دور

مردم سالاری: یک وجب تا جنگ هسته‌ای خاور دور

ظرف 15 روز گذشته که رسانه‌های مکتوب ایران تعطیل بودند و انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه به نقل دید و بازدید‌های نوروزی بدل شده بود در رسانه‌های جهان خبرهای درگیری لفظی پیونگ یانگ با واشنگتن‌، سئول و حتی توکیو تیتر یک رسانه‌های جهان بود. همه نگران وقوع یک جنگ اتمی در خاور دور هستند.

پس از پایان جنگ دوکره ، شبه جزیره دو کره همواره التهاب و تنش لفظی را با طعم باروت مزه کرده است اماتاسال2010 درگیری جدی رخ نداد؛ حال پس از مرگ کیم جونگ ایل رهبر سابق کره شمالی، رویکرد پیونگ یانگ تحت امر رهبر جوان به سرعت تغییر کرده تا اقتدار حکومت کمونیستی کره شمالی را به رخ جهان بکشد. به لحاظ علمی کره شمالی به دنبال آن است که احساس ناامنی خود را کاهش دهد، می‌توان در مورد صحت و کارامدی ابزارهایی که این کشور به کار می‌گیرد بحث کرد اما باید توجه داشته باشید که کره شمالی این اقدامات را از سرِ قدرت‌نمایی انجام نمی‌دهد.

اما استراتژیست‌ها می‌گویند، رهبر جوان کره شمالی راهی به غیر از جنگ ندارد.روسیه و چین نسبت به گذشته حمایت کمتری از کره شمالی دارند و با توجه به مانور جدید مشترک کره جنوبی و آمریکا، کیم جونگ اون حکومتش را در خطر دیده است و می‌خواهد بجنگد تا بیشتر زنده بماند. برخی هم این تهدیدات را محصول اعتماد به نفس کاذب رهبر کره شمالی می‌دانند و عده ای هم بر این عقیده اند که او قصد دارد به رویای از دست رفته پدر بزرگش رنگ حقیقت ببخشد. رویای کیم ایل سونگ برای یکی شدن دو کره و تشکیل یک حکومت کمونیستی واحد که در سال 1950 با شکست مواجه شد. ورای این سه دیدگاه،کره شمالی دو موشک دورپیما با قابلیت حمل موشک را آماده شلیک کرده است؛هدف هرچه باشد همه این اقدامات در آستانه سالروز تولد بنیانگذار کره شمالی صورت می‌پذیرد که پانزدهم آوریل(9 روز دیگر) است.

پس از روی کارآمدن کیم جونگ اون،وی در اولین گام در ماه سپتامبر اقدام به یک آزمایش موشکی ناموفق کرد اما این شکست باعث نشد که رهبرجوان از مواضع خود عقب نشینی کند و حدود 3 ماه بعد در روز 12 فوریه (24بهمن) یک آزمایش موشکی رعدآسا انجام داد. موشک اونها-3 از نسل موشک‌های تاپودونگ، بود که معادلات جنگی غرب را به نوعی جابه جا کرد. اگرچه پیونگ یانگ می‌گفت این اقدام غیر نظامی ‌است و منع سازمان ملل که از سال2006 وضع شده بود حق اساسی این کشور را ضایع می‌کند اما از نگاه ناظران نظامی این اقدام مقدمه ای بود برای موشک‌های قاره پیمای این کشور که خاک ایالات متحده را نشانه خواهد گرفت.

در حالی که پنتاگون هنوز سرگرم بررسی ابعاد موشک پرتاب شده کره شمالی بود این کشور یک شوک دیگر به غرب وارد کرد و در میانه اسفند ماه دست به یک آزمایش زیرزمینی هسته ای زد و سپس از حمله پیش دستانه به آمریکا سخن گفت. قدرت نمایی نظامی کیم جونگ اون از سوی غرب باید پاسخ داده می‌شد. اگرچه براساس یک برنامه‌بندی سالانه آمریکا به همراه کره جنوبی مانور نظامی مشترگ پشت دروازه‌های همسایه شمالی انجام می‌دهند که اغلب با تنش لفظی همراه بوده است اما امسال همه چیز تفاوت داشت. ایالات متحده پیشرفته ترین و رعب آورترین تجهیزات خود را برای پاسخ به سمت کره جنوبی گسیل داشت.

آمریکا اخیرا شماری جنگنده ضدرادار پیشرفته و بمب‌افکن‌های بی-52 با توانایی هسته‌ای به کره جنوبی فرستاده است.هم‌چنین، مقامات رسمی تأیید کرده‌اند که ناوشکن یو اس اس جان مک‌کین، که توانایی رهگیری ناوها را دارد، در شبه‌جزیره کره مستقر شده است.ناوشکن دوم، یو اس اس دیکاتور، نیز به منطقه فرستاده شده است.

پیونگ یانگ خشمگین‌تر از پیش، هفته گذشته نیز این کشور یگان‌های موشکی استراتژیک خود را برای حمله به آمریکا، گوآم و‌هاوایی به وضعیت جنگی درآورد. ارتش کره شمالی مسئولیت بحران کنونی را به عهده آمریکا دانسته و استقرار بمب‌افکن‌های بی-52 و بی-2 را شاهدی برای ادعای خود آورده است.

کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد که نیروگاه 5 مگاواتی یونگ بیون را راه اندازی کرده و قصد دارد روند پرشتاب تری به توانمندی هسته‌ای خود دهد. زیگفرید هکر، متخصص مسائل هسته‌ای در دانشگاه استنفورد و آخرین فردی که به عنوان یک خارجی به نیروگاه یونگ بیون رفته و آنجا را دیده، در مصاحبه‌ای می‌گوید: در صورت راه افتادن نیروگاه، این رآکتور می‌تواند در حدود 6 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند. این کارشناس مسائل هسته‌ای می‌افزاید: کره شمالی در زمانی که وی از آن نیروگاه در سال 2010 دیدن کرده بود، بین 24 تا 42 کیلوگرم پلوتونیوم در اختیار داشته است(میزان معادل ساخت 4 تا 8 بمب) آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه فوریه نیز با کمک پلوتونیوم صورت گرفته بود.اولی هنونن، رییس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در این باره می‌گوید: کره شمالی پیشتر در توافق سال 1994 با آمریکا این نیروگاه را بسته بود، اما در مقاطعی اقدام به بازگشایی آن کرده بود. این دو کارشناس مسائل هسته‌ای می‌گویند که کره شمالی بدون کمک خارجی می‌تواند دوباره این نیروگاه را راه اندازی کند. تصاویر ماهواره‌ای حکایت از آغاز فعالیت نیروگاه یونگ بیون دارد.

روز پنجشنبه رجزخوانی‌ها ابعاد تازه ای به خود گرفت و ارتش کره شمالی اعلام کرد که تایید نهایی برای حمله «بی‌‌امان» اتمی به ایالات متحده را کسب کرده است.در بیانیه‌ای که بامداد پنجشنبه 15 فروردین به وقت خاور دور در خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد، فرماندهی کل ارتش خلق کره اعلام کرد به طور رسمی به واشنگتن اطلاع داده که تهدیدات ایالات متحده ممکن است با حمله‌های هسته‌ای موثر و سبک‌ و متنوع پاسخ داده شود. ارتش کره شمالی تصریح کرده است: «عملیات بی‌امان نیروهای مسلح انقلابی در این خصوص بررسی نهایی و تایید شد.» اشاره کره شمالی به سلاح‌های کوچکتر می‌تواند اشاره‌ای باشد به اینکه پیونگ یانگ توانسته که فناوری خود را بهبود بخشد.این بیانیه می‌‌افزاید که واشینگتن بهتر بود درباره این وضعیت خطیر به‌دقت تامل می‌کرد. فرماندهی کل ارتش خلق کره در ادامه بیانیه خود تصریح کرده که «لحظه انفجار به سرعت فرا می‌رسد» و جنگ در شبه‌جزیره کره ممکن است «امروز یا فردا» آغاز شود.

ساعاتی پس از انتشار این بیانیه،وزیر دفاع کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی موشکی با «برد قابل توجه» به ساحل شرقی‌اش منتقل کرده است، ولی وی افزود هنوز نشانه‌ای وجود ندارد که بیانگر آماده شدن پیونگ یانگ برای یک درگیری گسترده باشد. وی گزارش رسانه‌های ژاپنی مبنی بر اینکه این موشک از نوع «KN-80» و دوربرد بوده است را تکذیب کرد. این موشک در صورت به کارگیری قادر است که خاک آمریکا را هدف قرار دهد. گفته می‌شود مرکز اصلی تحقیقات نظامی کره شمالی در شرق این کشور است.کره شمالی موشک‌های خود را پیش از این از همین منطقه آزمایش کرده و سه آزمایش هسته ای این کشور نیز در شرق انجام شده است.آقای کیم که در یک کمیته پارلمانی سخن می‌گفت، اعلام کرد که موشک کره شمالی که به ساحل شرقی این کشور منتقل شده است، «برد قابل توجهی» دارد ولی قادر نیست که خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

درهمین حال،آسوشیتدپرس نوشت که اظهارات وزیر دفاع کره جنوبی درباره «برد قابل توجه» این موشک می‌تواند اشاره‌ای باشد به موشکی به نام «موسودان»، که گفته می‌شود حدود سه هزار کیلومتر برد دارد. این برد می‌تواند اهدافی را در خاک کره جنوبی، ژاپن و همچنین پایگاه‌های آمریکا در این دو کشور را مورد حمله قرار دهد. با این حال تردیدهای زیادی درباره دقت این نوع موشک‌ها وجود دارد. وزیر دفاع کره جنوبی با خوش‌بینی گفت، اگر کره شمالی قصد داشت تا وارد یک درگیری گسترده نظامی شود باید نشانه‌هایی چون بسیج واحدهای نظامی از جمله فراخوان نیروهای ذخیره دیده می‌شد، ولی فرماندهان نظامی کره جنوبی چنین آمادگی‌هایی را ندیده‌اند.

اما براساس آخرین گزارش‌ها تا لحظه تنظیم این گزارش، کره شمالی دو موشک میان‌برد را برای پرتاب آماده کرده است. آژانس خبری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یکی از مقامات ارشد نظامی کره جنوبی گفته است این موشک‌ها با قطار به محل پرتاب در سواحل شرقی منتقل شده است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که کره جنوبی دو ناوجنگی ایجس حامل سیستم دفاع موشکی در سواحل شرقی و غربی اعزام کرده است.چندروز پیشتر پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرده است که یک سیستم دفاع موشکی را به جزیره گوام خواهد فرستاد تا پوشش هوایی منطقه را در صورت یک حمله احتمالی تقویت کند.

دراین میان،ژاپن گفته است اقدامات آتی کره شمالی را با همکاری نزدیک با آمریکا و کره جنوبی دنبال می‌کند.یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن به خبرنگاران گفته کشورش برای «بدترین سناریو» آماده است.

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید نگران این است که هر «بحران ناخواسته‌ای» در شبه جزیره کره می‌تواند «تبعاتی بسیار جدی» داشته باشد.بان کی مون در کنفرانسی خبری در مادرید گفت«تهدید حمله هسته‌ای بازی نیست؛ بسیار جدی است، به نظر من کره شمالی در رجز خوانی‌هایش زیاده‌روی کرده است.»دبیرکل سازمان ملل متحد از تمام طرف‌های درگیر در بحران شبه جزیره کره خواست «شرایط را آرام کنند و مشغول گفت‌وگو شوند.»

ازسوی دیگر، روسیه با انتقاد از کره شمالی گفته است تلاش‌های این کشور برای نقض تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل غیر قابل قبول است.آلکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که اقدام کره شمالی اجتی اگر امکان احیای مذاکرات شش جانبه را عملا منتفی نکند شرایط گفتگو را بسیار دشوار می‌کند.

دریک جمع‌بندی می‌توان گفت، تحرکات نظامی کره شمالی عادی است زیرا پیونگ یانگ معمولا چنین کارهایی را انجام می‌دهد. اما هنوز نیروهای نظامی کره شمالی به صورت انبوه جابجا نشده‌اند. اما تهدیدهای موشکی کره شمالی تازگی دارد. در این شرایط، کره شمالی به دنبال حمایت‌های حامی اصلی‌اش یعنی چین است. پکن از اقدامات تهدیدآمیز کره شمالی راضی نیست. چین به خوبی می‌داند که اگر در منطقه جنگ آغاز شود چه وضعی پیش خواهد آمد. اگر در منطقه جنگ شروع شود، چین مجبور خواهد شد در جنگ وارد شود. به همین علت است که چین از همه طرفها خواسته است از تنشها بکاهند.

در شمال شرق آسیا، اولاً چین و روسیه دارای سلاح هسته‌ای و زرادخانه‌های بزرگ تسلیحات هسته‌ای هستند. دوم اینکه ژاپن و کره جنوبی چتر امنیتی و چتر اتمی آمریکا بر سرشان کشیده شده است. بنابراین هیچکدام از دولت‌های همسای? کره شمالی احساس ناامنی نمی‌کنند به این دلیل که ابزارهایی برای دفاع از خود دارند. تنها کشوری که احساس ناامنی می‌کند و احساس می‌کند که نظام سیاسی آن در اثر ضربات و حمل? کشورهای دیگر فرو می‌پاشد، کره شمالی است.

در واقع این کره شمالی است که در موقعیت ضعف قرار دارد تا کشورهای مقابل. بنابراین نمی‌توان گفت که آزمایش هسته‌ای کره و انجام اقداماتی از این دست چندان امنیت منطقه را دچار مخاطره می‌کند. این جنگ می‌تواند یکی از مرگبارترین درگیری‌ها در تاریخ معاصر باشد.

کره شمالی دارای یکی از ارتش‌های بزرگ جهان است.این کشور دارای بیش از یک میلیون سرباز است در حالی که همسایه خود در کره جنوبی تقریبا ششصد هزار سرباز را در اختیار دارد. ایالات متحده همچنین حدود 30000 سرباز پیاده نظام در کره جنوبی مستقر دارد و در صورت حمله به کره جنوبی موظف به حفاظت از آن کشور است. اگرچه کره شمالی از لحاظ تکنولوژی پایین‌تر از کره جنوبی و ایالات متحده می‌باشد اما در جنگیدن سطح پایین‌تری ندارد.

ارتش کره شمالی به خوبی آموزش دیده و کارشناسان نظم بسیاری را برای آن ارتش پیش‌بینی می‌کنند و معتقد هستند که آنها مانند ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم تا لحظه مرگ خواهند جنگید. کره شمالی مقدار زیادی از تولید ناخالص داخلی اش را صرف سلاح و مصارف نظامی کرده است.

این کشور همچنین چندین دهه است که برای واکنش احتمالی از سوی ایالات متحده و کره جنوبی آماده شده است و پناهگاه‌های پنهانی زیادی ساخته است. اما ارتش کره جنوبی که اکنون هشتمین ارتش قدرتمند جهان است در این جنگ تنها نخواهد بود و آمریکا و ژاپن اولین کشورهایی هستند که مواضع کره شمالی را هدف گرفته و از کره جنوبی دفاع می‌کنند. اما خود ارتش کره جنوبی هم امکانات زیادی دارد. فن‌آوری نظامی کره جنوبی هم سطح و یا حتی در برخی موارد فراتر از ایالات متحده بوده است. مسلط به تکنولوژی موشک‌های بالستیک، فن‌آوری هسته‌ای جت‌های جنگنده (از نوع کره جنوبی از F15k ) و سایر تجهیزات پیشرفته نظامی که در اختیار ارتش این کشور است. سلاح‌های کره جنوبی نسبت به کره شمالی کمتر ولی به لطف تجهیزات مدرن ارائه شده توسط ایالات متحده به مراتب پیشرفته‌تر است.این در حالی است که گفته می‌شود بخش عمده‌ای از تجهیزات کره شمالی به طور جدی منسوخ شده است، عمر برخی این تجهیزات به زمان اتحاد این کشور با اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران جنگ سرد باز می‌گردد.

جام جم

حماسه سیاسی و اقتصادی چگونه خلق می‌شود؟
انتخاب مردم پایتخت را اول کرد
ارائه پیشنهادهای مشخص ایران به 1+5 در آلماتی
محمود شهریاری:پر رو نیستم خودمانی اجرا می‌کنم

کیهان

چالش در آلماتی 2 به امروزکشیده شد
جابجایی 122 میلیون مسافر نوروزی
آمریکا و کره شمالی در آستانه جنگ
ارتش سوریه حومه دمشق را از تروریست ها پاکسازی کرد

خراسان

گزارش ها از اولین روز مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی
اجرای ناقص طرح تنظیم بازار عامل گرانی میوه
ترافیک سنگین کاندیداها در مسیر «پاستور»
آماده باش نظامی در چین؛ اعلام آمادگی آمریکا برای مقابله با حمله موشکی کره شمالی

جمهوری اسلامی

گزارش‌های غیررسمی از احتمال توافق ایران و 1+5
واکنش مراجع عظام تقلید به دادگاه شیخ نمر
بهره‌برداری از "سد مخزنی ارداک" مشهد با حضور رئیس جمهور
کرزای، طالبان را "وسیله دست خارجی‌ها" هستند

ابرار

 دور نخست مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی پایان یافت
خلبان «فرج ا... براتپور»:«اچ ۳» بزرگ ترین و پیچیده ترین عملیات هوایی دنیاست
پاسخ جمهوری آذربایجان به اعتراض ایران
هیلاری کلینتون در کتابش از روابط ایران و آمریکا می گوید

رسالت

رهبر معظم انقلاب:مرکز اصلی توطئه‌های بر ضد ملت ایران آمریکاست
پیشنهادهای مشخص ایران به 1+5
کره شمالی:جنگ امروز یا فردا آغاز می‌شود
عسگراولادی:توبه شرط شکستن حصر موسوی و کروبی است

قدس

دو پیشنهاد تازه روی میز آلماتی 2
تلاش‌ها برای کاهش 25 درصدی خودرو
رقابت چهار طیف در انتخابات 24 خرداد

سیاست روز

رهبر معظم انقلاب:همه جریان‌های سیاسی معتقد به نظام باید در انتخابات حضور داشته باشند
پیشنهادهای مشخص ایران برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها
تغییر سیگنال‌های "اون" از آرایش نظامی به جنگ اتمی
رضایت مردم ازتعطیلات نوروزی چگونه است؟

وطن امروز

سال حماسه
افزایش سفرها، کاهش تصادف‌ها
تنابنده بازیگر برگزیده بینندگان
اعلام وضعیت فوق‌العاده در آمریکا

تهران امروز

تبیین راهبردهای کشور در سال 92
فرهنگ جهاد و شهادت، نجات بخش کشور
بررسی پیشنهادات نهایی در نشست آلماتی
رکورد 17 ساله تورم شکست

حمایت

در نخستین روز از نشست آلماتی2 صورت گرفت؛ارایه پیشنهاد ایران برای آغاز دور جدید همکاری‌
تحریم ها؛ تصمیم حقوقی یا راهبرد سیاسی؟!
بررسی حقوقی شیوه نظارت بر اجرای بودجه
الاکلنگ آمار حوادث جاده‌ای در نوروز 92

آفرینش

نتایج اولیه آزمون دکتری هفته آخر فروردین اعلام می‌شود
پیشنهاد‌های مشخص ایران برای آغاز دور جدید همکاری‌ها
امامی کاشانی:حضور حماسی مردم درانتخابات ریاست جمهوری دشمن را عقب می راند
ایران رکورددار مصرف بنزین جهان شد

قانون

مذاکرات هسته‌ای آلماتی 2 دیروز برگزار شد؛روز پیشنهادها
تحرک انتخاباتی در فضای سیاسی کشور
پایان سفر و آغاز راهی دوباره
قیمت مسکن در سال 92 حداقل 150 درصد افزایش خواهد یافت

مردم سالاری

مرکز آمار رسما اعلام کرد:عبـور تـورم کشور از مرز 40 درصـد
یک وجب تا جنگ هسته‌ای خاور دور
تحقق شعار سال 92 نیازمند تغییر است
چاپ اسکناس 20 هزار تومانی در سال جاری

ابتکار

امیدواری‌ها در آلماتی بیشتر شد
کشته‌های تصادفات نوروز بیشتر از پارسال
عبور تورم از مرز 40 درصد
واکنش خاتمی به شایعات پیامکی

شرق

با 46 امضا منتشر شد؛برنامه اصلاح‌طلبان برای مهار چالش‌ها
پیشنهاد جدید ایران روی میز
«ابراز خرسندی هاشمی از نامگذاری سال جدید»:تحقق شعار سال ۹۲ نیازمند تغییر است
سال ۹۲؛ «سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»

بهار

بازگشت به مسکو در«آلماتی2»
جواد اطاعت، عضو شورای مشورتی محمد خاتمی:اصلاح طلبان فقط با یک نامزد می آیند
جنبش نامزدی ریاست جمهوری در اردوگاه اصولگرایان
وزیر علوم حرف احمدی‌نژاد را نمی‌خواند

دنیای اقتصاد

طوفان نوروزی بورس تهران
قطب‌نمای ارزی سال جدید
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی92 اعلام کردند؛سال حماسه در سیاست و اقتصاد    
ارزیابی‌ اولیه از دور جدید مذاکرات آلماتی   

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها