باید بزرگی بزرگان را نگه داشت

دست رد دایی بر سینه علی کریمی

درباره محمد دایی مربی جدید پرسپولیس

مردی که مسئول همه افتخارات و ناکامی های علی دایی است

انتخاب های علی دایی برای کادر فنی پرسپولیس برای فصل آینده انتقادهای زیادی را برانگیخته است، ب اما بحث حضور محمد دایی در کادر فنی پرسپولیس چیز دیگری است.
کد خبر: ۵۶۶۷۲۶
مردی که مسئول همه افتخارات و ناکامی های علی دایی است


به گزارش سایت جام جم ورزشی؛ حضور محمد دایی در کادر فنی پرسپولیس حتی بیشتر از حضور سه استقلالی به نام های بهزاد غلامپور، محمد رضا مولایی و رضا فروزانی مورد انتقاد قرار گرفته است. محمد دایی سابقه مربی گری چندان قابل توجهی ندارد، همه سوابق او به حضور در کادر فنی تیم های نساجی قائم شهر و راه آهن بر می گردد. او حتی سابقه درخشانی هم در فوتبال ندارد و تنها با کمک علی وارد دنیای مربی گری شده است. اما محمد دایی واقعا کیست و چه خصوصیاتی دارد؟ از همه مهم تر اینکه او چه کمکی به پرسپولیس و برادر کوچک ترش علی می تواند بکند؟
نفوذ بر روی علی
محمد دایی متولد فرودین ماه سال 46 در اردبیل و دو سال از علی دایی بزرگ تر است. او تحصیلات خود را در رشته مهندسی مکانیک به پایان برد. با اینکه او فوتبال را زودتر از علی شروع کرد اما هرگز به بازیکنی در حد و اندازه های برادرش تبدیل نشد و در همان سال های جوانی فوتبال را کنار گذاشت اما به نظر می آید او همیشه مهم ترین نقش را در فوتبال علی دایی ایفا کرده است. علی همیشه او را بزرگ ترین مشوق خود در فوتبال معرفی کرده اما نقش محمد خیلی بیشتر از یک مشوق بوده است. تاثیر و نفوذ پذیری او در کارهای علی دایی و تصمیماتی که می گیرد حالا یک واقعیت غیر قابل انکار است.   شاید اگر محمد نبود علی هرگز به موقعیت کنونی نمی رسید و با چند اشتباه نادرست در همان سال های جوانی اش فوتبال خود را نابود می کرد.
بیشتر از یک برادر
محمد با اینکه فقط دو سال از علی بزرگ تر است اما در برخی مواقع بیشتر از یک برادر بزرگ تر به او کمک کرد . اگر محمد در 22 سالگی خرج هزینه های دانشگاه و سکونت علی دایی را که در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد بود را نمی داد ، آقای گل فوتبال جهان اصلا به تهران نمی آمد و سر از بانک تجارت و تاکسیرانی در نمی آورد. محمد دایی که آن زمان سرباز معلم بود حقوق خود را برا ی علی می فرستاد تا او به تحصیلات خود ادامه بدهد. اما نقش او به همین جا ختم نمی شود. زمانی که علی دایی در سال 74 برای نخستین بار مورد توجه تیم های اروپایی قرار گرفت باز هم این محمد بود که به علی گفت این پیشنهادها را نپذیرد. در آن زمان علی دایی از شالکه و یک تیم انگلیسی پیشنهاد داشت اما این دو باشگاه علی را تقریبا مجانی می خواستند و به همین دلیل محمد برادر کوچک ترش را قانع کرد که منتظر پیشنهادهای بهتری بماند.
ردپای محمد، همه جا و همه وقت
ردپای محمد دایی در تمام موفقیت ها ، افتخارها ، تصمیم ها و همه ناکامی های علی دایی را  همیشه  و در حالی می توان دید. نقش محمد دایی در زندگی فوتبالی علی دایی آنچنان پررنگ است که حتی خود وی بارها به این موضوع اشاره کرده است. شاید بر بسیاری هنوز پوشیده باشد که این محمد بود که برای اولین بار  متوجه شد علی می تواند رکورد گلزنی پوشکاش را جابه جا کند. او با آگاه کردن علی دایی از این موضوع انگیزه های او را برای حضور در تیم ملی و انجام بازی های تیم ملی بیشتر کرد. محمد حتی  زمانی که علی در هرتابرلین بازی می کرد باز هم نفوذ پذیری خود را بر روی او نشان داد، یعنی وقتی که مانع از تصمیم او برای رفتن به لیدز یونایتد انگلستان شد . وقتی پای پیشنهاد تیم های یونانی ، گلاسکو رنجرز اسکاتلند، استاندارد لیژ بلژیک و راپیدوین اتریش نیز به میان آمد باز هم محمد وارد عمل شد و به علی اصرار کرد که در هرتابرلین بماند. او در زمینه تیم انتخاب کردن برای برادرش زمانی که او از هرتابرلین جدا شد هم تصمیم گیری کرد. علی دایی در سال 2002 از هرتابرلین جدا شد، در حالی که او از یک تیم اتریشی و چینی پیشنهاد داشت با مشورت محمد تصمیم گرفت که به الشباب برود.
محمد پرونده علی را بست
برادر بزرگ تر علی دایی نیز به نوعی مسبب پایان دوران حضور او در تیم ملی است. وقتی پس از جام جهانی آلمان امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد پیش از اینکه دست به انتخاب نفرات تیم ملی بزند با محمد دایی تماس گرفت تا در خصوص شرایط علی دایی را جویا شود اما محمد به قلعه نویی پاسخ سر بالا داد تا پرونده حضور علی دایی در تیم ملی از همان زمان برای همیشه بسته شود. برخی می گویند علی دایی در زمان سرمربی گری در تیم ملی نیز همیشه از نظرات و راهنمایی های برادرش استفاده می کرد. وقتی علی دایی در دی 88 برای اولین بار مربی پرسولیس شد در ماه های بعد  باز هم همیشه ردپای نظرات محمد در تصمیمات او دیده می شد. شاید او مسبب اختلافات علی دایی و کاشانی باشد چرا که در آن زمان در گفت وگویی با بیان اینکه کاشانی به برادرم ظلم کرد هیزم به آتش اختلافات آن دو ریخت. نقش محمد دایی به امور فوتبالی علی دایی مربوط نمی شود. او به همراه سه برادر دیگرش تقریبا مسئولیت تمام کارهای تجاری و اداره مغازه ها و فروشگاه های علی  دایی را بر عهده دارد. او محمد دایی است، مردی که اگر نبود علی دایی هم قطعا به موقعیت کنونی اش نمی رسد ،اما به هر حال او در برخی از تصمیم های اشتباه علی نیز نقش اساسی را ایفا کرده است.
کمک رسان روزهای سخت
محمد دایی حالا مربی جدید کادر فنی تیم پرسپولیس است. با همه توضیحاتی که درباره او داده شد شاید دیگر مشخص شده باشد چرا علی دایی می خواهد از برادر بزرگ ترش در کادر فنی استفاده کند. او همیشه می گوید مستقل است و به تنهایی تصمیم می گیرد اما واقعیت این است که تا حد بسیار زیادی به محمد وابسته است. در شرایطی که روزهای سختی در پرسپولیس خواهد داشت چه کسی به غیر از محمد می تواند کمک رسان او باشد و با او همفکری کند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
صادق
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
۱
۰
احسنت به محمد كه یاور برادرش است تا قهرمانی برای ایران باشد همیشه

نیازمندی ها