در گفت‌وگوی فارس با حکیم مطرح شد:

عراق غرامت کویت را پرداخت می کند،غرامت ایران چه شد؟

سید محسن حکیم مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در گفت‌وگو با فارس،‌ در خصوص مسائل مختلف از جمله روابط عراق از جمله موضوع پرداخت غرامت جنگی از سوی عراق به کویت و ایران به بیان نظرات خود پرداخت.
کد خبر: ۶۱۹۵۲۸
عراق غرامت کویت را پرداخت می کند،غرامت ایران چه شد؟

وی با اشاره به بدهی 120 میلیارد دلاری عراق به کشورهای مختلف یادآور شد: ما با باشگاه پاریس که بیش از 17 کشور را شامل می‌شود وارد گفت‌وگو شدیم که حدود 85 میلیارد دلار آن بخشیده شد و حدود 15 درصد را پرداخت کرد و مشکل ما اکنون کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که این بدهی را نبخشیده‌‌اند که رقمی معادل 27 میلیارد دلار می‌شود. همچنین به کویت باید 52 میلیارد دلار می‌دادیم که تاکنون 44 میلیارد آن را پرداخت کرده‌ایم.

حکیم با اشاره به قطعنامه 986 شورای امنیت علیه عراق درباره غرامت کویت اظهار داشت: بر طبق این قطعنامه 30 درصد از نفت عراق به کویت می‌رفت که بعد به 5 درصد رساندیم و تا یک درصد آمد، اما با توجه به بودجه کلانی که عراق دارد تا پایان سال غرامت کویت پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص فرق بین غرامت ایران و کویت نیز گفت که کویت بر طبق قطعنامه 687 عراق باید غرامت کویت را بپردازد چرا که شورای امنیت به اجماع رای داد و این موضوع قطعی شد. اما درباره ایران «خاویر دکوئیار» دبیر کل وقت سازمان ملل «محمد فرج» که یک فرد پاکستانی بود را مامور ارزیابی خسارت ایران از جنگ کرد که وی آن را 97 میلیارد دلار ارزیابی کرد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی معتقد است خسارات غیرمستقیم به 1000 میلیارد دلار می‌رسد، اظهار داشت: در گزارشی بر طبق بند 6 قطعنامه 597 از وظایف دبیرکل این است که متجاوز را مشخص کند، لذا در 9 دسامبر در گزارش آمده بود که جنگ در 22 سپتامبر 1980 آغاز شد و نه 4 سپتامبر که رژیم بعث ادعا می‌کرد و دولت عراق متجاوز جنگ شناخته شد. این گزارش به شورای امنیت رفت، اما آنجا به تصویب نرسید که این تفاوت بین پرداخت غرامت ایران و کویت است.

حکیم با اشاره به اینکه طرح ما که حتی به کویتی‌ها هم ارائه شد این بود که فعالیت‌های مشترک را دنبال کنیم که با تفاهم بتوانیم چشم‌انداز مثبتی از روابط را داشته باشیم، اظهار داشت: طی 4 قرن گذشته 24 جنگ بین ایران و عراق انجام شده که حامل ترس حاکمان عراق از ایران شیعی و تاثیر آن بر جمعیت شیعه عراق بود، اما اکنون شرایط تغییر کرده و می‌توان روابط گسترده‌ای داشت و از آن بهره برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روابط ایران و آمریکا اظهار داشت: جمهوری اسلامی در منطقه تاثیرگذار است و آمریکا نیز در منطقه حضور داشته و منافعی دارد و برای حل مشکلات منطقه هیچ راهی جز تفاهم و گفت‌وگو با ایران نیست.

مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلا با اشاره به شرایط جدیدی که در ایران بوجود آمده و ضرورت و نیازی که غرب نسبت به نقش و تاثیر جمهوری اسلامی در منطقه دارد، یادآور شد: گفت‌وگو می‌تواند راه مهمی برای حل مشکلات باشد.

newsQrCode
برچسب ها: غرامت حکیم
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها