به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، پیرو انتشار خبر نرخ 42 درصدی تورم نقطه به نقطه در برخی از رسانه ها به اطلاع می رساند: سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در مهرماه سال 1392 نسبت به مهرماه 1391 معادل 36.6 درصد افزایش داشته است که این درصد تغییر در رسانه ها به «تورم نقطه به نقطه» معروف شده است.
بر این اساس ضمن درخواست از رسانه ها جهت اصلاح رقم مذکور یادآور می شود، با توجه به تاثیرگذار بودن اخبار اقتصادی در فضای جامعه نسبت به انعکاس اخبار دقت بیشتری مبذول شود.
ضمناً جهت آگاهی عموم مردم و رسانه ها توضیحاتی در خصوص شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (شاخص تورم) به شرح ذیل ارایه می شود:
شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می رسد. این شاخص به عنوان وسیله ای برای اندازه گیری سطح عمومی قیمت ها، یکی از بهترین معیارهای سنجش قدرت خرید داخلی پول کشور بشمار می رود.
در گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تغییرات سطح عمومی در چهار دیدگاه به شرح ذیل بررسی می شود:
1-درصد تغییر نسبت به ماه قبل:
این عدد نشان می دهد برآیند تغییرات قیمت اقلام مصرفی خانوارها (افزایش قیمت، کاهش قیمت و ثبات آن) با احتساب وزن های مربوطه در سبد خانوار نسبت به ماه قبل به چه میزان بوده است.
برای مثال براساس نتایج بدست آمده از شاخص مذکور در مهرماه سال جاری، درصد تغییر نسبت به ماه قبل معادل 2.1 درصد بوده است به این معنی که سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها نسبت به شهریور ماه همان سال 2.1 درصد افزایش داشته است.
2- درصد تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل (مقایسه نقطه به نقطه):
این عدد، تغییر سطح عمومی قیمت ها نسبت به ماه مشابه سال قبل را نمایش می دهد. برای مثال سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در مهرماه سال 1392 نسبت به مهرماه 1391 معادل 36.6 درصد افزایش داشته است که این درصد تغییر در رسانه ها به « تورم نقطه به نقطه» معروف شده است.
3-درصد تغییر متوسط شاخص از ابتدای سال تا ماه جاری:
این درصد تغییر نشان می دهد متوسط سطح عمومی قیمت ها از ابتدای سال جاری تا ماه مورد نظر نسبت به همین متوسط در سال قبل چه تغییری داشته است. برای مثال متوسط سطح عمومی قیمت ها در هفت ماه اول سال 1392 نسبت به متوسط آن در هفت ماه اول سال 1391 معادل42 درصد افزایش داشته است.
4-نرخ تورم:
نرخ تورم در هر ماه عبارت است از درصد تغییر میانگین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل. در ادبیات شاخص های اقتصادی به این عدد «نرخ تورم» می گویند. برای مثال میانگین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از ابتدای آبان 1391 تا پایان مهر 1392 نسبت به همین میانگین در دوره زمانی آبان 1390 تا پایان مهر 1391 به میزان 40.4 درصد افزایش داشته است که به آن نرخ تورم منتهی به مهرماه 1392 میگویند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد