اولین کیسه هوا سال 1968 توسط مخترعی به نام «آلن برید» ـ Allen Breed ـ در آمریکا ساخته شد. او با ایجاد یک سیستم ایمنی و حسگر، اولین سیستم کیسه هوای الکترومکانیکی خودرو را به جامعه خودروسازان معرفی کرد و از آن تاریخ به بعد هر سال این وسیله ایمنی در حال ارتقا و بهبود است.بتازگی شرکت خودروسازی «تی آر دبلیو» کیسه هوایی با طراحی کاملا متفاوت تولید کرده است. از سه سال گذشته این شرکت مدعی بود به دنبال قراردادی مبنی بر تولید محصولی مهم با یک شرکت خودروسازی که نامش مشخص نشد، قصد دارد سیستم کیسه هوایی جدیدی بسازد که در سقف خودرو تعبیه شود و اکنون این شرکت اعلام کرد که این نوع کیسههای هوایی استاندارد خودروهای «سیتروئن سی فور کاکتوس» خواهند بود و هنگام تصادف قسمت شیشه جلوی راننده و سرنشین جلو را کاملا میپوشانند. نوع طراحی این سیستم باعث میشود که جایگزین مناسبی برای کیسههای هوای سرنشین مسافر جلو که در داشبورد قرار دارد، باشد و در فضای داخلی خودرو صرفهجویی نماید به طوری که در بخش داشبورد امکان طراحی و نصب ابزارهای الکترونیکی بیشتری ایجاد شود. همچنین سازندگان میگویند با طراحی این نوع کیسه هوا توانستهاند از هزینههای ساخت داشبورد بکاهند زیرا دیگر مجبور به آزمایش درهایی که هنگام رها شدن کیسه هوا باید باز شوند، نیستند. این کیسه هوا حاوی یک کوسن و یک ژنراتور و مجرای گاز است که تمام این اجزا رو یا زیر خط بالای شیشه جلوی خودرو قرار میگیرند و هنگام تصادف کوسن به سرعت پرازگاز شده و متورم میشود و کل فضای شیشه جلوی خودرو را میگیرد و از صدمه رسیدن به راننده و سرنشین جلو ممانعت میکند. اگرچه «کاکتوس» اولین خودرویی است که از این سیستم ایمنی استفاده خواهد کرد، اما این مدل کیسه هوا میتواند از نظر کاربردی با تعداد بالایی از معماری وسایل نقلیه خودرو سازگار باشد و خودروسازان بسیاری از این نمونه استقبال کنند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد