خوانندگان عزیز حتما این خطوط را در دوربرگردانها دیدهاند. در محل دوربرگردان، جدول میانی باریک شده و یک خط اضافی برای کاهش سرعت تخصیص مییابد؛ قطعه رفت، سپس قطعه منحنی و آنگاه یک خط اضافی برای افزایش سرعت، قطعه برگشت. سبقت در دور برگردان شامل حالتهای زیر است:
1. سبقت در قطعه رفت: گاهی از این خط بهجای باند سبقت استفاده میشود. این کار غیرمجاز و بسیار خطرناک است، زیرا طول خط بسیار کوتاه است و سبقت گیرنده در انتهای قطعه باید به اجبار جلوی دیگر خودروها بپیچد در نتیجه دیگر رانندگان یا باید به تصادف تن دهند یا آنها نیز جلوی خودروهای خط مجاور بپیچند که حوادث مرگباری میتواند در پی داشته باشد. گاهی نیز رانندگان کمصبری که قصد دارند دور بزنند با اشغال خطوط راه اصلی، از خودروهای خط کاهش سرعت سبقت میگیرند. این کار نیز خلاف است و میتواند به تصادف یا ایجاد قیف و راهبندان در راه اصلی منجر شود.
2. سبقت در قطعه منحنی: انحنای زیاد و عرض کم دوربرگردان، اجازه سبقت نمیدهد و اصرار برخی برای سبقت در این قطعه کوتاه، جز کند کردن جریان و افزایش طول صف دوربرگردان حاصلی ندارد و تصادف در این قطعه به راهبندان شدید در مسیر اصلی منجر خواهد شد.
3. سبقت در قطعه برگشت: متاسفانه دیده شده گاهی خودروهای سمت مقابل از این خط به عنوان باند سبقت استفاده میکنند. این کار خلاف و خطرناک است. علاوه بر خطر برخورد با خودروهایی که دور میزنند، با رسیدن به انتهای این قطعه، خطر تصادف با خطوط مجاور بسیار بالاست.
چند توصیه:
1- همگی در منطقه دوربرگردان از سرعت خود بکاهیم و با هوشیاری کامل رانندگی کنیم.
2- اگر در راه اصلی میرانیم هرگز از قطعات دوربرگردان برای سبقت استفاده نکنیم، حتی اگر خالی باشند.
3- برای دورزدن حداقل 500 متر قبل راهنما بزنیم و در خط انتهایی قرار گیریم و به محض رسیدن به قطعه رفت وارد آن شویم. چنانچه این قطعه پر بود جلوتر نرویم و همانجا در راه اصلی به صف بایستیم.
4- در قطعه برگشت، فورا سرعت خود را افزایش دهیم تا براحتی به جریان مسیر مقابل بپیوندیم. در ضمن یادمان باشد سبقت ممنوع.
5- خودروهای مسیر مقابل نباید در منطقه دوربرگردان سبقت گیرد، بلکه بهتر است قبل از رسیدن به آن، به خط مجاور بروند و خط خود را در اختیار آنها که دورزدهاند، قرار دهند.
دکتر حسن مقدم - استاد دانشگاه صنعتی شریف
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد