پهپادها یا همان هواپیماهای بدون سرنشین از دستاوردهای همان دوران هستند که امروزه قویتر، هوشمندتر و کاربردیتر شدهاند. ازجمله کاربردهای جدید این پرندههای باهوش، استفاده از آنها در نیروهای پلیس است.
بن میلر، یکی از ماموران پلیس شهر «مسا» در ایالت کلرادو، انگشتش را به سمت صفحه نمایش رایانه میبرد و به چند لکه سفید و مبهم در صفحه نمایشگر اشاره میکند و میگوید: «این لکه یک انسان است... اما نمیتوانم بگویم او یک مرد است یا زن.»
میلر وظایفی مانند خرید نرمافزار، مدیریت و تهیه مدارک، تجهیز برنامه هواپیماهای بدون سرنشین و همه وسایل اینچنینی را به عهده دارد.
میلر، هواپیماهای بدون سرنشین زیادی را بر فراز شهر خود به پرواز درآورده و معتقد است برای کنترل و نظارت مضاعف بر شهر به این فناوری نیاز داریم تا بتوانیم به افراد گمشده، صحنههای جرم و جنایت و... با سرعت بیشتری بپردازیم.
برای مثال چندی پیش و در عملیات جستجوی زنی مفقود شده، هیچ یک از افسران موفق به کشف وی نشدند، اما پهپادهای یو ـ ای ـ وی توانستند مکان زن گمشده را بیابند. هواپیماهای بدون سرنشین یو ـ ای ـ وی به دلیل ابعاد کوچکتر نسبت به هواپیماهای معمولی طبیعتا هزینه ساخت کمتری دارند و امکان پروازهای طولانیمدت بدون ردیابی رادار دشمن را نیز به خود اختصاص دادهاند؛ حتی در صورت شناسایی نیز ردیابی آنها مشکل است. میلر میگوید: «اما استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین با مشکلات و موانع عدیدهای نیز مواجه است. برای مثال بهمن 1391، مجله تایم عکسی از یک هواپیمای بدون سرنشین را منتشر کرد که در حال تصویربرداری از خانههای شهروندان آمریکایی بود و هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان درندگان نظامی که مخل آسایش مردم هستند، نسبت داده بود. این تصویر موجی از ناامیدی را به راه انداخت، اما من مطمئن هستم که این تصویر واقعی نیست. این تصویر باعث شد تا سیلی از شهروندان مسا به سوی دفتر فرماندار و کلانتر راهی شوند و از نگرانیهای خود در رابطه با این رباتهای هوایی سخن بگویند و پهپادها را با عناوینی مانند توطئهچی، جاسوس و... لقب دهند، اما میلر و دیگر همکاران تیمش معتقدند که چنین هواپیماهایی ارمغانی جز امنیت و آسایش برای شهروندان در برندارند.
کریس میزر، سازنده شاهین (فالکون) یو ـ ای ـ وی است. وی صاحب شرکت ساخت هواپیمای بدون سرنشین در کلرادو است. کریس معتقد است از هواپیماهای بدون سرنشین میتوان در آفریقای جنوبی و برای نظارت بر شکار غیرقانونی ذخایر حیات وحش نیز بهره برد.
از دو سال گذشته تاکنون، کریس و میلر اهداف مشترکی را برای راهاندازی سیستم فالکون، اما با دو عملکرد مختلف طراحی کردهاند، فالکون کلانتر و فالکونی برای ماموریتهای پروازی. آنها فالکون را پلیس پرنده نام نهادهاند، اما این پرنده کاربردهای دیگری هم میتواند داشته باشد. برای مثال سازمان زمینشناسی خواستار ارزیابی لغزش زمین است تا با بررسی تصاویر در فواصل زمانی شش ماه به نتیجهای درخور دست یابند. اجاره یک هواپیمای سرنشیندار برای تصویربرداری میتواند بیش از صدها دلار در هر ساعت هزینه در بر داشته باشد، اما این ماموریت با هواپیمای بدون سرنشین فقط 20 دلار در هر ساعت رقم خواهد خورد.
زمانی که ماشینهای پرنده در اختیار پلیس و نیروهای امنیتی قرار میگیرد، شهروندان احساس ناامنی میکنند که زندگی خصوصی آنها دائما در حال بررسی و کنترل است. به همین دلیل قوانینی برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی اشخاص تصویب شده است |
هواپیماهای بدون سرنشین میتوانند در ثبت لحظهها و صحنههای جرم به کمک ماموران پلیس بشتابند؛ زیرا گاه با وجود این که گناهکار بودن متهم آشکار است، اما چون عکس یا مدرکی از صحنه جرم وی وجود ندارد، پلیس قادر به دستگیری متهم نیست، اما پرواز پهپادها به همین سادگی نیز نیست. آنها باید مجوز پرواز دریافت کنند. مجوز پرواز در منطقه هوایی ملی ـ منطقهای که توسط ارتش کنترل نمیشود ـ که توسط اداره هوانوردی فدرال اعطا میشود. پهپادها برای پرواز باید گواهینامه COA را کسب کنند.
اداره هوانوردی فدرال تاکنون مجوز پرواز 545 پهپاد را صادر کرده است، اما این گواهینامه تعیین میکند که پهپاد در شب اجازه پرواز ندارد یا بیش از 400 پا از سطح زمین نباید به پرواز درآید و همین طور در پنج مایلی فرودگاه یا خط اپراتورهای پرواز نیز نباید ظاهر شود.
اداره هوانوردی فدرال سال 90 19قانونی را به تصویب رساند که طبق این قانون تا سال 94 19فرآیند دریافت گواهینامه COA آسانتر شود به شرط این که مفاد این گواهینامه نیز دستخوش تغییرات لازم شود.
بن گیلو، عضو انجمن هواپیماهای بدون سرنشین میگوید: «در حال حاضر، شرکتهای متعددی در این حوزه فعالیت دارند که نگرانی شهروندان را برانگیختهاند؛ زیرا در صورتی که یک هواپیمای بدون سرنشین تنها در خدمت سازمان آتشنشانی بود، نگرانی وجود نداشت، اما زمانی که چنین هواپیمایی در اختیار پلیس و نیروهای امنیتی قرار میگیرد، شهروندان احساس ناامنی میکنند که زندگی خصوصی آنها دائما در حال بررسی و کنترل است. به همین دلیل قوانینی برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی اشخاص تصویب شده است.
airspacemag/ مترجم: ندا فراهانی
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد