اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، ازآنجاییکه نیازها و اولویتها متفاوت است هیچگاه نمیتوان بودجه از پیش تعیین شده ای را برای خرید مواد غذایی در نظر گرفت.
اما در بسیاری موارد هنگامی که افراد وارد یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی با رنگ و لعاب چشمگیر میشوند این شکم آنها است که در مورد میزان هزینه و بودجه برای خرید تصمیم گیری میکند.
در نهایت با دستانی پر از مواد غذایی (که بسیاری از آنها غیر ضروری هستند) و جیبی خالی فروشگاه را ترک میکنند.
البته تمام تقصیر متوجه مشتریان نیست؛ مطالعات نشان میدهد میزان افرادی که با حضور در فروشگاههای بزرگ بیش از حد خرید میکنند بسیار زیاد است و علاوه بر این فروشگاهها نیز طوری طراحی شدهاند که جیب شما را خالی کنند.
برخی فروشگاههای بزرگ زنجیره ای پا را فراتر گذاشته و طراحان دکوراسیون و طراحان نور را برای به دام انداختن مشتریان استخدام میکنند.
برای اینکه در خریدهای بعدی خود در فروشگاههای بزرگ مواد غذایی و سوپرمارکتها دیگر در دام خرید گرفتار نشوید راه کارهای زیر را در نظر بگیرید.
هنگام خرید از هدفون استفاده کنید
مطالعات نشان میدهد که بسیاری از سوپرمارکتها از موزیکهایی با ضرب آهنگ آرام در محیط استفاده میکنند.
این کار به طور غیر مستقیم بر ضمیر ناخوداگاه مشتریان تأثیر گذاشته و سرعت حرکت آنها را کند تر میکند.
به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید از هدفون و یک موسیقی با ضرب تند استفاده کرده تا سریع تر از قفسهها عبور کنید و خریدهای ضروری را انجام دهید.
به جای ترولی از سبد خرید استفاده کنید
فروشگاههای بزرگ میدانند که مشتریان به چنین ترولی های بزرگی (کالسکه خرید) برای خرید احتیاج ندارند. اما وجود آنها بی دلیل نیست! ذهن شما به طور ناخود آگاه میخواهد که این فضای بزرگ و خالی ترولی های خرید را پر کند. در فروشگاهها به جای ترولی ها، سبدهای دستی را انتخاب کنید که فضای به نسبت کمتری دارند. علاوه بر فضای کم از آنجایی که با سنگین شدن سبدها دست مشتریان خسته میشود، خریداران ترجیح می دهند اقلام اضافی را به قفسه ها برگردانند.
قبل از خرید، غذا بخورید
تقریباً تمام قسمت های فروشگاه های بزرگ طوری طراحی شده اند که شما را گرسنه کنند. از بخش نانوایی که بوی نان تازه را در فضای فروشگاه پخش می کند گرفته تا مواد غذایی خوراکی که زیر نور خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده خوشمزه تر به نظر می رسند، همه دست به دست هم داده تا حس گرسنگی را در شما تشدید کنند و باعث شوند بیشتر و بیشتر خرید کنید.
از ابتدای ردیف قفسهها به سرعت عبور کنید
جالب است که در ابتدا به قصد خرید یک ظرف ماست وارد فروشگاه می شوید و در آخر علاوه بر ماست چند بسته پاستیل و دو بسته بزرگ شکلات نیز خریداری می کنید. دلیل این اتفاق این است که این اقلام در ابتدای ردیف قفسه ها و درست در جلوی دید شما قرار گرفته اند و به همین ترتیب باعث می شود که چیزهایی را خریداری کنید که به هیچ وجه قصد خریدشان را نداشته اید. بنابراین بهتر است تنها بر روی لیستی که از قبل تهیه کرده اید تمرکز کنید.
میوه ها و سبزیجات را قبل از خرید بو کنید
بهترین روش برای خرید 2 کیلو سیب در فروشگاه های بزرگ انتخاب براق ترین ها و خوش فرم ترین ها نیست. سوپرمارکت ها در طول روز چندین بار میوه ها و سبزیجات خود را مرطوب کرده و به زور دقیق زیر نورهای طراحی شده قرار می دهند تا نظر شما را جلب کنند. بهترین راه برای اثبات سالم بودن و رسیده بودن میوه ها، بوییدن آنها است. مرکبات، آناناس و دیگر میوه ها زمانی بهترین گزینه هستند که هنگام بو کردن آنها، بهترین رایحه مربوط به خود را داشته باشند.
ردیف پایین قفسه ها را نیز چک کنید
فروشگاه های بزرگ معمولا برندهای مطرح و خاص خود را در ردیف های میانی قفسه ها و در سطح چشم مشتریان قرار می دهند. اجناسی که تخفیف دارند و یا برند هایی با قیمت کمتر هستند معمولا از دید مشتری مخفی نگه داشته می شوند. بنابراین هنگام خرید حواستان به ردیف های پایینی که دور از دسترس هستند نیز باشد.
مراقب اقلام اطراف صندوق هنگام خروج باشید
در برخی موارد به دلیل کم بودن صندوق ها، صف های طولانی برای خروج از فروشگاه تشکیل می شود. فروشندگان نیز از این فرصت نهایت استفاده را برده و برخی از اقلام کوچک و خرد خود را در اطراف و نزدیک به صندوق خرید قرار می دهند. مشتریانی که در صف انتظار هستند نیز ممکن است ناخواسته بسیاری از این اقلام خرد و به نظر کوچک را به سبد خود اضافه می کنند.(بازارخبر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد