عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی:

مرتضوی بزرگترین شرکت تامین اجتماعی را فروخت

گزیده عناوین روزنامه​های صبح سه شنبه

زندگی در تهران با گذرنامه باشد

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود صفحات اول مطالبی همچون «روایت ۳ دهه بانکداری ربوی در ایران»،«تروریست های اجاره ای با پوشش و آرایش زنانه گریختند»،«اولین اظهارات جانشین اشتون درباره ایران»،«تاریخ نامشخص مذاکره در نیویورک»،«اشتغال زنان در کافی شاپ ممنوع است»،«جزییات حضور مرتضوی در دادسرا» و «زندگی در تهران با گذرنامه باشد» را منتشر کردند.
کد خبر: ۷۱۲۳۸۵
زندگی در تهران با گذرنامه باشد

سیاست روز:زندگی در تهران با گذرنامه باشد

تهران را بسیاری غیر‌قابل سکونت می‌دانند. آنها که طرح انتقال پایتخت را مطرح می‌کنند امیدی به ساماندهی و حل مشکلات این شهر ندارند. هوای آلوده، کمبود و آلودگی آب و خاک، ترافیک، جمعیتی که هر روز به این شهر سرازیر می‌شود. دروازه‌های این شهر به روی همه باز است اما این شهر آمادگی میزبانی این جمعیت را ندارد.
نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران درباره مشکلات اساسی پایتخت به بلدیه می‌گوید: حاد شدن شرایط زیست‌محیطی شهر، آلوده شدن آب و خاک و هوا و تغییرات گسترده و فشار بر روی منابع آبی استان به خصوص آب‌های زیرزمینی برخی مشکلات جدی شهر تهران است، مشکلاتی که روز به روز گسترده‌تر هم می‌شود.
او دلیل گسترده شدن مشکلات فعلی تهران را افزایش جمعیت شهر تهران می‌داند و می‌گوید: این استقرار جمعیت امکانات می‌خواهد. محدودیتی که در سکونتگاه شهر تهران وجود دارد باعث کاهش خدمات می‌شود. حمل‌و‌نقل، بهداشت و... مشکل پیدا می‌کند و هر چه جمعیت در تهران بیشتر شود مشکلات هم افزایش پیدا می‌کند. ۱۰ درصد جمعیت کشور در استان تهران مستقر هستند. از این جمعیت حدود ۵/۸ میلیون نفر در تهران زندگی می‌کنند.
ترکی درباره این که این شهر چه تعداد جمعیت دیگر را می‌تواند میزبانی کند می‌گوید: در افق طرح تفصیلی جمعیت تهران ۱۰ میلیون ۵۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است. اما من فکر می‌کنم همین حالا هم جمعیت تهران ۱۰ میلیون نفر است. بر‌اساس سرشماری سال ۹۰ ،۸ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در تهران ساکن بودند و میزان مهاجرپذیری این شهر آمار ۱۰.۵میلیون نفر را تایید می‌کند.
او درباره راهکارهای کاهش جمعیت‌پذیری تهران می‌گوید: هر کجا که جمعیت اسکان پیدا می‌کند، دولت ملزم می‌شود که خدمات بدهد. ما برای حل این مشکل باید برای استان تهران فکری کنیم نه فقط برای شهر تهران. هنگامی که در تهران محدودیتی برای استقرار جمعیت ایجاد می‌شود، ناخودآگاه جمعیتی که از استان‌های دیگر به استان تهران مهاجرت کرده اند مجبور می‌شوند در شهر‌‌های اطراف تهران اسکان پیدا کنند و مشکلات‌شان هم تحمیل می‌شود به شهر تهران. بیشتر اینها شغل‌شان و کارشان در شهر تهران است و محل استقرار‌شان در شهرستان‌های اطراف شهر تهران است.
اگر برای استان برنامه‌ای داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که شهر تهران هم می‌تواند نفس بکشد، ولی تا زمانی که این سنگینی استقرار جمعیت، مهاجرت جمعیت را در شهرستان‌ها داشته باشیم، همین مشکلات در شهر تهران وجود دارد.
با وجود تمام مشکلات معاون استاندار تهران را محلی مناسب برای زندگی می‌داند و می‌گوید: تهران محل مناسبی برای سکونت است، در صورتی که این مسائل و مشکلاتش مدیریت بشود، به طور مثال حل ترافیک شهر تهران راه‌حل دارد. ظرفیتی که در شهر تهران برای حمل‌و‌نقل در نظر گرفتیم، جوابگوی این جمعیت نیست. می‌توانیم در بحث توسعه حمل‌و‌نقل عمومی توان و اعتبارات را بر روی حمل‌و‌نقل ریلی متمرکز کنیم. افزایش خطوط مترو و کاهش خودروهای آلاینده در شهر تهران بر کاهش آلودگی هوا نیز تاثیر می‌گذارد. انتقال کارخانه‌های آلاینده‌ای که در اطراف شهر تهران هستند، نیز بر پاکی هوای تهران موثر است با برنامه‌ریزی و مدیریت تهران شهر خوبی برای زندگی است.
او با بیان این که تا زمانی که جذابیت‌های ویژه این شهر وجود دارد جمعیت‌پذیری هم داریم می‌گوید: جمعیتی که اینجا استقرار پیدا می‌کنند یک وابستگی‌هایی ناخواسته به این استان و شهر پیدا می‌کنند، بحث اشتغال خودشان، اشتغال فرزندانشان و چون این جذابیت‌های شغلی، تحصیلی، رفاهی و... در استان تهران و شهر تهران وجود دارد، کسی حاضر نمی‌شود به همین راحتی‌ها از این شهر جدا شود. اما می‌شود مدیریت کرد که از این به بعد به جمعیت این شهر افزوده نشود.
ترکی معتقد است: طرح‌هایی که قبلا اجرایی شده موفق نبوده است به خاطر آن که مزایایی که در نظر می‌گیریم کافی نبوده و افرادی که می‌خواهیم از این شهر بروند، آنقدر وابستگی‌شان به این شهر زیاد است، اگر مجموعه هم اراده کند که اینها بروند، نمی‌تواند و این اتفاق نمی‌افتد.
معاون برنامه‌ریزی استاندار در‌خصوص سیاست‌های تشویقی خروج از تهران توضیح می‌دهد: به طور مثال در بحث مسکن و خانواده کسی که در تهران ساکن است و صاحب منزل مسکونی اگر بخواهد از شهر تهران به یک شهرستان یا استان دیگر مهاجرت کند، این امکانات باید در آنجا هم برایش مهیا شود. یعنی ما باید در آنجا یا زمین یا منزل به او بدهیم. یا در بحث مسائل آموزشی، فرزندانی که در اینجا در حال تحصیل و آموزش در رشته‌های تحصیلی مختلف، هستند شناسایی شود که امکان انتقال به کدام استان‌ها را دارند. دولت هم باید یک سری تشویق‌هایی پیش‌بینی کند که این موضوع عملیاتی شود.
ترکی درباره نسخه انتقال پایتخت در کاهش جمعیت پایتخت می‌گوید: مرکز فعالیت سیاسی، اداری و اقتصادی است و مهاجرتی که الان وجود دارد به خاطر همین مجموعه‌هاست. ما اگر بتوانیم یک برنامه‌ریزی بلندمدت برای انتقال پایتخت سیاسی - اداری داشته باشیم قطعا تاثیرگذار است و باید دولت در برنامه‌ریزی‌هایش تلاش کند این موضوع اجرایی شود.
معاون استاندار اضافه می‌کند: گمان نمی‌کنم در هیچ جای دنیا ورود و خروج به پایتخت شهری آسان باشد. هرکسی اراده بکند از هر استان و هر گوشه و کناری می‌تواند یک روزه در شهر تهران منزل بخرد و استقرار پیدا کند، ما باید جلوی این کار را بگیریم.
او ادامه می‌دهد: بسیاری ازکشورهای دنیا یک حریمی برای پایتخت قائل هستند. البته حوزه سیاسی، اداری، ‌اقتصادی و... اینها در یک منطقه به عنوان پایتخت متمرکز نیست و تفکیک شده است و هر بخشش ممکن است در چندین استان استقرار داشته باشد. این یکی از آن کمک‌هایی است که می‌توانیم بگوییم جمعیت را پخش می‌کند. این کشورها آمدند و یک مقرراتی برای مردم قائل شدند، یعنی کسی که پایتخت‌نشین است شناسنامه یا گذرنامه پایتخت‌نشینی را دارد. و ورود به پایتخت به این راحتی‌ها نیست که مثلا امروز اراده کرد فردا بیاید در آنجا مستقر شود.
ترکی با بیان این که بیشتر کشورها این گذرنامه پایتخت‌نشینی را دارند می‌گوید: ورود و خروج افراد به پایتخت روزانه کنترل می‌شود که چه افرادی مستقر می‌شوند. آنهایی هم که مستقر می‌شوند باید دلیل کافی برای استقرار داشته باشند. مثلا اگر فردی قرار است بیاید در حوزه پایتخت دارای مسکن بشود، حتما باید دلایل توجیهی قانع‌‌کننده‌ای برای دولت داشته باشد.
من فکر می‌کنم ۲۵ سال پیش هم در تهران یک چنین مقرراتی بود که مثلا اگر کسی می‌خواست از استانی به تهران ورود پیدا کند، حتما باید مجوز می‌گرفت تا بتواند خانه‌ای خریداری کند.
معاون استاندار در پاسخ به این که چقدر این ایده در تهران قابلیت اجرایی دارد می‌گوید: شدنی است. اگر اراده کنیم. تمام دستگاه‌های متولی امر می‌توانند به این قضیه کمک کنند. مثلا شهرداری می‌خواهد پروانه ساختمان بدهد، اسم و مشخصات افراد مراجعه‌کننده را دارند که چه کسانی هستند و... .
ترکی کاهش جمعیت تهران را مرهم زخم‌های این شهر می‌داند و می‌گوید: با کنترل جمعیت ورودی به تهران قطعا مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد کمتر می‌شود. البته برخی آسیب‌ها غیر‌قابل برگشت است درخت‌هایی که در شهر تهران قطع شده و محله‌هایی که یک زمانی در آن کارهای کشاورزی انجام می‌شد و باغ‌ بود از بین رفته است و دیگر جایگزین نخواهد شد. ولی می‌شود گفت از این به بعد برای جلوگیری، از همین مقداری هم که باقیمانده ما بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم.

سیاست روز

-کاستی های دولت گذشته؛ دستورالعمل آینده
-روایت ۳ دهه بانکداری ربوی در ایران
-زندگی در تهران با گذرنامه باشد
-اسلام‌آباد آشوب‌زده

خراسان

-درخواست تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی روی میز رئیس جمهور
-معاون اول رئیس‌جمهور سابق به حبس و جزای نقدی محکوم شد
-عضو شورای رقابت: تولید خودرو مافیای قدرت و ثروت است

کیهان

-ارزیابی 3 دهه بانکداری بدون ربا در همایش بانکداری اسلامی
-تروریست های اجاره ای با پوشش و آرایش زنانه گریختند
-نگرانی شدید شاه سعودی از قدرت گرفتن الحوثی ها در یمن
-نظر حضرت امام و رهبرانقلاب قول سدید است

جمهوری اسلامی

-آغاز دور جدید مذاکرات دکتر ظریف با مقامات اروپایی
-احیای سازمان برنامه و بودجه تا یک ماه آینده
-حبس و جزای نقدی برای معاون اول احمدی نژاد
-پوتین خواستار تشکیل کشور مستقل در شرق اوکراین شد

آفرینش

-کارنامه نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال 93 منتشر شد
-محسنی اژه ای از آخرین و ضعیت پرونده متهمان " نفتی و تامین اجتماعی " خبر داد
-اولین اظهارات جانشین اشتون درباره ایران
-نتانیاهو: آماده هر سناریویی در منطقه هستیم

شرق

-وعده حیاتی احیای سازمان برنامه
-تاریخ نامشخص مذاکره در نیویورک
-ابهامات رفتار آمریکا در عراق
-این 3 تن

وطن امروز

-مرحله سوم خیزش یمن
-خبرهای داغ اژه ای
-اندکی درباره قانون
-بهشت اجباری!

نسل فردا

-اشتغال زنان در کافی شاپ ممنوع است
-شرایط اجتماعی برای تولد فرزند دوم مهیا نیست
-7/5 میلیون تحت پوشش حمایت غذایی قرار می گیرند
-صنایع لبنی متخلف را دادگاهی کنید

جام جم

-خرید و فروش زیرپوستی دانش آموزان در مدارس
-اسپانسر 12 میلیاردی کشتی را فراری دادند
-نوبخت:دستور استخدام های دولتی صادر شد
-والیبال ایران با چاشنی انتقام

آرمان

-روحانی:نمی توانیم دروازه های دنیا را به روی جوانان ببندیم
-آیت الله هاشمی به عربستان می رود؟
-جزییات حضور مرتضوی در دادسرا
-اصلاح طلبان در 7 طبقه

آفتاب

-صدور حکم مقام ارشد دولت احمدی نژاد
-مرتضوی:حتی یک گام خلاف قانون برنداشته ام
-دانشگاه دیگر توفیقی ندارد

ایران

-روحانی: نمی توان درهای دنیا را به روی جوانان بست
-آغاز دور دوم مذاکرات هسته ای ایران و غرب
-امید به شین آباد بازگشت

امتیاز

-ورود و اسکان در تهران باید با مجوز باشد
-هوشمند سازی تابلوهای راهنمایی و رانندگی
-بازارموسیقی در انتظار شوک بزرگ
-بهداد سلیمی رکورد جهان را شکست

دنیای اقتصاد

-مبنای ساخت و ساز در زمین های سبز
-نفس های آخر سوسیالیسم فرانسوی
-پایان یخبندان زیرصفر اقتصاد
-خانه تکانی در بازار پول

رسالت

-بازداشت 3 قاضی و 21 وکیل متخلف
-واحدهای بزرگ اقتصادی مالیات نمی دهند
-تهدید هسته ای روسیه علیه اوکراین
-چینی ها وارد جنگ اطلاعات می شوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۰
هم اكنون دیر شده چون شهر ها و دهات خالی است و در حاشیه تهران، یك پراید روزی چند صد تومان در میاورد ... همه ایران سرای من است اما این را 20 سال پیش در یك روز نامه كامنت داشتم حالا دیگر دیر است راه چاره پراید ها و هر ماشینی كه شخصی جز تاكسی در تهران مسافر نبرد تهران خلوت می شود در تهرانی كه سرایدار خانه شبها مسافر كشی میكند ایا پاسپورد میخواهد راه چاره فقط همین وبس و كار در روستاها
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۰
بسیار طرح خوبیست،
البته جمعیت تهران با ورود و خروج روزانه و شهرك های اطرافش بسیار بسیار بیشتر هست
خوبه بدونیم كه شانگهای چین كه رتبه اول پر جمعیت ترین شهر جهان رو داره تراكم جمعیت 3800نفر در كیلومتر مربع دارد و تهران با حدود 3 برابر آن تراكم 10400 نفر در كیلومت مربع جمعیت دارد كهه این عامل بدبختی متولدین تهران شده، از گرانی مسكن و هزار مشكل مادی تا فوت عزیزان برای آلودگی یا تصادف با خودرو ...و هزاران مشكل معنوی دیگر، مشكلی كه نه با مترو نه اتوبوس و... حل نخواهد شد اگر این جمعیت پیاده در خیابانها هم بیایند باز ترافیك انسانی خواهیم داشت

تمركز زدایی و بردن وزارتخانه های یا شعب در شهرستانهای اصلی، روشهای تشویقی و تنبهی (مالیات روی درآمد، خودرو،بنزین عدم اجازه به ثبت و گسترش شركت هایی كه صاحبانشان بومی آن شهر نیستند و عدم دادن وام مسكن، ....) همه به سادگی میتواند باعث كاهش تقاضای مسكن در تهران و كاهش قیمت آن و طبع آن كاهش تورم در كل ایران، بالارفتن ارزش پول، تسهیل خرید مسكن برای متولدین هر شهر، كاهش سن ازدواج، رهایی از بحران زلزله و خطرات بعد از آن به علت جمعیت وحشتناك، بحران آب و هوا، ترافیك و شلوغی و از همه مهمتر آبادانی ایران عزیز باشد

ششاید متولدین تهران و خانواده ها كمی در آرامش زندگی كنند و حتی باید نگران عبور خانواد هایمان از عرض خیابان محله باشیم
ممنون

نیازمندی ها