جام جم سرا: دکتر مهدی بیاتی، روانشناس کودک، در مورد دلیل این خواسته و چرایی تقلید کودکان از بزرگسالان گفت: گروه سنی 5 تا 6 سال، گروهی است که در آن کنجکاوی جنسی کودکان شکل میگیرد و آنان به دنبال بررسی و کشف تفاوتهای جنسی خود با افراد بالغ هستند و به تبع آن سوالات خاصی از والدین میپرسند. امروزه نیز با توجه به رشد فرآیندهای دیداری و شنیداری که به واسطه رادیو، تلوزیون و ماهوارهها در خانوادهها به وجود آمده، کنجکاویهای جنسی به مراتب بیشتر شده و به جرات میتوان گفت از 2/5 تا 3 سالگی به بعد این کنجکاویها آغاز میشوند.
این روانشناس کودک، این اتفاق را یکی از مراحل رشد کودکان دانست و ادامه داد: همه کودکان متناسب با شرایط خود این مرحله را پشت سر میگذارند، اما مهمترین نکته چگونگی برخورد والدین با آنهاست.
وی درباره علت اصلی گرایش دختران زیر هفت سال به استفاده از لوازم آرایشی گفت: از نظر علمی دختران در این سن با پدران خود رابطه عشقورزانه دارند و در این میان مادر را رقیب خود میدانند؛ همانطور که پسران به مادر خود این احساس را داشته و پدر را رقیب خود احساس میکنند. در گروه سنی زیر 7 هفت سال دختران به دلیل اینکه در سن تقلید قرار دارند، میخواهند از نظر دیداری در مقابل پدر نسبت به مادر خود برتری یابند؛ به همین دلیل از لوازم آرایشی مادر استفاده میکنند تا پدر به آنها توجه بیشتری کند.
این روانشناس کودک بازداری و منع کودک توسط والدین را اشتباه دانست و توضیح داد: رفتارهای بازدارنده برای استفاده نکردن کودک از لوازم آرایشی باعث علاقهمندی آنها در بزرگسالی خصوصا نوجوانی به اینگونه لوازم میشود و در آینده میان نوجوان و خانوادهها تنش به وجود میآورد که ممکن است از نظر روحی و روانی به فرد آسیب رساند.
بیاتی ضمن تاکید بر اینکه تمام روانشناسان و مشاوران تربیتی و اجتماعی اذعان دارند استفاده دختران زیر هفت سال از لوازم آرایشی هیچ مشکلی برای کودک ایجاد نمیکند به خانوادهها توصیه کرد تا به کودک فرصت دهند و با وی رفتار تند نداشته باشند؛ زیرا در این صورت هیچ مشکلی در روند رشد کودک ایجاد نمیشود.
وی همچنین از خانوادهها خواست تا اجازه دهند آن قدر کودکشان از این لوازم استفاده کند تا از آن سیر شود و دیگر کشش اولیه را به لوازم آرایشی از دست بدهد، زیرا اگر این اجازه داده نشود، این مساله در بزرگسالی فرد تبدیل به عقده روانی میشود. این مساله یک موضوع کاملا عادی در فرآیند رشد کودک است و والدین اصلا نباید رفتارهای تنشآمیزی با کودک خود داشته باشند.
این روانشناس کودک با بیان اینکه در گذشته زنان هنگامی که همسرشان به منزل میآمد خود را آرایش میکردند ولی در حال حاضر این موضوع کاملا برعکس شده است، اظهار کرد: رفتارهای کودکان تنها انعکاس رفتارهای والدین آنهاست و در حال حاضر خانوادهها به کودک دختر خود آموزش میدهند زمانی که در خانه هستی نیاز به آرایش نداری و هنگامی که از منزل خارج میشوی باید از لوازم آرایش استفاده کنی.
بیاتی همچنین ابراز عقیده کرد: اگر مادر به جای تندرویهای بیمورد اجازه دهد کودک دختر زمانی که در منزل است آرایش کند و حتی کیف لوازم آرایش شخصی داشته باشد و از وسایلی استفاده کند که شیمیایی و آسیبزا نباشند، در روند رشد کودک بسیار تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: در سنین بزرگسالی استفاده بیرویه از لوازم آرایشی به معنای خواستن برای دیده شدن و توجه است و سادهترین راه زیباترشدن، استفاده از این گونه وسایل است. اگر یک جوان در فرآیند خانوادگی خود تحقیر شود و کمتر مورد توجه قرار گیرد، در بزرگسالی برای جلب توجه و دیده شدن به سمت توجهات منفی گرایش مییابد. بهترین راه این است که در گروه سنی زیر شش سال به کودک فرصت تصمیمگیری داده شود تا عزت نفس و اعتماد به نفس در او ایجاد و تقویت شود.
این روانشناس کودک همچنین اظهار کرد: خانوادهها به هیچ وجه نباید به خود جرات دهند به کودک زیر هفت سال خود برچسب مشکلات روانی و اخلاقی بزنند؛ زیرا شناسایی و بررسی مسائل در حوزه کودکان بسیار مشکل است. (ایسنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد