پشت پرده راه ندادن دوربین صدا و سیما به ورزشگاه ها در مسابقات لیگ برتر، اتفاق تاسف باری است از سوی فدراسیونی با میلیونها مخاطب و با رسالت کمک به فرهنگ سازی و الگوسازی و مبارزه با تبانی و تخلف!
ماجرا از چه قرار است؟
چندی قبل اعلام شد که تبلیغات محیطی ورزشگاهها در جریان لیگ برتر به شرکت کانون ایران نوین واگذار شد. در این زمینه از رقم سنگینی سخن گفته شد و مسؤولان فدراسیون و سازمان لیگ با افتخار اعلام کردند که برای نخستین بار در تاریخ تبلیغات محیطی - همان تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین - با قراردادی ۱۶۰ میلیاردی واگذار شده است.
وقتی به آرشیو خبرها مراجعه میکنیم، رقم دقیق قرارداد سازمان لیگ با شرکت کانون ایران نوین را ۱۶۰ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان میبینیم که برای دو سال لیگ برتر و لیگ دسته اول بوده است که البته ۱۰۰ میلیارد آن برای امسال و ۶۰ میلیارد دیگر به فصل گذشته اختصاص داشته اما با گذشت چند ماه از اعلام این خبر حالا خبرهایی مبنی بر عمل نکردن شرکت تبلیغاتی فوق به تعهداتش شنیده میشود که فدراسیون را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. ظاهرا قرار بوده تا این مبلغ در چند قسط به فدراسیون پرداخت شود اما از ۳۰ درصد پرداختی اول تنها ۳ میلیارد تومان به حساب فدراسیون واریز شده است و از مابقی آن خبری نیست.
حال در این شرایط زمزمههایی به گوش میرسد که فدراسیون موضوع حق پخش تلویزیونی را بهانهای کرده است تا اگر این شرکت به تعهد خود عمل نکرد، با دلیل موجهی اعلام کند که پخش نشدن بازیها موجب شد تا این شرکت کلا قرارداد خود را فسخ کند و صداوسیما عامل بر هم خوردن این قرارداد بزرگ و میلیاردی معرفی شود.
در همین زمینه حتی گفته میشد که بیماری «مهدی تاج» بیربط به این مساله و بر هم خوردن قرارداد نبوده و از آنجا که در این موضوع فشار و استرس زیادی به تاج وارد شده، رییس سازمان لیگ راهی بیمارستان شده است!
جالب اینجاست که فدراسیون فوتبال،هنگام امضای قرارداد تبلیغات محیطی هیاهوی فراوانی به پا کرد و سروصدای زیادی به راه انداخت و از این رقم قابل توجه با عنوان یکی از موفقیتهای فدراسیون نام برد ولی حالا با این شرایط چنانچه شرکت مذکور به تعهدات خود عمل نکند، آبروریزی بزرگی رخ میدهد و فدراسیون فوتبال که در چند ماه اخیر ناکامیهای بزرگی در نتایج تیمهای ملی داشته، با یک بحران جدید بزرگ مواجه میشود که کفاشیان و تاج باید در اینباره پاسخگو باشند.
در خصوص حق پخش تلویزیونی همه بر این باور هستند که صداوسیما باید حق واقعی فوتبال را پرداخت کند و آن چیزی که صداوسیما روی آن پافشاری میکند موجب ضایع شدن حق باشگاهها میشود اما انگار اینبار مساله تنها اختلاف بر سر رقم قرارداد میان فدراسیون و صداوسیما نیست بلکه پای یک قرارداد دیگر هم در میان است.
با این تفاسیر باید دید فدراسیون از این بحران چگونه خارج میشود و آیا میتواند با ممنوع کردن ورود دوربینها به ورزشگاه، به رقم درخواستی خود برسد و از طرفی تبلیغات محیطی را هم طبق قرارداد و توافقی که در گذشته داشته، دریافت کند؟! یا باید به دنبال شرکتی جایگزین باشد که البته زمان کافی را در اختیار ندارد!
اگر شرکت مذکور فسخ قرارداد کند چه اتفاقی رخ می دهد؟
اگر فدراسیون موفق نشود و شرکت "ایران نوین" فسخ قرار داد کند، این ناکامی و نرسیدن پول تبلیغات به باشگاهها حسابی علی کفاشیان را تحت فشار قرار میدهد و مجمع فدراسیون که متشکل از مدیران باشگاههای لیگ برتری و دسته اولی است حمایت سابق را از کفاشیان نخواهد داشت. بنابراین بهتر است صدا و سیما عاملی برای برهم خوردن این قرار داد باشد تا کم دقتی فدراسیون در عقد قرارداد با چنین شرکتی به چشم نیاید!
شگرد جدید فدراسیون برای حل مسأله شرکت تبلیغاتی بد حساب
برخی از افراد نزدیک به فدراسیون اخیرا شایعه کرده اند که شبکه تلویزیونی "دبی اسپورت" آمادگی دارد تا با پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان حق پخش تلویزیونی "لیگ برتر" را بخرد. گفتنی است این شایعه فرصتی برای فدراسیون است تا زمان لازم برای جایگزینی شرکت تبلیغاتی بدحساب را فراهم و زمینه برای حضور مجدد دوربینها به باشگاهها را فراهم کند.(زهره مرادزاده/جهان نیوز)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد