فخرالدین احمدیدانشآشتیانی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم درجلسه رأی اعتماد مجلس ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) گفت: از روحانی به خاطر توجه خاص به توسعه علمی کشور و حسن اعتماد به بنده در معرفی به عنوان وزیر علوم تشکر میکنم.
وی افزود: فکر میکنم مسئله همه ما ضرورت اهتمام به توسعه علمی کشور است چون توسعه علمی کشور شرط لازم برای توسعه همه جانبه کشور است.
وی با اشاره به چالشهایی که در آموزش عالی وجود دارد، گفت: ما در رابطه با ارتقای کیفیت، کارآمدی نظام آموزش عالی در رابطه با علم در جامعه توانمندیهای خروجی دانشگاه باید فعالیت کنیم و برنامه داشته باشیم، در رابطه با ارتباط دانشگاه و صنعت باید برنامه داشته باشیم. باید این نگاه منطقهای حاکم باشد و به فکر منافع مالی دانشگاهها باشیم.
وی افزود: کیفیسازی برنامههای آموزش عالی، تحقیقات و فناوری از اولویت برنامههای من است و همچنین حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاه، مشارکت در توسعه اقتصادی، توجه به اقتصاد دانشبنیان، توسعه ارتباط بین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، توجه به علوم انسانی و نقش آن بر توسعه از اولویتهای دیگری است که به آن خواهم پرداخت.
آشتیانی با بیان اینکه دانشگاه از سه حوزه علم، دین و جامعه برخوردار است، افزود: در روزهای کنونی گسستگی بین علم و دین و جامعه وجود دارد. فعالیتهای علمی تلفیقی با رفتارهای دینی باید داشته باشد نه چیز جدایی از فعالیتهای آموزشی.
وی ادامه داد: برنامهها باید طوری تنظیم شود که منجر به کاربرد در جامعه شده و نیازهای جامعه را برطرف کند.
آشتیانی تصریح کرد: چون من در گذشته کارهایی را در این راستا انجام دادهام مطمئنم میتوانم با همکاری نمایندگان محترم، دانشگاه و مراکز پژوهشی را به نقطهای که اقتدار علمی منجر به اقتدار نظام شود و دانشگاه را به نقطهای که تولید ثروت کند برسانیم.
وی ادامه داد: بایددانشگاهی داشته باشیم که در اقتصاد کشور کمک کنیم. من سعی دارم دانشگاه را در مسیری قرار دهم که به دانشگاه کارآفرین تبدیل شود.
دانش آشتیانی با اشاره به 5.5 میلیون دانش آموخته دانشگاهها که باید وارد بازار کار شوند، اظهار داشت:میتوان با برنامهریزیهای درست فارغالتحصیلان دانشگاهها را به کار گیریم.
وزیر پیشنهادی با اشاره به اقداماتش در دوران جنگ گفت: نمیدانم با چه زبانی بگویم این کسی که این اقدامات را در دوران جنگ انجام داده، میتواند مخالف بسیج باشد؟ من خود یک بسیجیام و دست همه بسیجیان را میبوسم.
آشتیانی در ادامه سخنان خود گفت: ما اگر بخواهیم یک فارغالتحصیل دانشگاهی را در صنعت مشغول به کار کنیم باید 400 میلیون تومان برای او هزینه کنیم. حال اگر بخواهیم در بخش ITC فارغالتحصیلان را به کار گیریم باید 150 میلیون تومان برای زیرساختهای آن هزینه کنیم اما در پارکهای علم و فناوری با یک دهم هزینه این بخشها میتوانیم فارغالتحصیلان دانشگاهی را به کار گیریم.
وی تصریح کرد: ما مطمئن هستیم اگر فارغالتحصیلان دانشگاهها به پارکهای علم و فناوری وارد شوند تولید ثروت کشور به مراتب بیشتر از بخش صنعت خواهد بود. همین است که مقام معظم رهبری در سند توسعه علمی میگویند باید دانشگاهها و کشور 50 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهند.
وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: من عزم راسخ برای انجام این برنامه دارم و شما نیز نسبت به سابقه مدیریتی من اطلاع کافی دارید از اینکه میتوانم امری را که بخواهم انجام دهم.
دانشآشتیانی با اشاره به اقداماتش در دورانی که در وزارت علوم مسئولیت داشت گفت: من زمانی که در وزارت علوم بودم دانشگاهها مشکل خوابگاه دانشجویی داشتند. من با ساخت یک میلیون متر مربع ساختمان دانشگاههای دانشجویی مشکل کشور را در این زمینه برطرف کردم.
وی ادامه داد: پس از جنگ نیز به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاهها و نیاز کشور در توسعه مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیاز به تجهیزات آزمایشی وجود داشت و من از طریق سهمیههای ارزی و تعامل با مجلس که اکثرا نتیجه میگرفتم، 40 میلیون دلار در آن مقطع برای تجهیزات دانشگاهی توانستم بگیرم.
دانشآشتیانی با بیان اینکه اجرایی شدن برنامه من نیاز به بستری آماده دارد گفت: اگر دانشگاه محیط آرام و بانشاطی نباشد و بخواهد در آن حاشیههای سیاسی و جناحبندیهای سیاسی وجود داشته باشد و یا دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود این برنامه محقق نخواهد شد.
گزینه پیشنهادی وزارت علوم خاطرنشان کرد: جدای از دغدغه شما نمایندگان اجرای برنامههای من نیز دانشگاهی عاری از حواشی میطلبد. زمانی رسیده که باید همه بسیج علمی شوند و از ظرفیت دانشگاهیان استفاده شود و دانشگاه و وزارت علوم به وزارتخانهای تبدیل شود که تولید ثروت کند.
وی در خصوص اقداماتش در دوران جنگ گفت: من در تمام دوران کاری 40 سالهام همیشه سرباز این نظام بودهام. من فرزند انقلابم و از زمان پیروزی انقلاب کارم را در سپاه شروع کردهام و در سپاه نیز توجه خاصی به مسئله جنگ داشتهام.
دانشآشتیانی تصریح کرد: من کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جبهه نیز برای دانشجویان کلاس برگزار کردم، البته در کنار آن آئیننامههای آموزشیای را که دانشجویان را به خاطر حضور در جبهه با مشکل روبرو میکرد تغییر دادم.
گزینه پیشنهادی وزارت علوم در ادامه سخنان خود گفت: بعد از جنگ رزمندگانی که به دلیل حضور در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند را وارد دانشگاه کردم و برای بالا بردن کیفیت علمی آنان ردیف بودجه تقویت بودجه رزمندگان را گذاشتم.
وی افزود: من خودم بسیجیام و دست همه بسیجیها را میبوسم اما باید دید که چه کسی خدمتگزار بسیج است. چه فردی و با چه روشی به بسیج خدمت میکند.
وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: منظور فرمان امام برای بسیج، بسیج علمی و فرهنگی بود. منظور و هدف امام این بود که جنگ تمام شده و برای خودکفایی کشور باید بسیج شویم و باید توان تربیت متخصصین را داشته و به خوداتکایی در علم برسیم.
دانشآشتیانی خاطرنشان کرد: در آن مقطع دفتر بسیجی در دانشگاه وجود نداشت که من آن را از دانشگاه خارج کرده باشم. بحث در این بود که در مراکز مختلف پایگاههای بسیج داشتیم و تصوری که از این پایگاههای بسیج در آن مقطع وجود داشت حفظ شهر و منطقه بود.
وی ادامه داد: من عنوان کردم که اگر پایگاه بسیج در داخل دانشگاه مستقر شود اعتبار بسیج لطمه میبیند نه اینکه من مخالف بسیج باشم و برای اینکه ممکن بود تقابلی رخ دهد من این پیشنهاد را ارائه کردم.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: این موضوع دستور من نبود. موضوع در قالب دو نگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این شورا مصوب کرد که در شرایط کنونی صلاح نیست تا پایگاههای بسیج در دانشگاه مستقر باشد و ما هم آن را اجرا کردیم.
دانش آشتیانی اظهار داشت: امروز من نه تنها با بسیج دانشجویی مخالفتی ندارم حتی نهایت همکاری را به عنوان یک نهاد درون دانشگاه در جهت توسعه علمی با آن خواهم داشت.
وی افزود: عنوان میشود که من در یک حلقه هستم. من شخصیت مستقلی هستم و عملکرد من این موضوع را ثابت میکند. من در زمان آقای فرهادی وارد وزارت علوم شدم و در حلقه دیگران نبودم و به دلیل عملکردی که در دوره بعدی داشتم وزیر بعدی من را برای همکاری انتخاب کرد که من در اولین جلسه با حضور خودم در وزارت علوم مخالفت کردم.
وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: من در مصاحبههای خود گفتم که در صورتی که وارد وزارتخانه شوم نیروهای جدید را به کار میگیرم به این خاطر که برنامه من برنامه دیگری است و لذا چنین وصلههایی به هیچ عنوان به من نمیچسبد.
دانشآشتیانی خاطرنشان کرد: من موسس حزب مشارکت نبودم اما بله در جبهه مشارکت و در آن ایام حضور داشتم اما حضورم حضور فعالی نبود.به روزنامههای آن زمان مراجعه کنید ببینید که آیا مصاحبهای از من در جراید آن زمان وجود دارد یا نه که لطمهای به نظام داشته باشد.
وی با اشاره به تحصن نمایندگان افزود: من در زمان تحصن نمایندگان معاون نبودم. من نامهای را در این رابطه امضا نکردم. من فقط نامهای را در ارتباط با آقای فرجیدانا امضا کردم. اما در آن نامه از مطالبی که عنوان میشود چیزی ندیدم.در آن نامه آمده بود با تعامل با نمایندگان منصف، معتدل و فهیم مجلس شورای اسلامی این طرح را ناکام بگذارید. یعنی ما نامه نوشتیم که دولت با تعامل و همکاری با مجلس اجازه ندهد که استیضاح آقای فرجیدانا انجام شود.
وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: هیچ مدیری از مدرسه مفید دستگیر نشده. شما میدانید چه کسانی در آن مدرسه بودند؟ فرزند شخص آقای زاهدی در آن مدرسه تحصیل میکرد.
وی افزود: من خودم بسیجیام و دست همه بسیجیها را میبوسم اما باید دید که چه کسی خدمتگزار بسیج است. چه فردی و با چه روشی به بسیج خدمت میکند.
وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: منظور فرمان امام برای بسیج، بسیج علمی و فرهنگی بود. منظور و هدف امام این بود که جنگ تمام شده و برای خودکفایی کشور باید بسیج شویم و باید توان تربیت متخصصین را داشته و به خوداتکایی در علم برسیم.
دانشآشتیانی خاطرنشان کرد: در آن مقطع دفتر بسیجی در دانشگاه وجود نداشت که من آن را از دانشگاه خارج کرده باشم. بحث در این بود که در مراکز مختلف پایگاههای بسیج داشتیم و تصوری که از این پایگاههای بسیج در آن مقطع وجود داشت حفظ شهر و منطقه بود.
وی ادامه داد: من عنوان کردم که اگر پایگاه بسیج در داخل دانشگاه مستقر شود اعتبار بسیج لطمه میبیند نه اینکه من مخالف بسیج باشم و برای اینکه ممکن بود تقابلی رخ دهد من این پیشنهاد را ارائه کردم.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: این موضوع دستور من نبود. موضوع در قالب دو نگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این شورا مصوب کرد که در شرایط کنونی صلاح نیست تا پایگاههای بسیج در دانشگاه مستقر باشد و ما هم آن را اجرا کردیم.
دانش آشتیانی اظهار داشت: امروز من نه تنها با بسیج دانشجویی مخالفتی ندارم حتی نهایت همکاری را به عنوان یک نهاد درون دانشگاه در جهت توسعه علمی با آن خواهم داشت.
وی افزود: عنوان میشود که من در یک حلقه هستم. من شخصیت مستقلی هستم و عملکرد من این موضوع را ثابت میکند. من در زمان آقای فرهادی وارد وزارت علوم شدم و در حلقه دیگران نبودم و به دلیل عملکردی که در دوره بعدی داشتم وزیر بعدی من را برای همکاری انتخاب کرد که من در اولین جلسه با حضور خودم در وزارت علوم مخالفت کردم.
وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: من در مصاحبههای خود گفتم که در صورتی که وارد وزارتخانه شوم نیروهای جدید را به کار میگیرم به این خاطر که برنامه من برنامه دیگری است و لذا چنین وصلههایی به هیچ عنوان به من نمیچسبد.
دانشآشتیانی خاطرنشان کرد: من موسس حزب مشارکت نبودم اما بله در جبهه مشارکت و در آن ایام حضور داشتم اما حضورم حضور فعالی نبود.به روزنامههای آن زمان مراجعه کنید ببینید که آیا مصاحبهای از من در جراید آن زمان وجود دارد یا نه که لطمهای به نظام داشته باشد.
وی با اشاره به تحصن نمایندگان افزود: من در زمان تحصن نمایندگان معاون نبودم. من نامهای را در این رابطه امضا نکردم. من فقط نامهای را در ارتباط با آقای فرجیدانا امضا کردم. اما در آن نامه از مطالبی که عنوان میشود چیزی ندیدم.در آن نامه آمده بود با تعامل با نمایندگان منصف، معتدل و فهیم مجلس شورای اسلامی این طرح را ناکام بگذارید. یعنی ما نامه نوشتیم که دولت با تعامل و همکاری با مجلس اجازه ندهد که استیضاح آقای فرجیدانا انجام شود.
وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: هیچ مدیری از مدرسه مفید دستگیر نشده. شما میدانید چه کسانی در آن مدرسه بودند؟ فرزند شخص آقای زاهدی در آن مدرسه تحصیل میکرد.(فارس)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: