متریال یک ماموریت بلندپروازانه برای اندروید است که یک زبان طراحی متحد را روی تمام دستگاههای موبایل، دسکتاپ، گجتهای پوشیدنی و هر چیز دیگری خلق میکند. این طراحی فقط به چیزهایی که با گوگل کار میکنند محدود نمیشود، بلکه همه توسعهدهندگان اپلیکیشنها و شرکای گوگل میتوانند اکوسیستم گوگل را لمس کنند. اگر اندروید یک دنیا باشد و اپلیکیشنها، کشورها، متریال یک قانون بینالمللی جدید است.
اما چرا از این زبان طراحی جدید بهعنوان یک انقلاب بزرگ یاد میشود؟ متریال بزرگترین پروژه طراحی است که گوگل تاکنون داشته است. یکی از مهمترین جنبههای متریال استفاده از لایهها و ابعاد است. طراحی جدید رنگیتر و راحتتر از نسخههای قدیمی اندروید اجرا میشود. البته تمرکز اصلی فقط روی رنگ نیست، بلکه آیکونها و دیگر عناصر رابط کاربری تختتر شدهاند. همانطور که گفته شد گوگل بهروزرسانی اپلیکیشنهای اختصاصی خود را آغاز کرده و تاکنون اپهای زیادی مانند گوگلکیپ، گوگلپلی، مسنجر، اینباکس و... با زبان طراحی جدید منتشر شدهاند، اما یکی از چالشهای این راه، تعادل ایجاد کردن بین طراحی متریال گوگل و اپهای مستقل یا بهاصطلاح third party است. خیلی مهم است اپهای مستقل، هویت و شخصیت خود را هنگام اجرای زبان طراحی جدید حفظ کنند. چیزی که در تمام این اپلیکیشنها مشترک است، یک رنگ اصلی در کنار پسزمینه سفید و دکمههای دایرهای بزرگ با سایهای خاکستری است که انگشت شما براحتی روی آنها حرکت کند؛ ساختاری متحد که گوگل آن را حتی در تیزرها و تبلیغاتش هم جای داده است تا بتواند این ظاهر جدید یا همان متریال را در ضمیر ناخودآگاه کاربرانش حک کند. اگر گوگل بتواند همین راه را ادامه دهد، آنگاه متریال، دنیای طراحی جدید را رقم میزند؛ دنیایی که فلتدیزاین آن را با سادگی و سرعت آغاز کرد و قرار است متریال آن را با اتحاد و آسانی ادامه دهد.
مائده گیوهچین / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد