قائم مقام کمیته امدادامام خمینی (ره) کشور مطرح کرد

سنگ تمام خراسان‌جنوبی برای رقابت‌های ورزشی کمیته امداد

تحقق آرزوی دیرینه بیرجندی‌ها

تلخی ۷ سال انتظار به شیرینی رسید

سرانجام رؤیای آب شرب شیرین در بیرجند بعد از گذشت هفت سال از آغاز ساخت تصفیه‌خانه آب شرب محقق و آب تصفیه و شیرین وارد خانه ها شد.
کد خبر: ۷۴۸۰۷۶
تلخی ۷ سال انتظار به شیرینی رسید

طی مدت احیر وعده مسئولان محقق شد و امروز در گام نخست آب شرب در قسمت جنوبی شهر بیرجند وارد مدار شد.

مدت‌هاست جمعیت زیادی از مردم بیرجند دیگر به سراغ آب لوله‌کشی نمی‌روند و برای تامین آب آشامیدنی دچار زحمت می‌شوند؛ همه روزه شاهد حضور عده زیادی از شهروندان بوده‌ایم که برای نوشیدن یک لیوان آب شرب شیرین در تکاپو بوده و با ظرف‌های خالی به دنبال آب شیرین می‌روند.

هرچند مسئولان استان، آب بیرجند را فاقد مشکل می‌دانستند اما گچ گرفتن کتری‌ها و سرشیرهای آب، لایه داشتن چای و... سبب شده بود تا مردم بازهم برای سلامتی بیشتر به سراغ تامین آب شرب بهتر غیر از آب لوله‌کشی بروند.

تلخی ۷ سال انتظار امروز به شیرینی رسید

اجرای تصفیه‌خانه آب بیرجند وعده‌ای بود که برای رفع مشکل گوارایی آب بیرجند که هرچند مسئولان آن را در حد استاندارهای ملی می‌دانستند اما از سال ۱۳۸۶ با هدف حذف فلزات سنگین موجود در آب و در نهایت بهبود و ارتقای کیفیت آب شرب، آغاز شد.

همچنین بنا به مصوبه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سال ۱۳۸۹، تامین و انتقال هرچه سریع‌تر آب از منابع آب، شامل منابع آب شرب زیرزمینی واقع در دشت‌های رکات، ‌باد و مرک و تزریق آب تصفیه شده به شبکه شهری مورد تصریح قرار گرفته بود.

احداث تصفیه‌خانه آب شرب شهر بیرجند از پروژه‌های مهر ماندگار بوده که از سال ۸۶ در دستور کار قرار گرفته و همچنان بعد از گذشت هفت سال از آغاز طرح تاکنون افتتاح آن در تنور وعده های مسئولان سوخته اما گویی این وعده و وعیدهای مسئولان با گذشته متفاوت است، این بار مسئولان عزمشان را جزم کرده و قرار است تا پاییز تمام نشده، شاهد تحقق وعده مسئولان باشیم.

پروژه ۳۰ ماهه، ۷ ساله شد

برای اولین بار قول افتتاح این پروژه را مسئولان در آذر ماه ۹۱ دادند؛ وعده‌های زیادی برای بهره‌برداری از این پروژه در سال‌های قبل داده شده بود اما کمبود منابع آبی و مالی زمان بهره‌برداری را طولانی کرد.

این پروژه هرچند قرار بود ۳۰ ماهه کار آن به اتمام برسد اما گویی برآوردها اشتباه بوده و اینک بعد از گذشت هفت سال شاهد افتتاح آن هستیم.

این پروژه شامل چهار مرحله آبرسانی از دشت سربیشه به بیرجند، اجرای تصفیه‌خانه آب شرب، اجرای خطوط انتقال آب از تصفیه‌ خانه به مخازن و توزیع در شبکه شهری و انتقال آب از دشت مختاران به شهر بیرجند بوده است که در سال‌های گذشته بنا به گفته مسئولان به دلیل کافی نبودن اعتبارات افتتاح آن به تعویق افتاده است.

تحقق آرزوی دیرینه بیرجندی‌ها

یک شهروند بیرجندی با اشاره به اینکه بزودی از آب شرب بهره‌مند می‌شوند، گفت: داشتن آب شرب سالم آرزوی دیرینه مردم بیرجند بوده است اما علی‌رغم همه وعده های محقق نشده، این بار امیدواریم در موقع مقرر شاهد تحقق وعده مسئولان باشیم.

ستار فرازی با بیان اینکه کیفیت آب بیرجند اصلا مورد قبول نیست، افزود: همیشه برای تهیه آب به ایستگاه‌های آب مراجعه می‌کردیم و امروز از بابت افتتاح این پروژه بسیار خوشحالیم.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه سه سال است مسئولان امروز و فردا کرده و قول افتتاح می‌دهند، افزود: امیدوارم این دفعه با سایر دفعات فرق کند.

شهابادی گفت: مطمئنا اگر کیفیت آب شهرستان مطلوب بود مسئولان اجازه ایجاد ایستگاه‌های آب شیرین را در سطح شهر نمی‌دانند و یا خودشان در ادرات از دستگاه تصفیه استفاده نمی‌کردند.

شهروند دیگری نیز از تلاش بی‌وقفه مسئولان در اتمام این طرح تشکر کرد و گفت: بالاخره تلاش‌های بی وقفه دستگاه‌های متولی در امر اتصال شبکه آبرسانی شهر به تصفیه‌خانه آب بیرجند به ثمر می‌نشیند.

قربانی با بیان اینکه کارهای اتمام پروژه بسیار خوب است و همواره شاهد تلاش افراد در خیابان‌ها اعم از چاله‌کنی ولوله‌کشی هستیم، افزود: کاش مسئولان زودتر از این نیروها را تجمیع و برای اتمام پروژه تلاش می‌کردند.

پوشش صددرصدی آب تصفیه تا اوایل هفته آینده

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: آب تصفیه شده تولید و با تایید شبکه بهداشت وارد سیستم توزیع شهری می‌شود.

امامی با بیان اینکه پوشش صددرصدی آب تصفیه شده در بیرجند تا اوایل هفته آینده عملیاتی می‌شود، افزود: امروز بخش جنوبی شهر که از بند دره و سراب تامین آب می‌شدند به شبکه تصفیه آب متصل شدند.

وی گفت: با اتمام کار در مسیر پاسداران اوایل هفته آینده تمام سطح شهر به جز مهرشهر از آب تصفیه برخوردار می‌شوند.

آب تصفیه تابستان آینده به مهرشهر هم می‌رسد

امامی گفت: آب مورد نیاز مهرشهر در حال حاضر از سربیشه تامین می‌شود که نیازی به تصفیه ندارد.

وی افزود: هرچند آب این منطقه نیاز به تصفیه نداشته اما با توجه به روند ساخت و ساز در این محدوده تلاش می‌کنیم تا تابستان آینده مهرشهر نیز به شبکه آب تصفیه شهری متصل تا به طور کامل دغدغه تامین آب شرب مرتفع شود.

امامی با بیان اینکه تاکنون برای این پروژه ۵۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، گفت: این اعتبار صرف تصفیه خانه، خطوط ارتباطی داخلی شهر و خطوط توزیع شده است.

وی گفت: برای اتمام طرح از جمله انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: امسال ۸۵ درصد اعتبارات پروژه تصفیه خانه آب بیرجند تخصیص یافته است.

امامی یادآورشد: برای این پروژه امسال پنج میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۱۰ و ۱۲ بحث خشکسالی اختصاص یافت که در حال حاضر ۱.۵ میلیارد تومان وصول شده است.

وی افزود: از محل اعتبارات شهرهای تنش‌زا نیز دو میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سالجاری اخذ شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها