جام جم کلیک: ظاهرا اپل به خوبی میداند که شیفتگان محصولاتش بابت هرچیز کوچکی میتوانند موجی از شایعات را بهراه بیندازند و با استفاده از همین امر نیز ساختار معارفه محصولات خود را به یک حربه تبلیغاتی ویژه تبدیل کرده است. برای نمونه پیش از عرضه آیفون 6 و ساعت هوشمند اپل، سیاست سکوت رسانهای این شرکت به بازار شایعات و هیجان عمومی برای عرضه این محصول منتهی شد که تا آن زمان مشابه آن برای هیچ محصول دیگری رخ نداده بود و در نهایت نیز این امر به پیشفروش نجومی این گوشی منجر گشت.
در این میان در نمایندگی فروش محصولات اپل در ایالات متحده آمریکا قابهای هوشمند آیپد به نمایش گذاشته شدهاند که بهصورت خودکار باز و بسته میشوند و جالب اینجاست که هیچ توضیحی از سوی فروشندگان درباره این قابها ارائه نمیشود تا شایعه عرضه قریبالوقوع قاب هوشمند خودکار برای اپل شکل بگیرد.
این نخستین بار نیست که اپل اقداماتی از این دست را در فروشگاههای خود به مرحله اجرا درمیآورد و چند سال پیش این شرکت با نمایش یک کلیپ از رابط کاربری آیپد بر روی نمایشگرهای بزرگ خود موجب شده بود تا شایعه عرضه نمایشگر دارای قابلیتهای نرمافزاری شکل بگیرد که در نهایت به فروش آیپد کمک شایانی کرد.
در این میان شرکت اپل درباره این موضوع به هیچ اظهار نظری نپرداخته است تا بازار شایعه داغتر شود ولی در حقیقت باید گفت که حتی درصورت عرضه شدن این نوع از قاب واقعا مزیت گشوده شدن خودکار آن برای کاربران مفید نخواهد بود.
احمد محمدحسینی
جام جم کلیک
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد