غولهای دنیای فناوری برای رقابت با یکدیگر و جلب مشتری بیشتر از هیچ تلاشی صرف نظر نمیکنند. یکی از این روشهای رقابت که چندان هم جوانمردانه به حساب نمیآید، تمسخر و زیر سوال بردن محصولات دیگر شرکتهاست. شما این نکته را به دفعات در تبلیغات شرکتهای مختلف دیدهاید.
یکی از شرکتهایی که این روش را پیوسته برای تخریب رقیبی خاص انجام میداد، مایکروسافت است. این شرکت از سال ۲۰۱۲ وبسایتی را با نام Scroogled راهاندازی کرد که لوگویی شبیه گوگل داشت و محصولات این شرکت از قبیل سرویس جیمیل، مرورگر کروم، فروشگاه اینترنتی گوگلپلی و کرومبوکها را نقد کرده و برتریهای محصولات خود را در قالبی طنزآمیز و البته توهینکننده بیان میکرد.
در قسمتی دیگر از این وبسایت فروشگاهی راهاندازی شده بود که تیشرتها و لیوانهایی با طرحهای ضدگوگل در آن به فروش میرسید؛ اما انگار تغییرات مدیریتی مایکروسافت باعث شده این شرکت در تصمیم خود برای تخریب حریف، تجدیدنظر کرده و این پروزه را متوقف کند.
حدود دو هفته است وقتی به نشانی این سایت میروید دیگر خبری از Scroogled نیست و بهجای آن وبسایت WhyMicrosoft.com باز میشود؛ وبسایت جدیدی که در آن با مقایسه محصولات مایکروسافت با دیگر شرکتها روبهرو هستید، اما نوع بیان و ادبیات این مقایسهها کاملا رسمی و به دور از تمسخر است.
کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد