جام جم کلیک: اگر شما هم با قطار به سفر پرداخته باشید میدانید که مسافرت با این وسیله نقلیه یکی از جذابترین حالتهای سفر کردن است. یکی از لذتبخشترین موارد در این سفرها، مشاهده مناظر اطراف مسیر است ولی این ویژگی با یک امکان دیگر جایگزین شده است؛ شرایط زندگی امروزی بشر به سویی میرود که زمان برای او بسیار حیاتی شده است و به همین دلیل نیز شاهد ساخته شدن و استفاده از قطارهای بسیارسریع در سراسر جهان هستیم که معمولا با نام قطار گلولهای شناخته میشوند.
رکورد فعلی سرعت حرکت قطار در اختیار شرکت راهآهن مرکزی ژاپن است که برای مسافران خود قطارهایی با سرعت حرکت 361 مایل بر ساعت (577 کیلومتر برساعت) را آماده ساخته است ولی پس از اینکه این رکورد شگفتآور برای 12 سال متوالی پابرجا ماند، سرانجام خود این شرکت به سراغ شکستن این رکورد رفته و قطار گلولهای جدیدی را ساخته است که سرعت حرکت آن برابر با 600 کیلومتر برساعت خواهد بود.
البته هنوز زمان زیادی تا استفاده رسمی از این قطارها باقی مانده است و به گفته شرکت سازنده، از سال 2027 میلادی شاهد ورود این قطار به ریلهای ژاپن خواهیم بود ولی حتی در آن زمان نیز سرعت نهایی این قطار گلولهای تنها در صورت وقوع یک مشکل و یا شرایط اضطراری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در شرایط عادی شاهد حرکت این قطار با سرعت 313 مایل یا 500 کیلومتر بر ساعت خواهیم بود. البته این رقم نیز در نوع خود بسیار راضی کننده بهحساب میآید و کافی است درنظر بگیرید که با چنین قطاری میتوانید مسافت تهران تا مشهد را در زمانی کمتر از 2 ساعت طی کنید.
احمد محمدحسینی
جام جم کلیک
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد
قطارهای ژاپنی برای شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران خیلی مناسب هستند و مچ برای آب و هوای ایران
كیفیت قطعات هم بالا و استهلاك پایین كه امیدواریم مسولین برای واردات ترن از ترن های ژاپنی استفاده كنند
قطارهای اروپایی مناسب شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران نیستند و استهلاك بالایی دارند
یعنی میشه تمام خطوط راه اهن كشور سریع السیر شوند؟ فاصله شمال تا جنوب و غرب وشرق كشور بشه دو ساعت؟
كاش یه سرمایه گذار این پروزه را برمی داشت.
یكی اینكه توقف در بین ایستگاها و تداخل قطارها زیاده
خط هامون اصلا مناسب نیستند
برنامه ریزی استفاده مناسب نداریم
مدیریت نداریم
الان لكوموتیو ایران سفیر داریم 160 میره آیا واقعا 160 تو خط میره نه نمیره ماكزیمم 130 خیلی كم
داود حدادی كارمند بازنشسته از خمین