چه اشتباهی؟
مهر ماه سال 1391 یعنی حدود سه سال پیش خبری در یکی از خبرگزاریها با تیتر «شادترین استانهای ایران کدامند؟» منتشر شد که نتایج یک تحقیق در این زمینه را بررسی کرد. در یکی دو روز گذشته همین خبر در بیشتر سایتهای خبری بدون ذکر تاریخ (و احتمالا با تصور به روز بودن خبر) منتشر می شود و این سیر کپی کردن تا آنجا ادامه پیدا می کند که این خبر در بعضی سایتها و حتی خبرگزاریها بدون ذکر منبع اصلی و در مواردی گزارش تولیدی خبرگزاری عنوان شده است.
مانیتورینگ یا کپی صرف؟
این روزها در عرصه ی خبری سایتها مانیتورینگ خبری یک امر متداول است؛ بررسی اخبار روز، شیوه های کاری جدید خبری سایر رسانه ها و البته استفاده از اخبار آنها در سایتهای خبری که تلاش می کنند مرجع اخبار روز و پربیننده باشند. بعضی سایتهای خبری هم با مطالب تولیدی در حد صفر به یک خبرخوان دستی تبدیل شده اند. اصطلاحاتی مثل نیروی کپی کن، کپی پیستر و ... از همین نیاز در زبان گفت و گوی تحریریه ها به وجود آمده است و البته سطح دروازه بانی خبر به فردی با کمی اطلاعات فنی در حد کپی و ارسال خبر در سایت مورد نظر تنزل پیدا کرده است. دروازه بانی خبر که یکی از مهمترین مباحث تئوریک و البته کاربردی رسانه هاست، این روزها به یک کار بی اهمیت و بی نیاز به دانش رسانه ای تبدیل شده است. یکی از تبعات اهمیت ندادن به مقوله ی دروازه بانی خبر همین کپی کردن اخبار ارسالی رسانه ها بدون توجه به منبع، زمان ارسال، جهت گیری های سیاسی اجتماعی متن خبر و ... است که گاهی رسانه را در ارتباط با نهادهای نظارتی دچار مشکل می کند و گاهی در ارتباط با اعتماد مخاطبان.
اعتماد به کدام خبر، کدام رسانه؟
اگر این خبر در بین گروه هایی از مردم در نرم افزارهای ارتباطی موبایلی دست به دست بچرخد، کارشناسان رسانه ای آن را به سطح سواد رسانه ای مخاطبان عام و مناسبات جدید خبری در این نرم افزارها ارتباط می دهند و این که نباید به هر چه در این گروه های مجازی دیده می شود، اعتماد کرد. اما وقتی خبری در رسانه های معتبر منتشر و بعد در سایر سایتهای پرمخاطب و کم مخاطب تکثیر می شود؛ چه کسی جوابگوی اعتماد از دست رفته مخاطبان می شود؟ بویژه آن که دیده می شود برخی خبرگزاریها حتی نام منبع را در خبر نمی آورند و به نوعی در یک سرقت خبری سوخته فعالیت می کنند. خبری که آمار قدیمی آن می تواند مورد اعتراض استانهای مختلف واقع شود، بر تصور عمومی مخاطب آن خبر نسبت به شرایط شادی در کشور تاثیرگذار باشد و اعتبار رسانه های منتشر کننده آن را در ذهن مخاطب به یک رسانه کپی کردن صرف تغییر دهد. (شفقنا)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد