نقد و بررسی FIFA16

پشت محوطه جریمه

سال گذشته رقابت سختی میان دو پرچمدار بازی‌های ورزشی، یعنی PES و FIFA در گرفت. PES کم‌کم آن خشکی و سادگی دوران PS2 را تکاند و خود را به همتای تحت لیسانس درآمده و مغرورش رساند.
کد خبر: ۸۴۷۶۷۷
پشت محوطه جریمه

به گزارش جام جم کلیک، امسال شاهد حضور گسترده و با عزت PES با نسخه 16 بودیم که توانست حسابی از خجالت فیفا دربیاید. همه منتظر بودند تا ضدحمله فیفا را تماشا کنند؛ اما نسخه امسال با وجود تمام خوبی‌هایش، نتوانست آن‌طور که باید با PES رقابت کند.

در این نسخه تعدادی عناصر عامه‌پسند را می‌بینیم که رنگ و بوی دیگری به بازی بخشیده‌اند. مثلا هر گاه خارج از محوطه جریمه خطایی مرتکب شده و حریف ضربه آزادی را بزند، داور با اسپری محوشونده دیوار دفاعی می‌کشد.

این دیوار نه به یکباره، بلکه ذره‌ذره و در طول مسابقه محو می‌شود. از این موارد در این نسخه زیاد است اما فیفای امسال با وجود تمام خوبی‌هایش، فاصله‌ای محسوس از رقیبش دارد.

بزرگ‌ترین ضعف این است که فیفای امسال با وجود یک جهش معنوی دچار یک افت فنی شده است. امسال برای اولین بار، بازی فیفا میزبان لیگ بانوان است؛ اتفاقی که در دنیای امروز و با پررنگ‌تر شدن نقش زنان، جای خالی‌اش به‌شدت حس می‌شد.

سازندگان برخلاف بعضی نمونه‌ها (مثلا سری بازی‌های WWE که همیشه زنان در آن حکم حاشیه را داشته‌اند) فقط به گیم‌پلی مردان نرسیده‌اند.

وقتی به‌عنوان بازیکن زن توپ می‌زنید، تفاوت‌های فاحشی را با گیم‌پلی مردان حس خواهید کرد. البته گیم‌پلی این مسابقات هنوز تا بی‌نقصی راه درازی در پیش دارد.

اصلی‌ترین ایراد این بخش نیز ازدیاد باگ‌های آن است. اگر دیدید در یکی از مسابقات بازیکنان خط دفاعی‌تان روی محوطه جریمه میخکوب شده‌اند و در ضدحمله‌ها شرکت نمی‌کنند، تعجب نکنید!

همان‌طور که گفته شد، بهترین نکته درباره بخش بانوان این است که مهارت‌ها بیش از حد بالا یا پایین نیست. همین موضوع بازپس‌گیری توپ را از حریف ساده‌تر کرده و جانی دوچندان به بازی می‌بخشد.

تکل‌ها برخلاف PES که قدرت اغراق‌آمیزی دارند، در اینجا هیچ کاربردی ندارند؛ مگر این‌که تمام حواس خود را به حرکات رقیب داده و امیدوار باشید حرکت خطایی از او سر زده و توپ را از دست بدهد تا سریع تکل زده و توپ را از هوا بقاپید. طبق معمول، سازندگان برای جبران این کندی به حربه‌هایی مانند افزودن حساسیت داور متوسل شده‌اند.

تغییرات دیگر اغلب مصنوعی است. مثلا فیلمبردارانی در حاشیه زمین قرار دارند که پس از گل زدن می‌توانید به سوی آنان بدوید و خوشحالی‌تان را نشان دهید.

در عین حال، گزارشگر بازی گاهی نتایج بازی‌های همزمان را اعلام می‌کند؛ نتایجی که معلوم نیست از بازی‌های همزمان آنلاین استخراج شده یا الکی بوده و هدف فقط واقعی‌تر کردن بازی است.در هر حال چنین موردی اضافه بوده و موجب گیجی بازیکن است.

وسط بازی، مشکلات دیگری هم پیش می‌آید. به‌عنوان مثال، بهتر است از سانترهای بلند بپرهیزید. توپ‌های هوایی مثل موشک‌های حرارت‌یاب به سر دفاع حریف می‌چسبند.

انتخاب خودکار بازیکن نیز بدتر از همیشه ظاهر شده است. در یکی از موارد معدودی که سانتر با موفقیت انجام شد، به محض رسیدن توپ به پای بازیکن خودی، به بازیکنی دیگر سوئیچ شد!

شاید بهترین افزوده این قسمت، دریبل‌های بی‌تماس باشد که در صورت اجرای موفق بازیکن واقعا لذتبخش ظاهر می‌شود.

شوت‌ها پویاتر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر از همیشه بوده که به خودی خود خوب است؛ اما فرصت‌هایی که از بین می‌رود اغلب برای همه خوشایند نیست.

دروازه‌بان‌ها خوب پیاده‌سازی شده‌اند، اما همان داستان سانترها و دفاع حریف، راجع به شوت و دروازه‌بان حریف نیز صدق می‌کند.

فینِس شات‌ها نیز بیش از حد قدرتمند به نظر می‌آید، اما بی‌شک مهیا کردن فضا برای فرستادن توپ به کنج دروازه لطف خاص خود را دارد.

تمام این دستکاری‌ها در انیمیشن، دریبل و شوت‌ها به چیزی ختم می‌شود که EA به آنها لحظه‌های جادویی می‌گوید. اما اینها را می‌توان تلاشی ناکام دانست برای آنچه باید می‌بود؛ زیرا این جادو همیشه در قلب فیفا جاری بوده است.

هنوز هم می‌توان با مشاهده صحنه‌های بازی از جا پرید و شادی کرد یا از تعجب قهقهه سر داد؛ حالا شاید کمتر از گذشته اما در بودن آنها شکی نیست.

در عوض این بار فضاسازی گیرای بازی است که هواخواهان را به خود می‌کشد. افزودن لیگ بانوان تنها کار بزرگی نیست که فیفا در نسخه جدیدش کرده است.

تشویق‌ها، سر و صداها، افکت‌های صوتی و... همه به موقع و طبق انتظار هستند. چنین فضایی را در کمتر عنوانی می‌توان جست.

بخش FIFA Ultimate Team نیز از همیشه جذاب‌تراست. امسال با ورود به این بخش، خود بازی گزینه‌های متعددی را برای هر موقعیت پیش رویتان قرار می‌دهد تا بدون دردسر اضافی و در کمترین زمان ممکن تیم رویایی خود را ساخته و وارد رقابت شوید.

به مرور بازی‌های پیش رویتان سخت‌تر شده و می‌توانید ارز بیشتری از آنها کسب کنید. البته کسب 15 هزار سکه لازم برای ورود به این بخش زحمت خاص خود را می‌طلبد، اما اگر امکانش را داشته باشید، می‌توانید از طریق ریز تراکنش‌های داخل بازی ورودی خود را بخرید.

در نهایت باید گفت این نسخه برای کسانی که هوادار همیشگی فیفا بوده و هستند، کافی خواهد بود. اما در مقابل یکه‌تازی امسال PES، سخت می‌توان به آن لقب ممتاز داد. دیگر انتخاب با خود مخاطبان است.

FIFA16

پلتفرم:
Xbox360، Xbox One، PS3، PS4، PC، MAC، Wii، PSP، DS، 3DS، iPhone، iPad

ناشر: EA Sports

سازنده: EA Canada

سبک: ورزشی

امتیاز: 8

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها