به گزارش جام جم آنلاین ، زیبایی جادهها و هارمونی و آرامشی که از آن به مسافر منتقل میشود، چیزی نیست که بتوان به این راحتیها از آن چشم پوشید. با این حال ولی در سفر اتوبوسی هم نکاتی هست که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.
بلیت را فراموش نکنید
حتی اگر خارج از ترمینال و به صورت گذری و با هزینه کمتر سوار اتوبوس میشوید، باید بخواهید برای شما بلیت رسمی صادر کنند.
اگر امکانش نبود، از اتوبوس پیاده شوید و از طریق شرکتهای مسافربری پایانهها بلیت تهیه کنید، حتی اگر این کار برایتان گرانتر دربیاید.
دقت کنید که عدم صدور بلیت ممکن است بیمه شما را با خطر مواجه کند و در صورت وقوع حادثه احتمالی دچار مشکل شوید.
ضمنا ممکن است شما بلیت گرانتری بخرید، ولی در عوض سفرتان را در اتوبوسی سپری میکنید که ایمنتر است.
خدمات بیشتری به شما ارائه میشود و صندلیهای بهتری دارد، بنابراین هزینه بلیت فقط یکی از فاکتورهای مهمی است که شما حین خرید بلیت باید به آنها توجه کنید.
ایمنی اتوبوس و راحتی صندلی را اصلا دست کم نگیرید. اگر با کمی افزایش هزینه مشکلی نداشته باشید، اتوبوسهای موسوم به ویآیپی با صندلیهای راحت و فضای زیاد برای قرار دادن پاها، سفر خیلی خوبی را برای شما فراهم خواهند کرد.
شرکتهای مسافربری چه تکالیفی دارند؟
این حق شماست که بدانید اتوبوس چه مسیری را برای رسیدن به مقصد طی و از چه جادهها و شهرهایی گذر میکند.
معمولا شرکتهای حمل و نقل، هنگام صدور بلیت، مسیر سفر را به شما اطلاع میدهند. نرخ خدمات حمل و نقل مسافر با اتوبوس هر سال را وزارت راه و ترابری از سوی سازمان حمل و نقل پایانههای کشور صادر میکند.
برای کودکان زیر پنج سال که صندلی جداگانهای به آنها اختصاص نمییابد، خدمات حمل و نقل رایگان است.
شرکتهای مسافربری ملزم هستند در همان ساعتی که در بلیت شما درج شده وسیله نقلیه مناسبی برای سفر شما آماده کنند، ولی در صورت تاخیر بیش از یک ساعت در حرکت وسیله نقلیه عمومی، شرکت ملزم به تامین وسیله نقلیه جایگزین یا استرداد کل مبلغ بلیت در صورت درخواست مسافر است.
اگر شما تا یک ساعت قبل از آغاز سفر منصرف شوید شرکتهای مسافربری با کسر 10 درصد کل مبلغ بلیت، پول بلیت را به شما بازمیگردانند.
فراموش نکنید اگر اتوبوس شما در طول سفر دچار نقص فنی شد و از ادامه سفر بازماند، شرکت حمل و نقل موظف است بدون ایجاد هزینه اضافی و در اسرع وقت، وسیله مناسب را برای انتقال مسافران فراهم کند.
رانندگان اتوبوسها را شرکتهای حمل و نقل از میان افرادی که صلاحیت اخلاقی و حرفهای دارند و آزمونهای لازم را گذراندهاند، برمیگزینند. کارکنان اتوبوس در طول سفر موظفند اصول اخلاقی و شئونات اسلامی را رعایت کنند.
همچنین در زمان و مکان مناسب برای بجا آوردن نماز توقف کنند. فراموش نکنید رعایت اصول بهداشتی اتوبوس تحت نظارت مسئولان شرکت مسافربری است و شما میتوانید اگر شکایتی در این زمینه داشته باشید این شکایت را با این مسئولان در میان بگذارید.
پذیرایی از مسافران در داخل اتوبوس و ارائه آب آشامیدنی باید با استفاده از ظروف یکبار مصرف استاندارد باشد.
اتوبوس ایمن انتخاب کنید
اگر طول سفر شما بیش از 8 ساعت است، حتما باید یک راننده کمکی در اتوبوس شما حضور داشته باشد تا در هنگام خستگی و خوابآلودگی راننده اول جایش را با او عوض کند. هیچ رانندهای حق ندارد با سرعت غیرمجاز براند.
فراموش نکنید سرنشینان اتوبوس برای حوادث احتمالی بیمه شدهاند و اگر خداینکرده حادثهای در طول سفر رخ دهد، شرکت بیمهگر در حد تعهدات خسارات وارده به مسافران را جبران میکند.
بار مجاز چقدر است؟
شما در طول مسافرت با اتوبوس میتوانید 20 کیلوگرم بار را به ازای هر نفر همراه ببرید و اصلا لازم نیست بابت آن هزینه اضافی به شرکت اتوبوسرانی بپردازید. وقتی شما بار و وسایلتان را تحویل میدهید مسئولیت نگهداری آن بهعهده شرکت مسافربری است.
طبق قاعده اتوبوسها در ازای تحویل گرفتن بار باید شماره خاصی به شما تحویل بدهند، البته در بیشتر مسیرها این قاعده رعایت نمیشود. از این رو هنگام پیاده شدن باید حواستان به ساک دستی یا چمدانتان باشد که مبادا دیگران اشتباهی یا عمدی آن را بردارند.
بیخوابی و حالت تهوع
اگر شما در طول سفر با اتوبوس خوابتان نمیبرد و چندین ساعت کلافه میشوید، میتوانید قبل از سفر یک عدد قرص خوابآور ضعیف با اجازه پزشکتان مصرف کنید.
برای حالت تهوع هم قرصهای سبزرنگ دیمن هیدرینات وجود دارد که در داروخانهها با عنوان کردن نام قرص ماشین آن را به شما تحویل خواهند داد. فراموش نکنید که اگر همیشه حین سفر دچار حالت تهوع میشوید، حداقل یکبار باید به پزشک مراجعه کنید و اجازه مصرف قرص ماشین را از او بگیرید.
آلودگی صوتی را چطور تحمل کنیم؟
اگر سر و صدای مسافران، گریه کودکان و حتی رفت و آمد ماشینها در جاده شما را ناراحت میکند، میتوانید از گوشیهای انسداد صدا که در داروخانهها به فروش میرسد استفاده کنید. اگر در نور خوابتان نمیبرد هم میتوانید یک چشم بند از داروخانه بخرید و قبل از خواب روی چشمتان بگذارید. این چشمبندها اجازه ورود نور به چشم شما را نمیدهند.
چالش رستورانهای بینراهی
بهجز برخی رستورانها و مجتمعهای خدماتی رفاهی معروف در برخی جادهها و آزادراههای خاص کشور، معمولا به این راحتیها نمیتوان نسبت به کیفیت رستورانهای جادهای اطمینان حاصل کرد.
اگر میخواهید در این مکانها غذا بخورید دستکم آنهایی را برگزینید که معتبرتر هستند. اگر چه معمولا رانندگان اتوبوس در رستورانهای خاص توقف میکنند و استفاده از رستوران بهتر، مقدور نیست، ولی برای ارزیابی سطح بهداشت این رستورانها به وضعیت دستشوییها، لباس کارگران، نظافت میزها، حضور حشرات و تمیزی وسایل غذا مثل چاقو و چنگال و لیوان دقت کنید.
مسعود سیدحسینی - ضمیمه چمدان
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد