زیبا سادات موسوی؛ طراح صحنه و لباس تئاتر

هنر طراحی مظلوم است

تقویم هنر

تولد یک طراح توانا

سکانس کابوس «شاید وقتی دیگر» با بازی سوسن تسلیمی یکی از فصلهای ماندگار تاریخ سینمای ایران است؛ اثری که مثل همه آثار بهرام بیضایی طراحی صحنه و لباس در هماهنگی کامل با کلیت فیلم و شخصیتها است. ایرج رامین فر، طراح صحنه و لباس توانای سینمای ایران با وسواسی مثالزدنی جامه هایی مناسب کاراکترها طراحی کرد و فضایی درخور قصه را به وجود آورد.
کد خبر: ۸۷۵۷۳۰
تولد یک طراح توانا

به گزارش جام جم آنلاین، ایرج رامین فر که 4 بهمن 1328 به دنیا آمد، دارای مدرک کارشناسی ارشد طراحی صحنه و لباس از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فارغ التحصیل از دانشگاه ونسن فرانسه است. او فعالیت سینمایی خود را از سال 1346 به عنوان مشاور صحنه و لباس در فیلم «سفر» آغاز کرد. رامین فر همچنین موفق به راه اندازی دو نمایشگاه از طراحی صحنه و لباس و انتشار کتاب Film Design شده است.

این هنرمند همکاری های درخشان دیگری با بیضایی در کارنامه دارد؛ یکی فیلم «مسافران» که باز در آنجا طراحی صحنه و لباس کارکرد برجسته ای دارد و دیگری فیلم «سگ کشی» که باز به دلیل تنوع لوکیشن و تعدد شخصیتها، وظیفه دشواری برعهده او بوده است. رامین فر همچنین طراحی صحنه فیلم «وقتی همه خوابیم» بیضایی را هم عهده دار بوده؛ اثری که باید تفکیک نامحسوس دنیای واقعی و سینمایی اثر در آن لحاظ می شد که رامین فر به خوبی از عهده آن برآمده است. یکی دیگر از همکاری های به یادماندنی او و بیضایی در فیلم «مرگ یزدگرد» است و رامین فر به عنوان طراح لباس، بهترین جامه ها را مطابق با خلق و خو و وضعیت زندگی کاراکترهایی همچون آسیابان و درباریان ساسانی بر تن آنها پوشاند.

رامین فر خوشبختانه همچنان با شوق و نیروی جوانی و خلاقه فعال است و هر فیلم او چشمه ای از زیبایی و جلوه گری محسوب می شود؛ احتمال باران اسیدی را با صحنه هایی خاص به یاد می آوریم و لباسهایی متناسبی که برتن شمس لنگرودی، به عنوان شخصیت اصلی است. فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» هم یکی از تازه ترین هنرنمایی های رامین فر است که با ذوق خاصی، همسانی رویاگون زیبایی میان رشت و بندرانزلی با شهری مثل پاریس ایجاد می کند. رامین فر این نکته سنجی و رعایت نکات ریز درباره شخصیتها و فضا را در مقاطع مختلف زمانی و گذشته و حال هم به خوبی رعایت می کند. «سرب»، «استرداد»، «خسته نباشید»، «جرم» و «دیوانه ای از قفس پرید» برخی دیگر از آثار رامین فر به عنوان طراح صحنه و لباس است.

علی رستگار/ فرهنگ و هنر/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها