به گزارش جام جم کلیک، آیا میدانستید صدای انسان همچون اثر انگشت منحصربهفرد بوده و احساسات و حالتهای روحی همچون عشق، تنفر، شادی یا اندوه تاثیر قابل توجهی روی شکل امواج صدای انسان دارد؟
همه این ویژگیهای صوت، علیرضا اسکندری را بر آن داشت تا به مقوله صدا علاقهمند شود و ایدهای بر مبنای آن را اساس تاسیس یک شرکت نوپا قرار دهد.
او همراه همدانشگاهی خود موسس شرکتی است که صداگرافی نام دارد. صداگرافی ایدهای است که عکس امواج هر نوع صدایی را روی تابلو به همراه یک کد QR چاپ میکند.
کاربر میتواند با اسکن کد کیوآر صدای نهفته در دل تابلو را گوش کند. این صدا میتواند هر نوع صوتی از یک صدای خاطرهانگیز همچون جمله «دوستت دارم!» به همسر تا صدای بوق خودرو باشد.
صدای هر انسان منحصر بهفرد است
«گاهی تجربههای کاری گذشته به خلق ایدهای نو در ذهن منجر میشود و اساس یک استارتآپ را تشکیل میدهد.»
این جمله را علیرضا اسکندری با قطعیت میگوید و تعریف میکند چگونه ایده صداگرافی به ذهنش رسیده است: «مهر سال گذشته در مراسم تدکس تهران با شریکم خانم کوثر موحدی آشنا شدم و فهمیدم همدانشگاهی هستیم. من مهندسی رایانه میخواندم و او معماری.»
علیرضا و خانم موحدی در بحثهایی که با یکدیگر در مورد کارهای هنری داشتند متوجه شدند یک پروژه خارجی، DNA افراد را روی تابلو چاپ میکند.
DNA هر شخص منحصربهفرد است و میتوان متوجه شد شخصیت هر آدمی چگونه است. در حال فکر کردن به این ایده جالب بودند که ناگهان موحدی میگوید با صدا هم میشود چنین کاری را انجام داد؛ زیرا صدای هر آدمی منحصربهفرد است.
علیرضا در ادامه صحبتهایش توضیح میدهد در یک پروژه استارتآپی مشغول به کار بوده و تجربه کار روی پروژه «آواسنج» را داشته است.
همین پروژه استارتآپی باعث میشود از سربازی و کنکور معاف شود؛ اما هیچ وقت به فکر راهاندازی یک استارتآپ نبوده .
علیرضا و شریکش که قبل از راهاندازی صداگرافی شور و شوق وصفناپذیری برای این ایده دارند کار را شروع میکنند و به دنبال نمونههای مشابه میگردند.
با تحقیقها و جستجوهایی که انجام میدهند متوجه میشوند نمونه مشابه صداگرافی در دنیا وجود دارد، اما علیرضا در پاسخ به این پرسش که آیا با فهمیدن این موضوع دلسرد نشدهاند.
توضیح میدهد چون کار فیزیکی است و در ایران تولید میشود، تصمیم گرفتیم با وجود نمونه مشابه خارجی کار را آغاز کنیم.
پس از پایان تحقیقات اجرای کار آغاز میشود؛ ایده این است که شکل امواج صدا را روی کاغذ چاپ کنند و بفروشند. صدا هر نوع صوتی میتواند باشد؛ از صدای کودک گرفته تا صدای شلوغی شهر.
علیرضا و کوثر موحدی فکر میکنند موجگرافی میتواند خیلی جذاب باشد و اشخاص این اثر را به یکدیگر بهعنوان یک کادوی ماندگار هدیه خواهند داد.
فکرشان را با خانواده و چند نفر از دوستان در میان میگذارند که با استقبال خوبی مواجه میشوند و تقریبا همه روی خوش به آن نشان میدهند.
علیرضا میگوید: «به هر کسی تابلو را نشان میدادیم میپرسیدیم چه صدایی را دوست داری بشنوی؟ جالب بود که هر کس چیزی داشت که بخواهد حفظش کند و خیلیها میگفتند پس از دیدن تابلوهای ما توجهشان به صداهایی که میشنوند خیلی بیشتر شده است.»
سرمایه 250 هزار تومانی
تصمیم میگیرند برای عرضه کار از یک پلتفرم استفاده کنند که با توجه به مهارت و علاقه علیرضا به رایانه بحث تاسیس یک وبسایت مطرح میشود.
علیرضا در این رابطه توضیح میدهد: «باید وبسایت راه میانداختیم، اما به این نتیجه رسیدیم ساخت وبسایت برای چیزی که در ذهن داشتیم سخت است.
بنابراین تصمیم گرفتیم برونسپاری کنیم و کار را به یک شرکت بسپاریم، زیرا دوست داشتیم کار سریع انجام شود.
وقتی قیمت گرفتیم دیدیم قیمتها برای ساخت یک سایت خیلی بالاست و ما هم سرمایه شخصی زیادی نداشته و قصد هم نداشتیم تا این حد پول برای کاری که آیندهاش نامعلوم است خرج کنیم.»
این مساله باعث میشود علیرضا تصمیم بگیرد کار را خودش انجام دهد. او نرمافزار خوانده، اما حرفهاش طراحی وبسایت نیست.
او و خانم موحدی خیلی کمالگرایانه به طراحی سایت نگاه میکردند و طرحشان را که به شرکتها نشان دادند، فهمیدند هزینه راهاندازی چنین سایتی حدود 10میلیون تومان میشود.
پول کافی برای این کار نداشتند، اما میخواستند وبسایت همانی شود که میخواهند. سرانجام علیرضا تصمیم میگیرد این کار را خودش یاد بگیرد و سایت را طراحی کند؛ این تصمیم حدود پنج ماه طول میکشد، اما هزینه طراحی سایت 250 هزار تومان میشود!
علیرضا کار طراحی سایت را انجام میدهد، همه چیز آماده است و تنها یکماه مانده به رونمایی از صداگرافی که متوجه میشوند یک مشکل بزرگ در ایده وجود دارد: «ما صداگرافی را ساخته بودیم تا آدمها بتوانند صداها را حفظ کنند، اما فقط چهره صدا را نگه میداشتیم و امکان بازپخش آن وجود نداشت.»
شش ماه گذشته و تلاش زیادی برای سایت کردهاند، اما دوباره شروع میکنند به همفکری و کسب ایدههای خلاقانه برای یک شروع قوی و خوب.
عدهای میگویند یک کیت پخش صدا درون تابلوها بگذارید و عدهای دیگر هم پیشنهاد ارائه سیدی همراه تابلو را میدهند، اما علیرضا دنبال یک روش بهتر و ناب است. همه گزینهها را بررسی میکنند و در نهایت به این نتیجه میرسند از کد QR استفاده کنند.
پول درآوردن از امواج
هشتم فروردین 94 فرا میرسد و صداگرافی را رونمایی میکنند. موسس صداگرافی میگوید: «تبلیغ خاصی برای کار نکردیم و به تبلیغات محدودی در شبکههای اجتماعی بسنده کردیم.
استقبال بسیار خوب بود و کاربرها بهصورت ارگانیک رشد میکردند. طی چند ماه برخلاف انتظارمان میزان سفارشها زیاد شد و بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور هم آثارمان را برای فروش عرضه کرد.»
علیرضا در پاسخ به تعداد کاربرانشان از رقم حدودی 4000 صحبت به میان میآورد و میگوید از ماه سوم به سوددهی رسیدهاند و اکنون غیر از خودش و خانم موحدی دو کارمند دارند.
او درباره استقبال سرمایهگذارها از این ایده میگوید: «تاکنون افراد مختلفی پیشنهاد سرمایهگذاری روی ایده دادهاند، اما هیچ کدام را قبول نکردهایم.
زیرا هدفمان از صداگرافی این است که پروژه آرامآرام رشد کند و تجربه بیشتری کسب کنیم تا درآمد هنگفت داشته باشیم. با این حال سرمایهگذاران ارزش کنونی صداگرافی را 400 میلیون تومان برآورد کردهاند.»
علیرضا از تجربههای زیادی که کسب کرده، از سفارش طرح به چاپخانه تا توزیع و پخش تابلو برایمان میگوید و آنها را لذتبخش توصیف میکند.
علیرضا همچنین از ناامیدیهای زیادی تعریف میکند که سراغشان آمده، اما تصمیم گرفتهاند برای یک روز دیگر هم که شده روی این ایده کار کنند تا صداگرافی به نتیجه برسد.
وقتی از موسس صداگرافی در مورد خاطراتش میپرسیم تعریف میکند هیجانانگیزترین لحظه کارش زمانی بوده که یک گوینده رادیو گفته 11 سال است روزی 10ساعت در رادیو کار میکند و سیگنالهای امواج صدا را مشاهده میکند، اما هیچ گاه فکر نمیکرده کسی از این امواج پول در بیاورد!
او همچنین از خانمی تعریف میکند که صدای شعر خواندن شوهرش را بدون اینکه متوجه بشود، ضبط کرده و توسط صداگرافی به او هدیه داده است.
علیرضا میگوید شوهر این خانم بشدت ذوقزده شده است. علیرضا از سفارشهای مشتریهای ایرانی خارج از کشور هم میگوید.
به گفته او وبسایت جدیدشان با امکانات بیشتر تا ماه آینده آماده میشود و توصیهاش به کارآفرینان این است که بنای کارشان را روی کسب تجربه بگذارند.
نام ایده: صداگرافی
سایت: sedagraphy.com
علیرضا اسکندری: موسس ایده صداگرافی
علیرضا 20 سال دارد و در دانشگاه تهران مهندسی نرمافزار میخواند.
موسیقی گوش دادن و ورزش کردن تفریحهای مورد علاقه اوست.
رامین فتوت
ضمیمه کلیک
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد