با گسترش کمی و کیفی آموزش عالی در کشور و در اختیار داشتن مراکز متعدد آموزشی در تمامی رشتههای علمی از علوم فنی، مهندسی و تجربی گرفته تا علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری و داشتن بیش از چهار میلیون نفر دانشجو در ردههای مختلف (کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری) و برخورداری کشور از اساتید مجرب و برجسته، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور ما به لحاظ کیفی از یک پتانسیل بسیار عالی برای پیشرفت علمی و فناوری برخوردار شده است که بخش قابل توجهی از آن محقق شده و در صورت برنامهریزی و مدیریت دقیق امکانات دانشگاهی و برقراری ارتباط صنعت و سازمانها با دانشگاه، میتوان فاصله باقیمانده با کشورهای پیشرفته را پشت سر گذاشته و از نتایج عالی آن بر رشد و پیشرفت علمی و فناوری برخوردار شد. یک تفاوت اساسی میان شرایط انقلابی و غیرانقلابی این است که در یک وضعیت انقلابی، همه امکانات و توان نهادهای مربوط میتواند با مدیریت جهادی در راستای اهداف عالی نظام انقلابی بسیج شود و بهاین ترتیب توانی مضاعف پدید میآید که قادر است سریعتر مشکلات را از سر راه برداشته و راه را برای دستیابی به اهداف مشخص شده هموار کند.
این امر میتواند در دانشگاه انقلابی به گونهای جدیتر صورت پذیرد و با توجه به اینکه در دانشگاهها با قشر فرهیخته و عالم سروکار داریم، دستیابی به اهداف علمی مشخص، بهتر و کاملتر صورت میگیرد.
باید تاکید کنیم که پیشرفت در علم و فناوری توسط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نه تنها به مدیریت جهادی نیاز دارد، بلکه نیازمند تداوم تفکر انقلابی در نخبگان علمی و دانشگاهی نیز هست. فرزندان انقلاب، در همه سطوح و همه نهادها از جمله دانشگاهها، به عنوان وظیفه و اقدام در راستای آرمانها و اهداف انقلاب، بدون احساس خستگی و به دلیل احساس وظیفه، راه پیشرفت در علم و فناوری را هموار میکنند.
دکتر مصطفی ملکوتیان
استاد دانشگاه تهران
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد