چنین جشنی با این پیشینه و سابقه و با این میزان فراگیری، بستر قابل توجهی است برای فرهنگسازی، تاثیرگذاری و انتقال پیامهای صلح و دوستی و نیز همبستگی. در نتیجه برای رسانهای با وسعت صدا و سیما تقریبا هیچ چیز دیگری نمیتواند به اندازه چنین جشنی در تحقق مفهوم رسانه ملی کاربرد داشته باشد.
اگر از جنبههای بینالمللی آیین بزرگ نوروز و منفعتهای آن بگذریم و بهرههای معنوی و مادی را که شبکههای برون مرزی میتوانند از معرفی نوروز ببرند ، مد نظر قرار ندهیم به قدر کفایت برای شبکههای ملی و سراسری در نوروز نعمت و برکت وجود دارد که این ایام سال را به صورت ویژه مد نظر قرار دهند و برایش برنامهریزی ویژه و خاص داشتهباشند.
نوروز بستر و ظرفیتی است برای معرفی اقلیمها، فرهنگها و آیینهای بومی در سراسر کشور از دورافتادهترین روستاها تا کلانشهرها و نیز جلب توجه مخاطبان رسانه ملی به یک جشن بزرگ ملی و شیوههای برپایی آن در مناطق مختلف که به رونق گردشگری داخلی منجر میشود. همچنین پرداختن به این آیین بزرگ ملی دستاویزی است برای همدلی و همبستگی بیشتر و مستحکمتر؛ زمینهای فراهم میکند که همه اقوام ایرانی به بهانه یک جشن ملی کنار هم قرار بگیرند و پیوند اخوتشان را استحکام بیشتری ببخشند.
همچنین نوروز فرصت فراغتی برای مردم ایجاد میکند که رسانه ملی میتواند از آن بهرههای بسیار بگیرد؛ در این مجال میزان مخاطبانش را افزایش بدهد، گستره نفوذش را بیشتر کند و ضریب تاثیرگذاریاش را بالاتر ببرد.
خوشبختانه تا امروز تلویزیون از این بستر بسیار مهم و قابل توجه بهره گرفته و همواره اقدامات پسندیدهای داشته و برنامههای متنوع تدارک دیده است؛ رسانه ملی تا امروز همواره و بیوقفه در کنار جشنهای نوروزی مردم بوده، پا به پای آنها این آیین را پاس داشته و حتی میزبان نوروزی خانوادهها بوده است.
دکتر عباس اسدی - استاد دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد