مشاغل اینترنتی فرصتی خوب حتی برای كسانی بهشمار میرود كه در حال حاضر در مشاغل سنتی مشغول كارند و به فكر راهی برای كسب درآمد اضافه در اوقات فراغتشان میگردند.
اگرچه امروزه خیلیها صرفا از مشاغل اینترنتی ارتزاق میكنند، برخی هم مشاغل اینترنتی برایشان شغل دوم و منبع درآمد جانبی محسوب میشود.
احتمالا شما هم بارها به كسب درآمد از طریق اینترنت فكر كردهاید و بدتان نمیآید وارد بازار كارهای اینترنتی شوید.
ما برایتان پیشنهادهایی داریم كه میتوانید بسته به امكانات و مهارتتان روی این پیشنهادها بیشتر فكر و برنامهریزی كنید و ببینید با كدام یك میتوانید در روزهایی كه بسیاری از ما تحت فشار اقتصادی هستیم، منبع درآمد خوبی برای خود و خانوادهتان ایجاد كنید. برگرفته از: How Stuff Works
فروش محصول
به لطف اینترنت حالا دیگر برای فروش محصول لزوما نیازی به اجاره مغازه و تماس رودررو با مشتری نیست؛ هركسی كه این روزها چیزی برای فروش داشته باشد، مثل آب خوردن میتواند به فروشندهای در فضای مجازی تبدیل شود! در صورتی كه از سرمایه و امكانات كافی برای راهاندازی وبگاه شخصی برخوردار نیستید، باز هم امیدوار باشید، زیرا باوجود بسترهای حاضر و آمادهای مانند اینستاگرام دیگر نیاز حتمی به راهاندازی وبگاه نیست البته ناگفته نماند كه فروش محصول بهظاهر ایده ساده و بدون چالشی است، اما در باطن نه! برای فروش موفق باید بر فوت و فن فروشندگی اینترنتی هم مسلط باشید.
محصولاتی در فضای مجازی بهتر فروش میروند كه بهشكلی ترغیبكننده معرفی و ارائه شوند، طوری كه میل به خرید واقعی در مخاطب زنده شده و از مشتری بالقوه یك مشتری بالفعل ساخته شود.
گرچه در فضای مجازی هیچ برخورد چهرهبهچهرهای صورت نمیگیرد اما باز هم باید شیوه برخورد مشتریمدارانه را در پیش بگیرید. هرچه بازخوردهای مثبت بیشتری دریافت كنید، در جلب اعتماد مشتریان جدید با چالشهای كمتری روبهرو خواهید شد. یادتان باشد برای بقا در فروش اینترنتی باید بجنگید، چراكه بازار شلوغ و پررقابتی است!
بلاگری و تولید محتوا
تولید محتوا، پیشنهاد ما به شمایی است كه در موضوع خاصی از مهارت و تخصص كافی برخوردارید و حرفی برای گفتن دارید. مثلا، اگر به مهارت آشپزی مسلط هستید، چرا شروع به تولید محتوا در زمینه آشپزی نمیكنید؟! البته این را هم بگوییم كه بلاگری و تولید محتوا در زمینه موضوعی خاص تنها درصورتی به درآمدزایی میانجامد كه مداوم و پیگیرانه باشد.
با تولید محتوای خوشخوان و مخاطبپسند میتوانید پس از مدتی با تبلیغات كلیكی به درآمد برسید و بهازای كلیكهای خوانندگانتان روی بنرهای تبلیغاتی پول بگیرید. به همكاری در فروش و بازاریابی مجازی هم فكر كنید؛ مثلا میتوانید از طریق تبلیغ لینك فروش محصولات آشپزی در فروشگاههای اینترنتی مشهور ایرانی هم كسب درآمد كنید. از این طریق بهازای خرید هر كاربر كمیسیون دریافت میكنید.
اجاره اقامتگاه
از دیگر راههای كسب درآمد بهكمك فضای مجازی میتوان به اجاره اقامتگاه اشاره كرد. این پیشنهاد بهدرد شمایی میخورد كه ملكی بلااستفاده در منطقهای با ویژگیهای گردشگری خوب یا خوشآب و هوا و خاص دارید و علاقهمندید كه از طریق اجاره اینترنتی خانه یا ویلای خود به مسافران كسب درآمد كنید. در حال حاضر، وبگاههای ایرانی زیادی برای برقراری ارتباط بین صاحب ملك و مسافر وجود دارد كه بین شما و گردشگران ارتباط برقرار میكند و برایتان فرصتی فراهم میكنند تا ضمن رعایت یك سری نكات بهعنوان میزبان در حوزه گردشگری درآمد كسب كنید.
حسابداری
برخی خدمات مالی مانند حسابداری هم از ظرفیت خوبی برای كار اینترنتی برخوردارند. در حال حاضر برخی شركتها از حسابدارهای غیرحضوری بهره میبرند، بنابراین میتوانید از طریق تبلیغ خود در فضای مجازی یا گشتن در وبگاههای كاریابی به كارفرمایان مختلفی وصل شده و از حرفهای كه بلدید، درآمد كسب كنید. اما سطح مهارتتان باید در حد قانعكنندهای باشد تا بتوانید پیشنهادهای كاری خوبی بهصورت دوركاری بگیرید. البته گاهی هم لازم است با كارفرمای طرف قرارداد هر از چند گاهی جلسه حضوری داشته باشید.
خدمات مشتری
خدمات مشتری در شركتها یعنی واحدی كه مسوول پاسخگویی به تماسهای مشتریان است؛ این تماسها ممكن است تلفنی یا از طریق سیستمهای چت باشد. بسیاری از شركتها برای این بخش به كسانی نیاز دارند كه از منزل كار كنند و پاسخ مشتریان را بدهند. كافی است، علاوهبر خط تلفن و اینترنت پرسرعت، روابط اجتماعی بالایی داشته باشید تا بتوانید برای چنین مشاغلی درخواست بفرستید.
مدیریت شبكههای اجتماعی
مدیریت شبكههای اجتماعی فرصت درآمدزایی است كه بهواسطه فراگیر شدن بسترهایی مانند اینستاگرام بهوجود آمده است. امروزه تقریبا هر كسبوكاری برای بیشتر دیده شدن از شبكههای اجتماعی استفاده میكند و این یعنی بسیاری از شركتها به افرادی نیاز دارند كه به مدیریت شبكههای اجتماعی وارد باشند؛ یعنی بتوانند كسبوكارشان را به مخاطبان بیشتری بشناسانند و با چالشهای جذب مخاطب در شبكههای اجتماعی آشنا باشند. از مدیر شبكههای اجتماعی انتظار میرود با فوتوفنهایی كه میداند، آورنده بازخوردهای مثبت باشد و كسبوكار متبوعش را با وجهه خوبی میان كاربران شبكههای اجتماعی جا بیندازد.
برای موفقیت در این زمینه باید با مختصات شبكههای اجتماعی مختلف و تحلیل رفتار مخاطب آشنا باشید و مثلا بدانید نحوه برندینگ یك كسبوكار در توییتر با اینستاگرام چه تفاوتهایی دارد یا چگونه پستهایی به كلیك بیشتری میانجامند. خلاصه كه كار سادهای نیست، اما مهارتی است كه با كسب تجربه و پشتكار به دست میآید و میتواند برایتان درآمدزا باشد.
نویسندگی
نویسندگی بهصورت آزادكاری (فریلنسری) تقریبا شبیه بلاگری است، زیرا از منزل كار میكنید. با این تفاوت كه بلاگرها برای وبگاه یا صفحه اجتماعی خودشان محتوا تولید میكنند، اما آزادكارها محتوای تولیدیشان را به كسی دیگر میفروشند. این روزها، بسیاری از شركتها برای بهتر شناخته شدن در فضای آنلاین به نویسندگان دوركار نیازمندند كه برایشان در زمینهای تخصصی یا بعضا عمومی، متنهای جذاب و كلیكخور تولید كنند. نویسنده آزادكار كه باشید، حتی میتوانید همزمان برای چند جا بنویسید. البته در این مورد داشتن مهارت نویسندگی هم برای دریافت دستمزد خوب شرط است!
شاید حتی لازم باشد برای ثابت كردن خودتان در بازار كار آزادكارها، در ابتدا با دستمزد كم بنویسید. اما كافی است شركتهای متقاضی بفهمند شما نویسنده خوبی هستید، آنوقت میتوانید حتی بهصورت تماموقت كار كنید و به درآمد باثباتتری برسید. برای مرور آگهیهای شغلی مربوط به نویسندگی دوركار از وبگاههای كاریابی مشهور ایرانی كه اغلب آنها از شركتهای نوپای موفق هستند، غافل نشوید.
بسته آموزشی
برای كسب درآمد از رشته تخصصی خود نیازی نیست حتما معلم خصوصی شوید، حتی میتوانید محتوایی را كه خوب بلدید، در قالب بسته آموزشی تهیه كرده و بفروشید. لزوما هم به دروس مدرسهای یا دانشگاهی فكر نكنید. بسته آموزشی شما میتواند درمورد هر موضوعی باشد؛ از موضوعات هنری مانند شمعسازی گرفته تا موضوعات تخصصی بازار كار مانند آموزش برندینگ.
برای موفقیت در این زمینه باید بتوانید موضوعات پیچیده را با زبان شیوا و قابلفهم برای مخاطبتان باز كنید. همچنین مهم است كه بتوانید محتوای آموزشی خود را در قالب ویدئویی خلاقانه بسازید كه از جذابیت بصری هم برخوردار باشد. علاوهبر همه اینها، باید به فنون بازاریابی هم مسلط باشید تا به مخاطبان هدف برسید. وگرنه بسته آموزشی شما گمنام باقی میماند و از سوی جماعتی كه باید دیده نمیشود!
معلم خصوصی
بسیاری از دانشآموزان برای درك كاملتر مطالب درسی از كلاسهای خصوصی استفاده میكنند. فشار بهخصوص كنكور باعث شده كه خانوادهها برای افزایش احتمال موفقیت فرزندشان در این آزمون سرنوشتساز در تدارك كلاسهای خصوصی گوناگونی باشند كه ناگفتههای كلاسهای مدرسه را برای دانشآموزان میشكافند. خلاصه كه نیازی به توصیف بازار داغ مشتریان كلاس خصوصی نیست!
از آنجا كه این روزها با شیوع كرونا برگزاری كلاسهای مجازی به روال عادی برای دانشآموزان و دانشجویان تبدیل شده و اینترنت پرسرعت هم در هر خانهای پیدا میشود، نیازی نیست برای معلم خصوصی بودن از این منزل به آن منزل در رفتوآمد باشید. از طریق فضای مجازی میتوانید حتی به جذب دانشآموز از سایر شهرها هم فكر كنید.
اكنون وبگاههای ایرانی مختلفی وجود دارند كه شما را به دانشآموزان متقاضی معلم خصوصی مرتبط میكنند. با ثبتنام در این قبیل سامانهها میتوانید خودتان را به جامعه دانشآموزی معرفی كرده و جذب مخاطب كنید. اما چون رقبای زیادی دارید، باید مهارتتان را در آموزش رشته تخصصی خود بالا ببرید تا امتیازهای بهتری از دانشآموزان بگیرید و محبوبتر شوید!
فروش صنایعدستی
محصولات دستساز هم از بازار فروش خوبی در فضای مجازی برخوردارند. كافی است در شبكههای اجتماعی رایج حساب كاربری باز كنید و صنایعدستی و دستسازهای خلاقانه خود را برای فروش بگذارید. مهمترین چالشی كه برای این كار پیش رو دارید، متعادلكردن خرج كار با قیمت فروش محصول است، یعنی باید هزینههای ساخت محصول را طوری مدیریت كنید كه پس از فروش نهتنها هزینه تولید محصول جبران شود، بلكه سود هم كرده باشید.
صدف دژآلود - دانش / روزنامه جام جم