سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان حوزه روانشناسی با تحقیق بر روی رنگها پی برده اند برخی از آنها میتوانند به ما کمک کنند بعضی جنبههای شخصیت خود را برجسته کنیم.
البته هیچ قاعده کلیای در این خصوص وجود ندارد، چون در هر فرهنگی درک متفاوتی از رنگها وجود دارد، اما حقیقت آن است که شما میتوانید پوشش خود را به گونهای انتخاب کنید که با آن پیام مشخصی را برسانید. لباسهای شما میتوانند پیامهای ظریف، اما واضحی را انتقال دهند.
در ادامه به محبوبترین رنگهایی که افراد از آنها در پوشش خود استفاده میکنند خواهیم پرداخت و میخواهیم ببینیم هر یک چه معنایی دارند.
آبی: آرامش
رنگ آبی اثری آرامش بخش دارد. به گفته مشاوران مد و فشن، توصیه میشود در مصاحبههای کاری خود لباسی به رنگ آبی به تن کنید، چون این رنگ نماد وفاداری است. اینطور که گفته میشود به همین دلیل است که در برخی کشورها یونیفورم نیروهای پلیس به رنگ آبی است.
زرد: خلاقیت
از منظر روانشناختی، زرد رنگ قدرتمندی است. این رنگ با احساسات، خلاقیت و اعتماد به نفس بالا مرتبط است. رنگ زرد هیجان، انگیزش و روحیهی خوب را تداعی میکند.
صورتی: معصومیت
طیفهای تیرهتر صورتی میتواند حسهایی تداعی گر خوشی و هیجان ایجاد کند. طیفهای کمرنگتر صورتی را بیشتر به کسب آرامش و حتی فقدان انرژی ربط میدهند. در بسیاری از فرهنگها صورتی را رنگی زنانه میدانند، که در موقعیتهای کاری توصیه میشود در حد تعادل از آن استفاده شود. برخی پیامهای مهم این رنگ عبارتند از معصومیت، عشق، فداکاری و بخشندگی.
سفید: پاکی
در بسیاری از فرهنگها سفید را رنگ کامل و بی نقص بودن میدانند. این رنگ نور، تازگی، پاکی، آرامش، خلوص، خوبی و معصومیت را تداعی میکند. رنگ سفید معنای ضمنی مثبتی هم دارد.
سبز: طراوت
رنگ سبز بی شک طبیعت را تداعی میکند و آن را از نظر احساسی هم رنگی آرامش بخش میدانند. این رنگ حسی از طراوت، هماهنگی و تعادل ایجاد میکند.
قرمز: شور و حرارت
رنگ قرمز نه تنها تداعی گر حرارت، قدرت، شور و نشاط و عشق، بلکه تداعی گر خطر، پرخاشگری و نفرت هم هست. این رنگ در پوشش حسی از برونگرایی، قدرت و حرارت میدهد.
سرخابی: خوشی
سرخابی یک رنگ برجسته است که بیانگر انرژی، حرارت و خوشی است. سرخابی را رنگی جسورانه و با دنیای هنر مرتبط میدانند. به طور کلی توصیه میشود از این رنگ در فعالیتهایی استفاده کنید که به انرژی نیاز دارند مثل تمرینات ایروبیک و قدرتی در باشگاه.
بنفش: پختگی
بنفش را رنگی سلطنتی میدانند. این رنگ تجمل، ثروت و پختگی را تداعی میکند. این رنگ تا مدتها سخت گیر میآمد، به همین دلیل از آن در لباسهای افراد دارای امتیاز استفاده میکردند.
نارنجی: استقلال
رنگ نارنجی را با استقلال، خودجوشی و نظم مرتبط میدانند. این رنگ میتواند بیانگر ارادهی قوی و رقابت جویی هم باشد.
قهوه ای: ثبات
این رنگ که در طبیعت به راحتی یافت میشود اعتبار و ثبات را میرساند. قهوهای رنگ بسیار خوبی هم برای انتقال اطلاعات جدید یا دشوار است، چون گفته میشود جوی خنثی برای گفتگو ایجاد میکند.
خاکستری: بی طرفی
رنگ خاکستری نمادی از بی طرفی و پختگی است. خاکستری بعد از رنگ آبی پر استفادهترین رنگ در مصاحبههای کاری است. این رنگ حسی از اقتدار را به گونهای ملایمتر از رنگ سیاه تداعی میکند.
سیاه: آراستگی
رنگ سیاه را هم طراحان مد و فشن دوست دارند هم جوان ها. این رنگ تیره انسجام و آراستگی را تداعی میکند. رنگ سیاه نشانگر قدرت است، اما میتواند حسی از خشونت یا محصور شدن را هم برساند. توصیه میشود هنگام شرکت در مصاحبههای کاری هر دو بعد این رنگ را در نظر داشته باشید تا حتماً بتوانید پیام مناسب را برسانید.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد