مغز یک مرکز ثابت فعالیت الکتریکی است و هنگامی که از طریق الکتروانسفالوگرام (EEG) اندازهگیری میشود، الگوهای خاصی به شکل فعالیت امواج مغزی در نوسان منظم ظاهر میشوند. وقتی احساس آرامش و آرامش میکنید یا حتی مراقبه هستید، امواج مغزی شما بین 8 تا 12 هرتز ــ طیف موج آلفا ــ در نوسان است.
به گفته پروفسور کورتزی، نویسنده ارشد یک مطالعه جدید منتشرشده در مجله Cerebral Cortex، هر فرد فرکانس موج آلفای خاص خود را در این محدوده دارد و اگر بتوانید کل مغز را برای همگامسازی در این فرکانس تحریک کنید، میتوانید بهطور اساسی عملکرد یادگیری را تسریع کنید.
کورتزی میگوید: «ما این نوسانات را شبیهسازی کردیم تا مغز با خودش هماهنگ و در بهترین حالت برای شکوفاشدن باشد. انعطافپذیری مغز ما توانایی بازسازی و یادگیری چیزهای جدید است که بهطور مستمر بر روی الگوهای قبلی تعاملات عصبی بنا میشود. با استفاده از ریتم امواج مغزی، ممکن است بتوان یادگیری انعطافپذیر را در طول عمر، از نوزادی تا بزرگسالی افزایش داد.»
کورتزی و تیمی از دانشمندان علوم اعصاب از 80 شرکتکننده مطالعه EEG گرفتند و فرکانس موج آلفای منحصربهفرد هر سوژه را پیدا کردند. آنها سپس «پالسهای نوری» را ایجاد کردند ــ مربعهای سفید چشمکزن بر روی صفحه رایانه، که دقیقا مطابق با امواج آلفای فرد تنظیم شده بودند.
آنها این پالسها را به مدت 1.5 ثانیه به آزمودنیها نشان دادند و این فرضیه را مطرح کردند که این کار میتواند فعالیت مغز را به حالت هماهنگتری وارد کند. و سپس به آزمودنیها یک تکلیف شناختی سریع داده شد، که در آن آنها باید اشکال خاصی را از میان آشفتگیهای بصری بینظم انتخاب میکردند. هر آزمودنی این تمرین را 800بار تکرار کرد و به گروههای مختلف فرکانس صحیح همگامسازی شده با نقاط EEG، فرکانس صحیح همگامسازی شده با فرورفتگیهای EEG، امواج تصادفی یا امواجی که عمدا تنظیم شده بودند تا کمی بیش از حد تنظیم شوند، داده شد.
نرخ یادگیری که در آن این گروهها عملکرد خود را بهبود میبخشند، کاملا متفاوت بود. آزمودنیهایی که فرکانس صحیح مطابق با فرورفتگیها در EEG آنها وجود داشت بهترین عملکرد را داشتند. این گروه حداقل سهبرابر سریعتر از گروههای کنترل بهبود یافتند و روز بعد که تمرین تکرار شد، افزایش عملکرد خود را حفظ کردند.
دکتر الیزابت مایکل، یکی از نویسندگان این مقاله میگوید: «این مداخله به خودی خود بسیار ساده است، فقط یک سوسو زدن کوتاه روی صفحهنمایش اما وقتی فرکانس مناسب بهاضافه تراز فاز مناسب را میزنیم، به نظر میرسد اثر قوی و ماندگاری داشته باشد.EEG برای اندازهگیری فعالیت مغز افراد 18 تا 35 ساله دانشگاه کمبریج از EEG استفاده شد.
پروفسور ویکتوریا لئونگ از NTU و دپارتمان اطفال کمبریج میگوید: «ما احساس میکنیم که دائما به دنیا توجه میکنیم اما درواقع مغز ما عکسهای فوری میگیرد و سپس نورونهای ما با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند تا اطلاعات را به هم متصل کنند.» فرضیه ما این است که با تطبیقدادن تحویل اطلاعات به فاز بهینه یک موج مغزی، جذب اطلاعات را به حداکثر میرسانیم زیرا این زمانی است که نورونهای ما در اوج تحریکپذیری قرار دارند. درواقع، این نوع حباب امواج مغزی ممکن است مشابهی در نحوه صحبت بزرگسالان با کودکان داشته باشد. لئونگ میگوید: «زمانی که بزرگسالان با کودکان خردسال صحبت میکنند، گفتار کودکان را به کار میگیرند ــ شکلی آهسته و اغراقآمیز از صحبتکردن». این مطالعه نشان میدهد که گفتار هدایتشده توسط کودک ممکن است راهی خودبهخود برای تطبیق نرخ و جذب امواج مغزی کندتر کودکان برای حمایت از یادگیری باشد. این تیم میگوید این تکنیک احتمالا در طیف گستردهای از موقعیتها و وظایف کار میکند و میتواند با EEGهای بسیار مقرونبهصرفه کار کند. کورتزی گفت: «درحالیکه مطالعه ما از دستگاههای پیچیده EEG استفاده کرد، اکنون سیستمهای هدبند سادهای وجود دارد که به شما امکان میدهد فرکانسهای مغز را بهراحتی اندازهگیری کنید.»
منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جامجم