به گزارش جام جم آنلاین، به روزرسانی آیین نامه حقوق مسافران هوایی درخواست عامه مسافران از سازمان هواپیمایی بود که بعد از حدود یکسال در نهایت پاییز امسال نسخه جدید آن ابلاغ و در دسترس مسافران و شرکتهای هواپیمایی قرار گرفت.
در این پیوند، «حسن خوشخو» امروز (دوشنبه) در گفتو گو با ایرنا درباره اینکه تفاوت دستورالعمل قبلی حقوق مسافر با دستور العمل فعلی در چیست؟ گفت: در دستورالعمل قبلی بسیاری از موضوعات مربوط به حقوق مسافر مغفول ماند که سردرگمی عجیبی را در بازپرداخت حق مسافران ایجاد کرده بود.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی با توضیح شناسایی موارد مغفول مانده حقوق مسافر، افزود: در دستورالعمل قبلی بازپرداخت پول مسافر در شرایط تاخیر و ابطال پروازها غیرشفاف بود، اما اکنون در صورت ابطال پرواز بازپرداخت پول مسافر ۴۸ ساعته است.
وی بیانداشت: بر اساس جدول موجود در صورت تاخیر بالای پنج ساعت، ضمن اینکه ایرلاینها موظف هستند مسافر را به مقصد مورد نظر ببرند، باید پول پرواز انجام شده را نیز به عنوان جبران خسارت بهطور کامل به مسافر بازگردانند.
خوشخو درباره اینکه آیا این جریمه سنگین برای ایرلاینهای متاخر فقط در ایران قانونگذاری شده است، تاکید کرد: البته در همه جای جهان این رویه حاکم است و ایرلاینهای متاخر ضمن بازپرداخت کل هزینه پرواز به مسافر، موظف به جابهجایی او به مقصد مورد نظر به صورت رایگان هستند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد