تبلیغات رسانهای دنیایی بیانتهاست. دنیایی که در پی القای نیازهای کاذب و تغییر جهانبینی افراد کالاهایی را میفروشد و نیاز به خدمتی را خلق میکند. رمز موفقیت این تبلیغات هم تلقینی است که در ورای تکرار رخ میدهد. اینگونه است که وقتی ما درهر ساعت از شبانهروز وقتی با تبلیغات رسانهای مواجهیم و در هر لحظهای که به اینترنت وصل و وارد شبکههای اجتماعی میشویم با تکرار و تلقین تبلیغ کالاها و خدمات گوناگون روبهرو هستیم.
تکنولوژی کوکی یا کلوچه هم دیگر برگ برندهای است که امروز صاحبان کالاها و خدمات در دست دارند و به مدد آن بیش از پیش ما را با دادههای تبلیغاتی و تلقینی بمباران میکنند. کافی است شما در یک شبکه اجتماعی به چند صفحه خاص مثل آموزش آشپزی یا صفحات رژیمهای آنلاین سر بزنید یا در یک فروشگاه اینترنتی مثلا از چند صفحه فروش گوشی تلفنهمراه بازدید داشته باشید تا الگوریتمهای سایت یا شبکه اجتماعی به علایق شما دست پیدا کنند.
بر همین مبناست که وقتی دفعات بعدی هم وارد آن شبکه اجتماعی یا سایت میشوید، با پستها یا پیشنهادهایی بر مبنای همین علاقه مواجه خواهید شد. پیشنهادهایی که گاهی وقتها میتواند وسوسهکننده باشد و نیاز شما را برطرف نکند یا نیازی کاذب در شما ایجاد کند و به این ترتیب بدون در نظر گرفتن اولویتهای زندگی برای خودتان هزینهتراشی کنید. وجه دیگر این ماجرا هم این است که شما نمیتوانید این کالا را بخرید یا از خدمات خاصی که به آن علاقهمند شده بودید استفاده کنید، چون پولش را ندارید.
این ماجرا میتواند به احساس ناخوشایندی در شما منتهی شود که به حس تبعیض مشهور است و میتواند حس ناکامی و افسردگی را در شما بیدار کند. این در حالی است که اگر ما برای زندگیمان برنامه و هدف مشخص داشته باشیم، بیتردید در توفان القائات رسانهای میتوانیم موفقتر عمل کنیم و کمتر آسیب ببینیم.
منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جامجم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛