پس تابستان یا استراحتهایی که در دنیا برای آموزش و پرورش گذاشتهاند، اتفاقی نیست. اینکه در دنیا سه ماه را برای استراحت دانشآموزان تعطیل کردهاند به این دلیل است که این تعطیلات تابستانی مانند همان یک ساعت یادگیری، یک ربع استراحت است و در همه برنامههای آموزشی باید این مساله را لحاظ کنیم. اگر پیوسته کار کنیم راندمان کار ما کاهش پیدا میکند و با وجود کار بیشتر درآمد کمتری خواهیم داشت. پس باید استراحت را بهطور جدی در برنامه کاری داشته باشیم تا پویایی کارمان را حفظ کنیم. تعطیلات تابستانی هم بدین منظور برای بچهها گذاشته شده که استراحت کنند. فروید میگوید در این مراحل در هشتسالگی با مرحله کمون مواجهیم؛ مرحلهای که در آن یادگیری نیست و یک سکون و استراحت وجود دارد.ما دو سال در کمون قرار داریم و دوباره به مرحله بعد میرویم. همه فکر میکنند در این دو سال هیچ اتفاق خاصی نمیافتد اما فروید میگوید در این دو سال یادگیریهای قبلی تثبیت میشود. بنابراین کمون از بقیه مراحل زندگی نقش مهمتری دارد.
پس نقش استراحت از بقیه مراحل یادگیری مهمتر است و نباید فکر کنیم استراحت یا اوقات فراغت بیهوده است و وقت ما بیهوده تلف میشود. خود استراحت این است که یادگیریهای گذشته را برای ما تثبیت میکند تا بتوانیم برای یادگیریهای جدید آمادهشویم. بنابراین اگر بنا باشد در این دوره استراحت یادگیری هم داشته باشیم این یادگیری باید از یادگیریهای دوران مدرسه متفاوت باشد. اگر بتوانیم از طبیعت و اشیا برای یادگیری استفاده کنیم این یادگیری در اوقات فراغت هم متفاوت است و هم در یادگیریهای گذشته تداخلی ایجاد نمیکند. بنابراین اگر خانوادهها قرار است در ایام تابستان برای فرزندانشان آموزشی در نظر بگیرند این آموزش باید ورزش و هنر باشد.