علی اصغر هادی‌زاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توان‌یابان در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد

جهش ورزش با عمل به توصیه‌های رهبری

ملاقات رهبرمعظم انقلاب با جمعی از ورزشکاران مدال‌آور المپیک و پارالمپیک پاریس یک خروجی بسیار خوب می‌تواند داشته باشد؛ توجه بیشتر به رشته‌های مدال‌آور و افزایش ضریب مدال‌آوری در رقابت‌های آتی المپیک و پارالمپیک.
کد خبر: ۱۴۷۳۴۶۴
نویسنده رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش
 
دراین جلسه سازنده رهبر بر روی توجه و سرمایه‌گذاری بر روی رشته‌های مدال‌آور تاکید کردند و این می‌تواند سر آغاز یک فصل جدید در ورزش ایران باشد. علی‌اصغر هادی‌زاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توان‌یابان در گفت‌و‌گو با جام‌جم از این رهنمودها می‌گوید.

درباره سرمایه‌گذاری روی یک رشته ورزشی جهت مدال‌آوری در المپیک و پارالمپیک باید به چه معیارهایی توجه داشت؟
گروه‌های ورزشی عمدتا به دو شکل هستند. یکی ورزش‌های تیمی خاص که جذابیت‌های خاصی هم دارند مانند والیبال، فوتبال، بسکتبال و گلبال. اما این ورزش‌های تیمی با تمام ورزشکاران و بازیکنانی که دارند فقط یک مدال محسوب می‌شوند. به همین دلیل باید توجه به سمت ورزش‌های پرمدال بیشتر شود و در دسته پایه‌ها قرار گیرند.

یعنی دوومیدانی و شنا؟
بله. در دنیا به رشته‌هایی مثل دوومیدانی و شنا توجهی ویژه می‌شود. برای دوومیدانی در المپیک ۱۲۰ مدال توزیع می‌شود و برای شنا هم همین حدود است. اگر والیبال فقط یک مدال می‌آورد دوومیدانی ۱۲۰ مدال دارد. ما حتی اگر می‌خواهیم در رشته‌هایی مثل والیبال و فوتبال هم پیشرفت کنیم باید به ورزش‌های پایه توجه کنیم. در المپیک ژیمناستیک هم نیز داریم که مدال‌های زیادی دارد. سرمایه‌گذاری روی این رشته‌ها باید طوری باشد که شرکت‌کننده‌های ما در المپیک افزایش یابند.

درباره فدراسیون جانبازان آمار دقیقی در کسب مدال در رقابت‌های پارالمپیک وجود دارد؟ کدام رشته‌ها بیشترین تعداد مدال را داشته‌اند؟
ما تابه حال ۱۰ دوره در رقابت‌های پارالمپیک شرکت کرده‌ایم و ۱۸۵ مدال برای ایران به دست آمده است. ۱۰۶ مدال برای دوومیدانی است یعنی ۵۷ درصد کل مدال‌ها.

شنا چه سهمی دارد؟
هیچ، حتی یک مدال هم نداریم در صورتی که در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک ۱۲۰ مدال توزیع می‌شود.ما اگر دررنکینگ مدال جایگاه بهتر می‌خواهیم باید به رشته‌های پایه توجه کنیم. البته توجه به رشته‌های مدال‌آورما مثل تیراندازی، دوومیدانی و وزنه‌برداری باید خیلی زیاد باشد. باید آمار کلی‌تری از پارالمپیک و عملکرد ورزشکاران ایران ارائه بدهم. در رقابت‌های پاراآسیایی ما ۴۴۱ مدال به دست آوردیم که ۲۴۹ تای آن برای دوومیدانی است. در پاراآسیایی جوانان هم ۳۹۰ مدال داشته‌ایم که ۲۰۹ مدال برای دوومیدانی است. یعنی ۵۴ درصد کل مدال‌ها. اینها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری روی دوومیدانی درست است. دوومیدانی به تنهایی در هر دوره نیمی از مدال‌ها را به دست آورده است. اگر توجه به این رشته بیشتر شود مدال‌ها هم بیشتر می‌شود. توجه ویژه به این ورزش مادر واقعا لازم است.

سرمایه‌گذاری صرف فقط باید روی رشته‌های مدال‌آور باشد؟
ببینید، در پارالمپیک بیشترین مدال‌ها برای دوومیدانی است. ما در المپیک از شنا و دوومیدانی سهمی از مدال‌ها نداریم. فقط کشتی است ووزنه‌برداری. کشتی که ورزش ملی ماست.درسایررشته‌ها فعلا امکان مدال‌آوری وجودندارد. باید در رشته‌هایی سرمایه‌گذاری شود که امکان مدال‌آوری وجود دارد. البته در جلسه ملاقات رهبر انقلاب با ورزشکاران روی این نکته اشاره شد که ورزش‌های باستانی هم باید بعد بین‌المللی پیدا کنند. این یک بحث جدید است و می‌تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما درباره رهنمودهای رهبر در رابطه با مدال‌آوری و سرمایه‌گذاری روی رشته‌های مدال‌آور چیست؟
ما قرار نیست فقط از رهنمودهای رهبر تعریف و تمجید کنیم. باید عمل کنیم. مسئولان باید این صحبت‌ها را جدی بگیرند و آن را عملیاتی کنند.من سهم ۵۵ درصدی فدراسیون در مدال‌آوری در پارالمپیک دارم و این را به وزیر ورزش و جوانان هم گفتم. ما می‌توانیم یک زمین اختصاصی برای ورزشکاران دوومیدانی کار فدراسیون جانبازان و توان‌یابان داشته باشیم؟ اگر این رشته توسعه پیدا کند در پارالمپیک بعدی تعداد مدال‌ها دو برابر می‌شود. ما نیاز به زیرساخت داریم.یک زمین درست درتهران یاهر جای دیگری در اختیار ما بگذارند. فرمایشات رهبری باید عملی شود. این مهم‌ترین راهکار است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها