نکات و توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای صبحانه و میان‌وعده‌های زنگ تفریح بچه مدرسه‌ای‌ها

تغذیه در زنگ تفریح

نگاهی به اهمیت تغذیه در مدرسه

بخور نخورهای زنگ تفریح

قدیم‌تر‌ها ودر دورانی که ما محصل بودیم همیشه اول صبح که می‌خواستیم راهی مدرسه شویم،مادر لقمه‌ای نان و پنیر و سیب و پرتقالی را در کیف‌مان می‌گذاشت تا درزنگ تفریح بتوانیم به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی از آنها استفاده کنیم تا به قول خودش ته دلمان را بگیرد و سر کلاس درس ضعف نکنیم.
کد خبر: ۱۴۷۳۸۶۲
نویسنده مریم زاهدی - خبرنگار چاردیواری
بخور نخورهای زنگ تفریح
 
گاهی وقت‌ها هم باقی‌مانده غذای شب، لقمه زنگ تفریح‌مان بود. تکه‌ای کوکو‌سیب زمینی یا کوکو سبزی به همراه سبزی خوردن و غذاهای مشابه آن میان وعده‌‌ای مفید‌ بودکه خوراکی زنگ تفریح ما را تشکیل می‌داد. حالا اما شایدخوراکی‌هایی که به عنوان میان‌وعده بچه مدرسه‌ای‌ها استفاده می‌شود نسبت به گذشته مدرن‌تر شده باشد.انواع کیک وکلوچه، ‌آبمیوه و شکلات ومغزیجات از جمله خوراکی‌هایی است‌که اغلب‌پدرومادرها به‌عنوان میان‌وعده برای زنگ تفریح بچه‌هادرنظرمی‌گیرند.خوراکی‌هایی که بعضی‌شان از ارزش غذایی خوبی برخوردارند و برخی دیگر انتخاب‌های خیلی خوبی نیستند.باوجود این خیلی وقت‌ها مادرها برای نوع خوراکی‌ زنگ تفریح بچه‌ها سردر‌گم می‌شوند و به دردسر می‌افتند. به همین علت می‌خواهیم در این مطلب میان وعده‌های مناسب برای بچه مدرسه‌ای‌ها را با هم مرور کنیم و پیشنهادهایی داشته باشیم.

اهمیت تغذیه در مدرسه  
کودکان بخش مهمی از زمان خود را در مدرسه سپری می‌کنند پس تغذیه‌شان در این مکان‌ بسیار اهمیت دارد. تغذیه یکی از مسائلی است که کمک شایانی در یادگیری بهتر به دانش‌آموزان می‌کندتغذیه مدرسه بچه‌ها به خصوص در سنین ابتدایی بسیار مهم است زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد. اگرچه سرعت رشد او کمتر از سال‌‌های اول زندگی است ولی باید توجه داشت که هر‌مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیرقرار می‌دهد.اصولا دانش‌آموزان به سه وعده غذایی اصلی و دو میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه‌های غذایی شامل شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه‌جات و گروه نان و غلات مصرف کنند و تعادل و تنوع غذایی در این سنین مهم است. تغذیه باعث رشد و تکامل بچه‌ها می‌شود و همچنین در سلامت آنها نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر این هر ۱.۵تا۲ساعت یک‌بار دانش‌آموز باید از میان وعده استفاده کند تا دچار کاهش قند خون نشود.

اهمیت وعده صبحانه
وعده صبحانه، نقش بسیار موثری در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان دارد.ثابت شده است که بچه‌هایی که صبحانه می‌خورند درمدرسه تمرکزبیشتری دارندوقدرت یادگیری‌شان بالاتراست.با صبحانه‌نخوردن حافظه کوتاه‌مدت‌شان صدمه می‌بیندو تمرکزشان در کلاس کم می‌شود.صبحانه باید شامل قندهای جذب فوری مانند آب میوه‌ها، عسل و مربا و همچنین مواد قندی دیرتر جذب مانند نان و کیک صبحانه باشد. نکته‌ دیگر که می‌تواند در پیدایش عادات سالم غذایی درکودکان مؤثر باشد، این است که فضای خانه سالم و دوستانه باشد. کودک اگرازحضور درجمع خانواده لذت ببرد،بیشتر به غذاخوردن درمحیط خانه علاقه نشان می‌دهد.

میان وعده‌های مضر
چیپس، پفک،‌ شکلات و بیسکوئیت و کیک و کلوچه هم شاید بتواند به‌عنوان یک میان وعده به شمار برود اما قطع به یقین میان وعده‌هایی ناسالم است. دانش‌آموزان و کودکانی که این خوراکی‌های مضرراقبل ازوعده غذایی خود می‌خورند دچار سیری کاذب شده و از خوردن غذایی که مواد مغذی مقوی داردوموجب رشدشان می‌شود جلوگیری می‌کند‌. همچنین شکرونمک موجوددر این محصول باعث می‌شود کودک به خوردن غذای شور و شیرین عادت کند. پس اگرچه این خوراکی‌ها به عنوان تنقلات هر از چند گاه می‌تواند در سبد خوراکی بچه‌ها قرار بگیر‌د اما به هیچ عنوان نباید به عنوان میان وعده‌های روزانه، بچه‌ها را به خوردن آنها عادت دهیم.

تغذیه سالم مدرسه
متخصصان تغذیه به والدین توصیه می‌کنند تنقلات سنتی مثل گردو،کشمش،نخودچی، پسته، بادام، برنجک، گندم برشته، توت خشک، انجیر خشک، عدس برشته و برگه‌ها را به عنوان میان‌وعده‌های مدرسه بچه‌ها در نظر بگیرند.علاوه بر این میان وعده‌هایی که در دوران کودکی ما به عنوان خوراکی زنگ تفریح به مدرسه می‌بردیم هم از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. نان و پنیر و گردو یا لقمه‌هایی از کوکو و کتلت و غذاهای کم‌چرب خانگی به همراه دو سه واحد میوه گزینه‌های خوبی هستند که می‌توانیم به عنوان میان وعده در کیف بچه مدرسه‌ای‌مان بگذاریم.یادمان نرودکه عادت بدغذایی دررشد کودکان تاثیرمنفی دارد و موجب کوتاهی قد، کاهش قدرت تمرکز، کاهش یادگیری و حافظه می‌شودکه همه اینها باعث افت میزان تحصیلی خواهد شد.علاوه بر این مصرف غذاهای شور و شیرین و چرب می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی بچه‌ها شود و در نهایت آنها را با مشکل و بیماری مواجه کند.

وعده غذایی کودکان باید شامل موارد زیر باشد:
نان و غلات: مانند مواد غذایی نشاسته‌ای و برنجی
ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر: مانند سبزیجات و میوه‌ها
پروتئین: مانند مرغ و ماهی، گوشت قرمز، کره، تخم‌مرغ، حبوبات و بادام زمینی
لبنیات: مانندماست و شیرکه هم پروتئین داردوهم منبع خوبی ازویتامین دی و کلسیم است که برای رشدواستحکام استخوان دانش‌آموز نیاز است. 
چربی‌ها: این ماده غذایی اسیدهای چرب و انرژی‌های کودک را تامین می‌کند و باید به اندازه مصرف شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها