بازیگران ازاین که تصاویرشان بدون اجازه آنها استفاده شود،ناراضی بودند. نویسندگان هم نمیخواستندبه تصحیح یابهبود سناریوهای ضعیف که توسط هوش مصنوعی نوشته شده بود، بپردازند یا نگران بودند که کلمات و ایدههایشان دزدیده شود.اما در حالی که برخی سینماگران هالیوود از اعتصابات بهعنوان تهدید برای صنعتشان ترسیده بودند، برخی دیگر خواستند بیشتر بدانند. بسیاری از این سینماگران در سینمایی در کالورسیتی کالیفرنیا جمع شدند تا در اولین مسابقه فیلمسازی هوش مصنوعی «Culver Cup»، شرکت کنند که توسط FBRC.AI و آمازون وبسرویسز حمایت میشد.
صدها فیلمساز برای شرکت در این رقابت درخواست دادند و۵۰ نفر انتخاب شدند. آنها از دیوید اسلید، کارگردان فیلمهای «Black Mirror: Bandersnatch» و «Hard Candy»، راهنمایی و دستورات تولید دریافت کردند، همچنین از ابزارهایی مانند Luma Dream Machine و Playbook برای استفاده از هوش مصنوعی و نسخه سهبعدی یک رستوران بهعنوان دکور استفاده کردند. آنها کمتر از سه هفته فرصت داشتند که یک فیلم کوتاه دو تا پنج دقیقهای بسازند. از میان این آثار، هشت فیلم برای رقابت انتخاب شد و در رویداد هفته فناوری لسآنجلس تماشاگران برنده نهایی را انتخاب کردند.
به گفته تاد ترارازاس، یکی از بنیانگذاران FBRC.AI، هدف از این رقابت «یک آزمایش کوچک» و به عنوان روشی برای ارزیابی وضعیت فعلی صحنه فیلمسازی با هوش مصنوعی و مقایسه آن با گذشته و آینده بود. برخی اشتباهات در فیلمها اجتنابناپذیر بود، مانند ناسازگاریهای شخصیتی یا نقصهای بصری قابلتوجه اما شرکتکنندگان بهطور کلی تحتتأثیر قرار گرفتند. جان جونز، رئیس AWS Startups، میگوید هدف این بود که «آنچه ممکن است را ببینیم، نه آنچه کامل است».
درک آنچه ممکن است در هالیوود با هوش مصنوعی ممکن باشد، موضوعی پیچیده است. حتی در حالی که AWS Startups با شرکتهایی که ابزارهای هوش مصنوعی برای فیلمسازی تولید میکنند، همکاری میکند، بخش تولید محتوای آمازون که فیلمها و سریالهای «Prime Video» را تولید میکند، بخش زیادی از سال گذشته را صرف مذاکره با اتحادیههای نویسندگان و بازیگران کرد تا بهترین شیوهها برای استفاده از هوش مصنوعی در تولید فیلم و تلویزیون را مشخص کنند. اتحادیه تولیدکنندگان سینما و تلویزیون (AMPTP) با انیماتورها بر سر استفاده از هوش مصنوعی مذاکراتی داشته است.
این رویداد تلاشی بود برای نشان دادن اینکه چگونه میتوان از هوش مصنوعی برای خودکارسازی فرآیندهایی استفاده کرد که فیلمسازان مستقل قادر به انجام آنها به تنهایی نیستند. هالیوود باید به دنبال یافتن منصفانهترین راه برای استفاده از این تکنولوژی باشد.صدای مشابهی از کنفرانس Max شرکت ادوبی به گوش رسید، جایی که این شرکت ابزارهای جدید ویرایش ویدئو با هوش مصنوعی خود را معرفی کردوگفت که این ابزارها «جایگزینی برای خلاقیت انسانی نیست». متا هم اعلام کرد که در همکاری با استودیوی بلومهاوس، کارگردانانی مانند کیسی افلک و آنیش چاگانتی رابامحققان متابهمنظور آزمایش ابزار Movie Gen خود همراه کرده است.کانرهایز،رئیس بخش هوشمصنوعی متا،دریک پست وبلاگ نوشت که هدف این همکاری«استفاده مسئولانه ازهوشمصنوعی» است.جیسون بلوم، مدیرعامل استودیوی بلومهاوس،گفت که استودیو«از این فرصت استقبال کرده» تا به کارگردانان اجازه دهد این تکنولوژی پیشرفته را آزمایش کنند و نظرات خود را درباره مزایا و معایب آن در حین توسعه ارائه دهند.دیوید اسلید که خود کارگردانی با تجربه است، میگوید نقش او در مسابقه Culver Cup مشابه همین بوده است. او میخواهد صدای میانهرویی در گفتوگوها درباره نقش تکنولوژی در فیلمسازی باشد، هرچند که بهسرعت اذعان میکند که «چیزهایی وجود دارد که او راازهوش مصنوعی میترساند». اومیگوید اینکه هرکسی بتواند فیلمی باهوش مصنوعی بسازد، شاید همان راهی باشد که جیمز کامرون یا دیوید لینچ بعدی را پیدا کنید.
آیا هوش مصنوعی به فیلمسازی حرفهای کمک خواهد کرد؟
اسلید میگوید استفاده از هوش مصنوعی در تولید فیلمها به این معنی است که فیلمسازان میتوانند با منابع محدودتری یا حتی بدون نیاز به دسترسی به بوروکراسیها، بودجهها و افرادی که معمولا در هالیوود تصمیم میگیرند چه چیزی ساخته شود، کار کنند. در این صورت، ساخت فیلمها کمهزینهتر و با فشار کمتری همراه خواهد بود. این رقابت نشان داد که بهرغم چالشها و نگرانیهای موجود، آینده فیلمسازی با هوش مصنوعی همچنان پر از پتانسیل است و به نظر میرسد که تکنولوژی میتواند به عنوان ابزاری برای نوآوری در سینما عمل کند.