تأثیر نابینایی بر دنیای درونی کودک

«روز جهانی نابینایان» فرصتی ارزشمند برای تفکر در زمینه‌های روان‌شناختی و اجتماعی زندگی کودکانی است که جهان را به شکل دیگری تجربه می‌کنند. نابینایی، گرچه محدودیتی در دریافت اطلاعات بصری ایجاد می‌کند اما این به‌معنای محدودیت در توانایی‌های ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودک نیست. تحقیقات روان‌شناختی نشان می‌دهد این کودکان در صورتی‌که حمایت مناسبی دریافت کنند، می‌توانند مانند همسالان بینای خود به رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی مطلوبی دست یابند. آنچه تفاوت ایجاد می‌کند، شیوه مواجهه خانواده، جامعه و نظام آموزشی با نیازهای آنان است. 
«روز جهانی نابینایان» فرصتی ارزشمند برای تفکر در زمینه‌های روان‌شناختی و اجتماعی زندگی کودکانی است که جهان را به شکل دیگری تجربه می‌کنند. نابینایی، گرچه محدودیتی در دریافت اطلاعات بصری ایجاد می‌کند اما این به‌معنای محدودیت در توانایی‌های ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودک نیست. تحقیقات روان‌شناختی نشان می‌دهد این کودکان در صورتی‌که حمایت مناسبی دریافت کنند، می‌توانند مانند همسالان بینای خود به رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی مطلوبی دست یابند. آنچه تفاوت ایجاد می‌کند، شیوه مواجهه خانواده، جامعه و نظام آموزشی با نیازهای آنان است. 
کد خبر: ۱۵۲۲۵۸۹
نویسنده سمانه معماریان-مدرس دانشگاه و روان‌شناس
 
تأثیر نابینایی بر رشد درونی و روانی کودک
نابینایی به‌طور مستقیم بر رشد حسی و شناختی کودک تأثیر می‌گذارد. نوزادان و کودکان به‌طور طبیعی با مشاهده محیط و تقلید از حرکات اطرافیان، مهارت‌های حرکتی و شناختی خود را گسترش می‌دهند اما در کودکان نابینا، این منبع یادگیری بصری وجود ندارد. بنابراین، آنان بیشتر بر حواس دیگر به‌ویژه شنوایی و لامسه تکیه می‌کنند. مطالعات نشان داده که مغز کودکان نابینا از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و بخش‌هایی که معمولا به بینایی اختصاص دارند، برای پردازش شنیداری و لمسی به کار گرفته می‌شوند. این امر نوعی «جبران عصبی» ایجاد می‌کند که می‌تواند قدرت شنوایی، حساسیت به صدا و توانایی جهت‌یابی را در آنها تقویت کند. 
از نظر روان‌شناسی رشد، نابینایی می‌تواند احساس جدایی یا «دیگری‌بودن» را در کودک تقویت کند، به‌ویژه زمانی که محیط اطراف در فراهم کردن فرصت‌های برابر کوتاهی کند. کودک نابینا ممکن است در مراحل نخست رشد با تأخیرهایی در مهارت‌های حرکتی مواجه شود. با این حال، این تأخیرها الزاما دائمی نیستند و در صورت وجود آموزش‌های هدفمند، فیزیوتراپی و تمرین‌های شناختی می‌توانند به‌خوبی جبران شوند. 
     
تعاملات اجتماعی و چالش‌های ارتباطی
یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که نابینایی بر آن اثر می‌گذارد، تعاملات اجتماعی است. ارتباطات انسانی تا حد زیادی مبتنی بر نشانه‌های غیرکلامی مانند حالات چهره، نگاه و زبان بدن است. به‌دلیل عدم دسترسی به این نشانه‌ها، درک این ظرایف ارتباطی برای کودکان نابینا دشوارتر است. برای مثال، ممکن است تشخیص نیت یا احساس همسالان برای آنان چالش‌برانگیز باشد. همین مسأله گاهی به کناره‌گیری اجتماعی یا انزوای کودک منجر می‌شود. 
روان‌شناسی اجتماعی نشان می‌دهد که این چالش‌ها با آموزش‌های مناسب می‌توانند کاهش یابند. آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان نابینا (از طریق تمرین‌های کلامی، بازی‌های گروهی و توضیح مستقیم نشانه‌های غیرکلامی توسط بزرگسالان) می‌تواند به آنها در شکل‌گیری روابط پایدار و معنادار کمک کند. همچنین، پژوهش‌ها نشان داده‌اند همسالان بینا در صورتی‌که آموزش کافی دریافت کنند، می‌توانند نقش مؤثری در ادغام اجتماعی دوستان نابینای خود ایفا کنند. 
نکته دیگر، نگرش جامعه به نابینایی است. اگر محیط آموزشی یا اجتماعی بر تفاوت‌ها تأکید کند و نابینایی را به‌عنوان «ناتوانی» برچسب بزند، کودک نابینا به‌تدریج احساس حقارت خواهد کرد. در مقابل، اگر این تفاوت‌ها به‌عنوان بخشی از تنوع انسانی پذیرفته شوند، کودک فرصت خواهد یافت خود را فردی توانمند بداند که تنها راه‌های متفاوتی برای تعامل با جهان دارد. 
     
نقش خانواده‌‌؛ از حمایت تا توانمندسازی
خانواده نخستین و مهم‌ترین محیطی است که کودک نابینا در آن رشد می‌کند. روان‌شناسان کودک تأکید می‌کنند که واکنش والدین به نابینایی فرزندشان می‌تواند مسیر رشد روانی او را تعیین کند. برخی والدین ممکن است در مواجهه با نابینایی، به سمت حمایت افراطی بروند و کودک را از تجربه‌های مستقل محروم کنند. این رویکرد، هرچند با نیت خیر شکل می‌گیرد، در بلندمدت مانع پرورش اعتمادبه‌نفس و استقلال کودک می‌شود.
برعکس، خانواده‌هایی که می‌پذیرند فرزندشان می‌تواند با حمایت درست به موفقیت برسد، معمولا فرزندانی متکی  به خود و توانمند تربیت می‌کنند. این خانواده‌ها به کودک فرصت می‌دهند تا در فعالیت‌های روزمره مشارکت داشته باشد، مسئولیت‌های کوچک بر‌عهده گیرد و توانایی‌هایش را تجربه کند. 
از دیدگاه روان‌شناسی مثبت‌گرا، بهترین رویکرد این است که والدین نابینایی را نه به‌عنوان ضعف، بلکه بخشی از هویت فرزندشان بپذیرند. تمرکز بر نقاط قوت، تشویق به مهارت‌آموزی، استفاده از ابزارهای کمکی (مانند کتاب‌های بریل یا نرم‌افزارهای گویای آموزشی) و فراهم‌کردن محیطی امن و حمایتگر، همه از عواملی هستند که به سلامت روانی کودک کمک می‌کنند. 
همچنین خانواده نقش مهمی در فرهنگ‌سازی اجتماعی دارد. وقتی والدین با صراحت و آرامش درباره وضعیت فرزند خود با اطرافیان صحبت می‌کنند، هم آگاهی جامعه افزایش می‌یابد و هم کودک احساس می‌کند پنهان‌کردن هویت خود ضرورتی ندارد. این نوع مواجهه باز و مثبت، به کاهش انگ اجتماعی و بهبود کیفیت تعاملات اجتماعی کودک کمک بسیاری می‌کند. 
نابینایی، هرچند چالشی جدی در مسیر رشد کودک است اما به‌هیچ‌وجه مانع شکوفایی توانایی‌های روانی، اجتماعی و شناختی او نیست. کودک نابینا می‌تواند بیاموزد، دوست بیابد، رؤیاپردازی کند و در جامعه نقش‌آفرین باشد، مشروط بر این‌که خانواده، مدرسه و جامعه با آگاهی و مسئولیت‌پذیری از او حمایت کنند.
newsQrCode
برچسب ها: نابینایی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرصت تاریخی عبور از تحریم

دکتر مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «جام‌جم» به تشریح ظرفیت‌های دوران ‌گذار جهانی برای کشورمان پرداخت

فرصت تاریخی عبور از تحریم

نیازمندی ها