عده زیادی از مردم دوچرخههای کوهستان را به سبب استحکام بیشتر نسبت به سایر دوچرخهها انتخاب میکنند و در مسیرهای غیر کوهستانی استفاده میکنند. این کار سبب صرف انژی زیاد و بیهوده میگردد و کارائی و لذت استفاده از دوچرخه را در فرد کم میکند. به طور مثال اگر فردی قصد استفاده از دوچرخه در مسیرهای فقط آسفالت دارد باید دوچرخه جاده یا کورسی بگیرد شاید استحکام پائین آن چرخها در مواجه با چالها و شکاف آسفالت او را از این چرخها گریزان کند. مدلهای از دوچرخه مشهور به هایبیرید جهت استفاده چند منظوره طراحی گشته که لاستیک آنها ما بین کورسی و کوهستان و میتوان در جادههای خاکی البته جادهای خاکی صاف و آسفالت از آنها استفاده کرد و یا مدلهای توریستی که دارای کیف در جلو وعقب چرخ میباشد. از طرفی زیاد بودن کمک فنر در جاهای مختلف دوچرخه نشان از نرمی و بهتر بودن چرخ ندارد بلکه در مواردی سبب گرفتن انرژی فرد میشود به طور مثال دوچرخه که در وسط کمک فنر دارد مناسب مسیرهای سراشیبی بوده و در سربالائی انرژی فرد را گرفته. بنابرین با انتخاب مدل مناسب انرژی شما بیهوده به هدر نمیرود.
دوچرخه کوهستان تنها وسیله نقلیه است که با آن میتوان به عمق مناطق بکر طبیعی نفوذ است و از مناظر آن لذت برد بدون هیچ آلودگی زیست محیطی.
رشتههای رایج در دوچرخه کوهستان (MTB) شامل کراس کانتری (CROSCONTRY) یا سربالای ودان هیل (DOWNHILE) یا سراشیبی میباشد.
دوچرخههای کراس کانتری عمدتا باید سبک بوده و دارای کمک فنر در جلو باشند البته کمک فنر در عقب اگر قابل قفل شدن باشد و وزن چرخ را نیز زیاد نکند بهتر میباشد چرا که بعد از هر سربالائی؛ سرپایئنی نیز هست. منتها با توجه به وقت وزمانی که در طی کردن سربالئی طی میکنیم خیلیها ترجیح میدهند دوچرخه کراس کانتری خوب داشته باشند.
دوچرخههای دان هیل به سبب اینکه کنترلش از دست فرد در سرپاینی زود خارج نشود باید سنگین بوده دارای استحکام زیاد در اثر برخود با موانع طبیعی را داشته و ترمزهای قوی مانند دیسک را دارا باشد. با توجه به جنبه استحکام و ایمنی این گونه چرخها لازم است که از بهترین لوازم و تنه استفاده کرد و دوچرخههای که شبیه بوده ولی استحکام لازمه ندارد به مانند دوچرخههای چینی یه سبب خطراتی که میتواند برای جان ما داشته باشد استفاده نکرد. البته این رشته نیاز به ابزار و پوشاک خاص خود دارد و فرد باید در درجه بالا مهارت تجربی باشد و از همه بالاتر جسارت این کار را داشته باشد، چه بسا افرادی هستند که توانائی تهیه امکانات خوب را دارند ولی جسارت لازم را ندارند. در ضمن برای شروع پیشنهاد میشود با دوچرخههای کراس کانتری استفاده کرد و به تدریج وارد این رشته شوید.
دوچرخههای دو منظوره (freeride) برای استفاده در همه حالتها طراحی شده ولی کارائی خاص دوچرخههای کراس کانتری ودان هیل را ندارد به طوری که در سربالای سرعت دوچرخه کراس کانتری را ندارد و در سرپاینی به راحتی و اطمیناندان هیل نیست. در کل مناسب تورهای چند روزه مناطق کوهستانی میباشد چرا که با همه گونه مسیر مواجهیم.
● خرید دوچرخه:
اگر اولین تجربه دوچرخه کوهستان را میخواهید داشته باشید پس لازم نیست در همان ابتدا دوچرخه گران قیمت بخرید (قیمت دوچرخه مناسب از یکصد هزار تومان شروع شده وگاه به ده میلیون تومان هم میرسد)
مهمترین قسمت یک دوچرخه تنه آن میباشد که باید محکم بوده و در طراحی فنی آن به صورتی باشد که انرژی دوچرخه سوار را هدر ندهد. بنابرین توصیه میشود از مدلهای سازندگان معتبر داخلی یا شرکتهای وارد کننده معتبر با خدمات پس از فروش خرید کنید. دوچرخههای متفرقه که اکثر آنها چینی میباشند ظاهری فریبنده دارد ولی در عمل قابل قیاس با دیگر دوچرخهها نیستند. تنهها میتوانند از جنس کرومولی (آهنی) باشد یا آلومینیومی یا کربن که تنه آلومینیومی رایجتر است. تقویت نقاط حساس جوش شده نیز مهم میباشد.
بعد از تنه؛ اجزای دوچرخه میتواند قیمتهای مختلف داشته باشد که سازندگان با توجه به قیمت دوچرخه آنها را کنار هم میگذارند. به طور مثال اگر خودرو چرخی از نوع مرغوب بوده باید زنجیر و طبق قامه و شانجمان نیز از همان مدل باشد در غیر این صورت سبب استهلاک یکدیگر میشوند یا از فرمان ولوله زین محکم وسبک استفاده کند. هر چه رده لوازم بالا میرود سبب بیشتر شدن استحکام و کم شدن وزن و بالا رفتن کارائی آن میشود. در ضمن طوقههای دو جداره آلومینیومی مرغوب بوده و بسته به کم شدن پره و پولکی بودن آنها قیمتش بالا میرود. در مورد کمک فنر سازنده معتبر و سبکی و درجه بازی کمک سبب بالا رفتن قیمت میشودو در مورد لاستیک هم سازنده و سیمی یا نخی بودن و استحکام و سبکی تعیین کننده قیمت است. زین دوچرخه اگر ژله باشد در مسافتهای طولانی از خسته شدن فرد جلوگیری میکند البته میتوان از آنجا که عمده دوچرخههای مرغوب از لوازم شیمانو استفاده میکنند دانستن رده این لوازم در تعیین قیمت دوچرخه میتواند به ما کمک کند. لوازم رده پایئن این شرکت در سنگاپور یا مالزی تولید شده در نتیجه قیمت پائین و لوازم رده بالا که دارای تکنولوژی بالا بوده و در ژاپن تولید میشود دارای قیمت بالا و به مراتب کاراتر نسبت به لوازم رده پائین میباشد. در ظاهر ممکن است به نظر برسد که به یک شکل میباشند ولی در استفاده از آنها و عمر بالا یشان میتوان متوجه تفاوت آنها شد منتها برای شروع به تدریج بالا بیائید چه بسا افرادی با تمرین خوب و اصولی بهتر از افرادی عمل میکنند که دوچرخه گران قیمت و لوازم رده بالا دارند. قیمت دوچرخه در مقام مقایسه در مقیاس کوچک مثل یک اتومبیل میماند که تا حداقل قیمتی راحتی یک سواری را ندارد (پپیکان) واز آن به بعد تا حد قیمتی میتوان تمام امکانات لازمه را داشته باشد (پژو- پراید) واز آن به بعد لوکس به حساب آمده (زانتیا) و امکاناتش فرقی چندانی با مدلهای متوسط ندارد ولی راحتی و کلاس بیشتر برای مصرف کننده در نظر گرفته شده.
>> ایران بیکینگ
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد