کنترل سیستم سوخت رسانی
ابتدا لوله متصل به باک و بنزین را پیدا کرده و لوله را از طرف پمپ در بیاورید. سطح لوله را نسبت به سطح باک کمی پایینتر بگیرید. اگر مایع بنزین جاری شد باک بدون عیب است، اگر بنزین جاری نشد باک گرفته است. در صورت گرفتگی باک میتوانید با فوت کردن به داخل لوله، گرفتگی را برطرف کنید. اگر عیب از باک نبود، لوله بنزین را که از پمپ بنزین به کاربراتور وصل شده، از جای خود (کاربراتور) در بیاورید سر لوله را به طرف خارج موتور بگیرید. تک استارت بزنید، اگر مایع بنزین بدون حباب جهید، پمپ سالم است، در غیر این صورت توری صافی بنزین گرفته است. با فوت کردن یا باد گرفتن، عیب برطرف میشود. در صورت بیرون آمدن مایع بدون حباب از لوله پمپ و روشن نشدن آن، عیب در کاربراتور است. با باز کردن هواکش و حرکت پیستون کاربراتور به طرف بالا، (در صورت داشتن گیر با روغن عیب را برطرف کنید) موتور روشن خواهد شد.
کنترل سیستم جرقهزنی
اولین کنترل و بررسی را از وایرها، دلکو و کویل شروع کنید. در ابتدا دقت کنید که وایرها از جای خود بیرون یا قطع نشده باشند. در دلکو را از جای خود جدا کرده و دقت کنید که ترک نداشته باشد. از کسی کمک بخواهید که به خودرو تک استارت بزند. در حالت فوق، چکش برق خواهد چرخید و جرقه آبی رنگی بین دهانه پلاتی دیده خواهد شد.
بریدن ترمز
اگر در حین رانندگی متوجه شدید که ترمز اتومبیل بریده است، دستپاچه نشوید و سعی کنید با عوض کردن دنده (معکوس) و با استفاده از ترمز دستی، سرعت اتومیبل را بگیرید. برای این کار ابتدا باید چند کار را انجام دهید؛ پای خود را از روی گاز بردارید، چراغهای چشمکزن (فلاشر) را روشن کنید، چند بار پدال ترمز را فشار دهید (ممکن است تماس ترمز برقرار شود)، دنده معکوس بکشید و از ترمز دستی استفاده کنید، دقت کنید که ترمز دستی را به آرامی بکشید، طوری که مطمئن باشید نخواهد برید.
حالا در جستجوی راههایی برای فرار باشید و مکانهایی را که میتوانید از جاده خارج شوید، بررسی کنید؛ جاهای صاف و نرم و یا پیچهایی که در مقابل آنها سینهکش ملایم یک تپه وجود دارد، مطلوب است.
اگر امکان کم کردن سرعت نیست- مثلا در سرازیری یک تپه- در این صورت اتومیبل را به دیوارهها و کنارههای مسیر بسابید و سرعت را بگیرید. حتی از اتومبیلهای جلویی هم میتوانید برای نجات خود استفاده کنید. برای این کار، تا حدی که شرایط اجازه میدهد، اتومبیل خود را به آرامی به اتومبیل جلویی بزنید و با استفاده از چراغهای چشمکزن، نور بالا و بوق، به راننده جلویی بفهمانید که در شرایط اضطراری هستید.
مه غلیظ
وقتی مه غلیظی اطراف تپه را میپوشاند، کاهش دید تا حد تقریبا صفر، قدرت جهتیابی شما را از بین میبد و در چنین شرایطی بیشتر مردم دچار ترس آنی شده و تصور میکنند که در دامی مهلک گرفتار آمدهاند. به همین دلیل ممکن است رفتاری انجام دهد که احتمال بروز خطر را افزایش دهد. در حالی که اگر با خونسردی مانع از غلبه ترس شوید میتوانید شرایط را بسنجید و متناسب با آن تصمیم بگیرید؛ مثلا پناهگاهی پیدا کنید و صبر کنید تا شرایط ادامه فعالیت برای نجات فراهم شود.
ترکیدن لاستیک
به هنگام ترکیدن یا پنچرشدن ناگهانی لاستیک، با حفظ خونسردی خود، پایتان را از روی پدال گاز بردارید، از ترمز ناگهانی بپرهیزید، از بازی کردن با فرمان خودداری کنید و با دو دست محکم آن را نگه دارید. چنانچه لاستیک جلو سمت چپ ترکید، حتیالمقدور خودرو را به سمت راست هدایت نمایید تا مانع از منحرف شدن به سمت چپ شود.
کمکرسانی در تصادفات جادهای
یکی از مشکلاتی که پس از تصادفات رانندگی به وجود میآید کمک ب مصدومان و انتقال سریع آنها به مراکز درمانی است. در زمان وقوع تصادف وظیفه شرعی و انسانی حکم میکند که به نجات مصدومین بشتابیم، بنابر این در زمانی که امدادگران در محل تصادفات حضور ندارند لازم است مردم به یاری مجروحین حوادث شتافته و آنان را به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال دهند.
توجه داشته باشید برای امدادرسانی به مصدومین حوادث رانندگی به این ترتیب عمل کنید:
* خونسردی خود را حفظ کنید
* در صورت نشت بنزین افراد را ا ز خودرو دور کنید و در اطراف خودرو سیگار یا آتش روشن نکنید.
* همیشه یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز در خودرو همراه داشته باشید.
* در صورت امکان سر باطریهای خودرو را از باطری جدا کنید.
* در صورت آتشسوزی در داخل موتور به هیچ وجه در موتور خودرو را باز نکنید.
* در صورت آغشتهشدن البسه به بنزین و روغن آب باطری خودرو، حتما آنها را از تن خارج کنید.
* در صورت استفاده از خاموش کننده پس از پاشیدن ماده خاموش کننده به زیر موتور، با احتیاط لازم در موتور خودرو را باز و حریق را خاموش کنید.
* در صورت نداشتن خاموش کننده از خاک یا ماسه موجود در محل جهت خاموش کردن آتش استفاده کنید.
نحوه امدادرسانی به مصدومان در تصادفات
* مصدومان محبوس شده در داخل ماشین را با فشار و کشش خارج نکنید، چرا که ممکن است آسیبدیدگی مصدوم افزایش یابد.
* مصدومانی که دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شدهاند در اولویت درمانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.
* را تنفسی حادثهدیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شیء که داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس کند.
*در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم تنفس آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید، با دو انگشت خود سوراخهای بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینهاش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یک بار این عمل را تکرار کنید تا مجروح بدون کمک قادر به تنفس باشد.
* با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل خونریزی از ادامه خونریزی جلوگیری کنید، در صورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا آورید تا خونریزی کمتر شود.
* در صورت شکستگی پا و دست نسبت به ثابت کردن آن با آتل و یا تخته و یا اجسام مشابه و یا بانداژ اقدام کنید.
* در صورتی تعداد زیادی مجروح در محل وجود دارند و مشکل تنفسی ندارند، کمک به مصدومین دارای خونریزی شدید در اولویت است.
* در صورت نبود تجهیزات کمک رسانی حتیالمقدور از وسائل قابل دسترسی استفاده شود.
* در هنگام حمل مصدوم دقت کنید که ضایعات بیشتری به مصدوم وارد نکنید. حمل غیر اصولی مصدوم باعث ضایعات بیشتر و حتی قطع ضایعات نخاعی میشود. |فارس
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد