هواپیماهای زباله سوز

سوخت‌های زیستی تهیه شده از زباله و ضایعات غذایی می‌تواند موجب کاهش چشمگیر آلودگی ناشی از حمل و نقل هوایی شود.حمل و نقل هوایی هر ساله حدود 689 میلیون تن سوخت مصرف می‌کند و نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا دارد. برخلاف صنعت خودروسازی که گام‌هایی جدی برای جایگزینی انرژی‌های نو یا به روزرسانی موتور محصولات خود برداشته، صنعت هواپیمایی هنوز اقدام عملی قابل توجهی برای کاهش میزان دی‌اکسیدکربن تولیدی خود به انجام نرسانده است.
کد خبر: ۶۸۴۷۸۲

با این حال چندی پیش دو شرکت بزرگ هواپیمایی دنیا یعنی لوفت هانزا و بریتیش ایرویز اعلام کردند به‌دنبال راه‌هایی برای استفاده از سوخت‌های زیستی به‌منظور کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای هستند. یکی از این شرکت‌ها در حال مطالعه امکان به‌کارگیری نوعی سوخت زیستی است که از ضایعات گیاهی به عمل می‌آید. یکی دیگر از این شرکت‌ها نیز آمادگی خود را برای ساخت نخستین مرکز تبدیل زباله به سوخت زیستی اعلام داشته است.

صنعت هوانوردی عامل تولید حدود دو درصد از مجموع دی‌اکسیدکربن تولید شده از سوی بشر است. انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) برنامه‌ای برای کاهش 50 درصدی این میزان تا 35 سال دیگر دارد.

بی‌تردید این کاهش با در نظر گرفتن حجم گسترده صنعت هوانوردی کار بسیار دشواری خواهد بود. تغییر در صنعت هوانوردی به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های حمل و نقل در دنیا باید به شکلی حساب شده و درست انجام شود، در غیر این صورت ممکن است به اقتصاد جهانی آسیب‌های زیادی وارد آورد.اما چرا آهنگ تغییرات مد نظر برای کاهش تولید آلاینده‌های مختلف در هوانوردی اینقدر کند است؟

هر تغییری ریسک دارد

هواپیماها موتورهای بسیار بزرگی دارند که نیازمند سوخت فراوانی هستند. معمولا هواپیماها از سوختی به نام کروزین بهره می‌برند که شبیه نفت سفید است.

با این که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تولید سوخت‌های زیستی از محصولات غذایی همچون ذرت به‌عمل‌آمده، اما این رویکرد مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. آنها بر این باورند که به زیر کشت بردن گسترده زمین‌های کشاورزی برای تولید سوخت زیستی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر زمین و محیط زیست داشته باشد.به همین دلیل بسیاری از دانشمندان به فکر استفاده از منابع جایگزینی همچون ضایعات غذایی یا زباله برای تولید سوخت‌های زیستی افتادند. با این حال بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تاکنون علاقه چندانی به جایگزینی سوخت معمول خود با سوخت‌های جدید نشان نداده‌اند و فقط برخی از آنها سوخت معمول خود را با سوخت‌های زیستی ترکیب می‌کنند.

سوخت زیستی چگونه تولید می‌شود

راه‌های زیادی برای تولید سوخت‌های زیستی وجود دارد. استخراج روغن از گیاهان و سپس تصفیه آن یکی از راه‌های در دسترس است. امروزه حتما امکان تهیه سوخت زیستی از جلبک‌ها هم وجود دارد. در برخی کشورها گام‌های خوبی برای گسترش استفاده از سوخت‌های زیستی برداشته شده است. چند ماه پیش بود که چین، نخستین پالایشگاه ویژه سوخت‌های فسیلی خود را افتتاح کرد. این پالایشگاه می‌تواند 3000 تن سوخت زیستی را با استفاده از روغن‌های به دست آمده از سویا، دانه پنبه و ضایعات روغن آشپزی تولید کند. یکی از جالب‌ترین و کم‌خطرترین شیوه‌های تولید سوخت زیستی از زباله به عنوان ماده اولیه خود استفاده می‌کند. مرکز ویژه‌ای که قرار است از سال 2017 در انگلستان شروع به کار کند می‌تواند روزانه 575 هزار تن زباله که مواد قابل بازیافت از آن جدا شده‌اند را سوزانده، از آن 120 هزار تن سوخت زیستی تولید کند.یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مانع به‌کارگیری گسترده سوخت زیستی در صنعت هوانوردی می‌شود، قیمت بالای آن است. در حال حاضر سوخت زیستی حدود شش برابر گران‌تر از کروزین معمولی است.تلاش برای کاهش مصرف سوخت، بسیاری از کارشناسان را به فکر استفاده از شیوه‌های مختلف برای کاهش مصرف سوخت انداخته است. استفاده از مواد کامپوزیتی برای ساخت بدنه هواپیما که موجب کاهش وزن و در نتیجه کاهش حجم سوخت مورد نیاز می‌شود و نیز ساخت هواپیماهای برقی ازجمله این اقدامات است. با این همه پیچیدگی‌های هواپیما و ملاحظات بسیار زیاد ایمنی در آنها سبب شده روند ابتکارات جدید برای کاهش نیاز به سوخت در این صنعت کندتر از دنیای خودروسازی باشد.

innovation / مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها