سرهنگ بهرام زینلی گفت: پدیده هیدروپلنینگ و تشکیل لایه ای از آب بین لاستیک خودرو و سطح جاده موجب کاهش اصطکاک بین چرخ خودرو با آسفالت می شود.
وی افزود: هنگامی که خودرو در جاده خیس و آب گرفته حرکت می کند، تیغه ای از آب در جلوی چرخ ها جایی که لاستیک خودرو با جاده تماس پیدا می کند بوجود می آید، حال اگر لاستیک ها وضع خوبی داشته باشد، در سرعت پایین تیغه آب را به اطراف تخلیه می کند و اجازه می دهد لاستیک ها با آسفالت در تماس بوده و اصطکاک بیشتری هنگام ترمز یا پیچیدن خودرو با آسفالت داشته باشد.
رییس پلیس راه استان قزوین گفت: اما زمانی که لاستیک ها صاف و سرعت بالا باشد آب تخلیه نشده و لاستیک ها سوار بر آن می شود و تماس خود را با سطح جاده از دست می دهد که در این حالت پدیده هیدروپلنینگ حاصل می شود.
وی افزود: هر چه میزان آب در جاده و سرعت خودرو بیشتر باشد احتمال رخ دادن این پدیده بیشتر می شود زیرا در سرعت های پایین آب به راحتی به اطراف پاشیده می شود ولی در سرعت های بالاتر پاشیدن تیغه آب به اطراف مشکل تر و لاستیک خودرو سوار بر سطح آب جاده می شود لذا حرکت حداکثر 70 کیلومتر در هنگام بارندگی، رعایت فاصله طولی با خودرو مقابل، پرهیز از سبقت بی مورد و کاهش سرعت در پیچ های جاده ای از نکات مهمی است که رانندگان باید رعایت کنند.
سرهنگ زینلی به رانندگان توصیه کرد، هنگام سفر در مواقع بارندگی در همان مسیری که خودرو مقابل حرکت می کند، رانندگی کرده و قبل از آغاز سفر بازدید فنی خودرو را فراموش نکنند.(ایرنا)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد