از دید این شهروندان، خیابان خوب، خیابانی است که بشود در آن بدون دغدغه و مشقت حرکت کرد. حالا اگر این خیابان، سرسبزی و زیبایی هم داشته باشد که دیگر نور علی نور میشود. از این منظر اگر نگاه کنیم خیابان ولیعصر تهران را میشود یک خیابان خوب دانست. نه این که همه مسیرها و همه نقاط آن برای معلولان و سالمندان مناسبسازی شده باشد، ولی میزان نقاط مناسبسازی شده در این خیابان چشمگیر است و از این نظر، خیابان ولیعصر از دیگر خیابانهای تهران یک سر و گردن بالاتر دارد.
مهدی یدی همدانی، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در گفتوگو با جامجم تاکید دارد مناسبسازی خیابانها و معابر شهری، از جمله حقوق شهروندی معلولان است: هنوز هم بسیاری از خیابانها و معابر شهرهای بزرگ برای رفت و آمد معلولان مناسبسازی نشده است و در این زمینه به نظرم این کلانشهرها هستند که در حوزه ارائه خدمت به همه شهروندان معلولیت دارند.
به اعتقاد همدانی، در نمرهدهی به عملکرد شهرداریها، اغلب به آمار زیرساختهای ایجاد شده مثل پلها، تونلها و زیرگذرها دقت میشود، در حالی که شهرداریها باید انسان محور باشند. یعنی مهمترین طرحهای شهری ما باید طرحهایی باشند که عابران در آنها احساس آرامش و آسایش داشته باشند.
کوتاه سخن این که اگرچه خیابان ولیعصر با تمام اشکالاتی که در حوزه مناسبسازی دارد، نمونه نسبتا قابل قبولی از خیابانهای مناسبسازی شده در کشور است، اما با یک گل، بهار نمیشود. ما وقتی میتوانیم بگوییم شهری برای رفت و آمد آحاد جامعه مناسبسازی شده که در آن شهر، همه خیابانها و معابر مناسبسازی شده باشد.
امین جلالوند
جامعه
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد