دنیای خرید مردان و زنان از آسمان تا زمین تفاوت دارد، خرید کردن حال و هوای اکثر زنان را به طور معجزه آسایی بهتر میکند حتی وقتی کسالت داشته باشند روحیه آنها با خرید عوض میشود در صورتی که مردان از خرید غیر ضروری اغلب بیزارند و خیلی وقتها نیاز تعویض و تنوع را در خود حس نمیکنند در واقع گاهی با لباس سر کار به عروسی یا عزا میروند این در حالی است که یک خانم هرگز این کار را انجام نمیدهد! و برای هر زمان و مکانی از لباس خاصی استفاده میکند، با این تفاسیر چگونه ابن دو موج معکوس میتوانند در کنار هم و شانه به شانه به خرید بروند؟
بر پایه یک همه پرسی اینترنتی مشخص شده که زنان به طور متوسط ۳۹۹ ساعت و ۴۶ دقیقه در سال به خرید میروند یعنی به ازای ۶۳ سال عمر متوسط یک زن تقریباً ۵/۸ سال از آن در خرید معمولاً سپری میشود همچنین در تحقیقی که بر روی ۲۰۰۰ انگلیسی در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت، مشخص شد که مردها بعد از ۲۶ دقیقه خرید خسته میشوند اما این زمان برای خانمها حداقل ۲ ساعت است.
این تحقیق نشان داده است که ۸۰ درصد از آقایان به هیچ عنوان خرید کردن با همسر خود را دوست ندارند و ۴۵ درصد از خانمها نیز به هر قیمتی که شده سعی میکنند با همسرشان به خرید نروند چون تقریباً نیمی از خریدهای در بین زوجین به دعوا و مشاجره منتهی میشود.
تفریح یا وظیفه؟!
یک مسئله اصلی و اختلاف برانگیز که ریشههای روانشناسی دارد تفاوتهای جدی بین نگرشهای زن و مرد است که باعث اختلاف در عمل میشود، وقتی که دو نفر میخواهند یک کار مشترک را انجام دهند باید نگاه یکسانی به آن مقوله داشته باشند.
برای آقایان خرید کردن یک کار است که با هدف مشخص مانند یک وظیفه انجام میشود در صورتی در خانمها جنبه تفریح و علاقه قویتر است، طبیعتاً کاری که از روی اجبار و وظیفه باشد افراد بیشتر سعی در کوتاه کردن آن دارند ولی کاری که به عنوان سرگرمی باشد، دلیلی ندارد که زود تمام شود.
خرید کردن برای خانمها شادی آفرین و خوشایند است و اینکه دنیای خرید کردن خانمها با آقایان تفاوت دارد بسیاری از زنان برای تفریح به خرید میروند ولی مردان برعکس میباشند.
وقتی حوصله مردان سر میرود
آقایان معمولاً در اولین اقدام خرید خود را انجام میدهند و این در حالی است که خانمها معمولاً در ارتباط با خرید یک سری وسواسهای خاص از خود نشان میدهند که این از حوصله بسیاری از مردها خارج است.
خانمها برای خرید وقت زیادی را میگذارند و اجناس را مدام با هم مقایسه میکنند، حتی اگر در اولین مغازهای که میروند چیزی را بپسندند و هر چه قدر آن کالا مناسب باشد باز هم باید جاهای دیگر را بگردند و این با رویکرد آقایان در مورد خرید کردن تناقض دارد.
مردان کم میآورند
خانمها اگر خرید هم نکنند و فقط به مغازهها بروند و ویترینها را ببینند میتواند حال آنها را خوب کند این در حالی است که روحیهٔ مردانهٔ مردها در صورتی که همسر آنها چیزی را میخواهد خود را موظف به خرید آن میکنند و در غیر این صورت احساس مردانگیشان زیر سوال میرود، برای همین ترجیح میدهند در صورتی که چیزی احتیاج دارند به خرید بروند.
از طرف دیگر جنبه استرس زا بودن و فشاری است که روی مردها هنگام خرید وجود دارد که ناشی از احساس انجام وظیفه آنها میباشد ولی در زنان خرید یک حالت آرامش بخش ایجاد میکند.
مورد دیگر اولویتهایی است که طرفین دارند برای مردها قیمت و کارایی مهم است در حالی برای زنها تناسب و زیبایی اولویت دارد البته این به آن معنا نیست که آنها به جنبههای دیگر توجه نمیکنند.
چه موقع خرید برای مردان بیمعنی میشود؟
به طور کلی شیوه خرید کردن خانمها و آقایان با هم تفاوت دارد اینکه خانمها به صورت دسته جمعی به خرید میروند، اما اغلب آقایان تمایل دارند به تنهایی به خرید بروند و اولین چیزی که مورد پسند آنها باشد را میخرند و به اینکه ممکن است انتخابهای بهتری هم وجود داشته باشد فکر نمیکنند و برعکس، خانمها تا مطمئن نشوند که بهترین را انتخاب کردهاند خرید نمیکنند.
مسئله دیگرکه میتوان به آن اشاره کرد بحث تصمیم گیریها است آقایان ترجیح میدهند به تنهایی خرید کنند و از دیگران هم همین انتظار را دارند یعنی اساساً خرید کردن مشترک برای آنها کار معناداری نمیباشد و نظر مردها این است که شما یک چیز نیاز دارید برو تهیه کن چرا مرا دنبال خود میبری؟ و این کاری نیست که جمعی باشد لذا بهتر است فردی انجام شود. طبیعی است که وقتی فرد از ابتدا نگاهش این باشد که این همراهی غیرضروری است وقتی خرید طولانی شود تحمل آن برای آقا سختتر میشود و میخواهد زودتر آن را به پایان برساند.
مردان چه موقع خرید میکنند؟
شخصیت مردها به گونهای است که تا چیزی کار میکند نیازی به تعویض آن نمیبینند. البته این بیشتر در مورد البسه و وسایل خانه است و مواردی چون اتومبیل استثنا محسوب میشود. همچنین مردها مدتها از یک لباس و کفش استفاده میکنند با اینکه شاید کهنه شده باشد ولی خانمها تمایل بیشتری به تنوع در این موارد از خود نشان میدهند.
چشم هم چشمی نکنید
خانمها با توجه به نوع نگاه و حساسیتهای خاصی که به حرفهای دیگر خانمها دارند سعی و تلاش میکنند انواع لباسهای متنوع را برای زمانها و موقعیتهای مختلف داشته باشند مخصوصاً اگر خدای نکرده بحث چشم و هم چشمی هم مطرح باشد طبیعی است که در این جور مواقع لازم است خانمها تعداد دفعات بیشتری به خرید بروند در حالی که بسیار مشاهده شده که مردها با همان لباسی که به عروسی میروند به محل کار و یا حتی عزاداری میروند بنابراین خیلی احساس نیاز به خریدن در خود احساس نخواهند کرد.
لطفاً از همسرتان انتقاد نکنید
نکته قابل توجه دیگر، نوع رابطه زوجین است، ممکن است رابطهٔ شکنندهای بین آنها وجود داشته باشد و در زندگی مشترک مشکل داشته باشند و وقتی هیچ نقطه تفاهمی باهم ندارند بدیهی است از خرید کردن با هم اجتناب میکنند.
مسائلی که باعث بروز رابطه شکننده میشود شامل انتقادات زیاد خانم حین خرید است برای نمونه تکرار زیاد این جمله به همسر خود که در خرید کردن برای شما وقت کافی نمیگذارد و بیان آن به عنوان یک مشکل، باعث تشدید موضوع میشود. همچنین آقایان مقایسه شدن با سایر مردها را دوست ندارند. حال اگر خانم شوهر خود را با دیگران یا ایده الهای ذهن خود مقایسه کند باعث دور شدن زوجین از یکدیگر میشود و هرگاه صحبت خرید پیش میآید مسائل آزاردهنده در ذهن فرد تداعی میشود که سعی میکند با بهانههای مختلف از آن دوری کند.
این کار مردان را فراری میکند
تشکر نکردن خانم موردی است که حائز اهمیت است چون اگر یک رفتار مثبت مورد تشویق و توجه قرار گیرد سبب میشود رفتار فرد برای انجام مجدد آن تقویت شود. به علاوه ربط دادن خرید به مشکلات دیگر اشتباه است موجب حل نشدن موضوع میشود.
مشورت کردن ممکن است معنای متفاوتی بین زوجین داشته باشد، برای نمونه خیلی وقتها خانم با همسر خود در مورد خرید یک کیف یا کفش مشورت میکند که آیا مناسب است یا نه؟ و منظور خانم از مشورت کردن تایید گرفتن است ولی آقا متوجه این مسئله نمیباشد و شروع به بیان ایرادات کالای مورد نظر میکند و موجب آزردگی خانم میشود و دفعهٔ بعدی که خانم نظر همسر خود را جویا میشود مرد جواب نمیدهد و سپس زن بیان میکند که چرا حوصله نداری؟ چرا وقت نمیگذاری؟ وگفتن این قبیل جملات باعث بروز مشکلات و اختلافات بیشتر میشود در حالی که برداشت آقا این است که اگر من جواب دهم همسرم ناراحت میشود پس بهتر است هیچ چیزی نگویم.
متناسب با جیبتان خرید کنید
زوجین بهتر است اول بودجهٔ مشخصی را برای خرید کردن خود اختصاص دهند و این طور نباشد که هر چه زمان بیشتری در بازار بمانند خرید بیشتری انجام دهند.
زمان مناسب خرید را باید پیدا کرد طبیعی است بعد از اینکه مرد از محل کار برگشته و خسته است زمان را برای خرید کردن مناسب نمیبیند ولی در یک زمان که فرد خسته نباشد و استراحت مناسب داشته است و البته از نظر اقتصادی احساس آرامش خاطر کند، رغبت بیشتری از خود نشان خواهد داد.
انتظارات مالی بالا که ممکن است یک خانم از همسر خود داشته باشد، وقتی که همسرش توان برطرف کردن آن را نداشته باشد، با توجه به اینکه خرید برای مرد وظیفه محسوب میشودو باید به نتیجه برسد تا آرامش بگیرد و در این حالت ممکن است احساس نامطلوبی پیدا کند که نتوانسته کار خود را به درستی انجام دهد و از خرید دوری میکند ممکن است خانم داخل مغازهای برود و قصد خرید کالایی گران را نداشته باشد و هدف خانم گردش و تفریح باشد اما تصور آقا چیز دیگری است.
در همسرتان انگیزه ایجاد کنید
آگاهی از تفاوتها و تلاش برای رفع اختلافات کمک کننده است. البته این مسئله هم مانند مسائل دیگر به طور کامل قابل حل نیست که ما به جایی برسیم که طرفین رضایت صد درصد داشته باشند و رابطه به شکل کاملاً مطلوب باشد ولی هر قدمی در راه نزدیک شدن برداریم باید غنیمت شمارده شود.
اگر خانم در فکر خود این ذهنیت را دارد که همسرش باید ۵ ساعت به همراهش به خرید بیاید اگر بخشی از آن هم برآورده شد به آن توجه نشان دهد تا مرد تشویق شود. به علاوه اگر خانم یک مقدار سریعتر خرید را انجام دهد تاثیرزیادی در همسر خود میتواند داشته باشد و اینها همه کارهایی است که باعث نزدیکتر شدن زوجین به هم میشود.
وقتی ما یک ایده آلی برای خود در نظر میگیریم و فقط رسیدن به آن ما را راضی میکند معلوم است که هیچ گامی در آن راه برنمی داریم اما اگر بپذیریم که پیشرفت در مسیر اهمیت دارد میتواند موضوع را در حد خودش بهتر کند.
گفتوگو کردن در زمینه خرید مانند هر مسأله دیگر لازم است اگر دلیل کار را واضح توضیح دهیم میتواند در ین زمینه کمک کننده باشد، علاوه براین از طرف مقابل بخواهیم ما را کمک و همراهی کند.
در همسر خود انگیزه ایجاد کنیم برای نمونه تو خوش سلیقهای یا میخواهم تو آن را بپسندی و انتظارات را در شروع پایین بیاوریم. به علاوه مشخص کردن هدف و اولویت بسیار حائز اهمیت است اینکه چه چیز برای ما اهمیت بیشتری دارد؟! خرید یا رابطه با همسر؟! اگر رابطه مهم است باید تفاوتها را بپذیریم و توقعات خود را کم کنیم و آماده باشیم از یکسری از خواستههای خود در مقابل به دست آوردن رابطه با همسر بگذریم.
منبع: باشگاه خبرنگاران
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛