در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین ، ورودی اصلی آن در میانه ضلع غربی این پیشخوان قرار دارد و سطح دیوارهایش را با تعبیه تاقچه ها و طاق نماهایی با تزئینات گچی به شکل دایره، پشت سر هم ساخته اند. بر پیشانی ورودی بنا نیز نقاشی تزئینی رنگارنگی با طرح های نقوش ستارهای مشبک دیده می شود. با توجّه به پلان این بنا می توان گفت این آرامگاه در عهد سلجوقی بر پا و در دوره صفوی نیز طرح های نقاشی روی دیوارها افزوده شده است. این نقاشی ها دارای اصالت ویژهای است.
درخصوص شرح حال سیدغلام رسول، روایات مختلفی نقل شده که طبق یکی از این روایات، نام اصلی ایشان سیدمحمد بوده است.
او مردی صالح، شیعه مذهب بوده و در گذشته مورد توجه مسلمانان هندی قرار داشته و این توجه باعث شده بنا در دورههای بعدی تحت تاثیر معماری هندی قرار گیرد.
سیدمحمد، مسلمان هندتبار بوده است و در سفری به چابهار تصمیم داشته زن چابهاری اختیار کند بنابراین برای تدارک چنین منظوری مشغول میشود، اما در شب عروسی دچار کسالت شده و در بستر مرگ میافتد و از آنجا که مورد توجه مردم بوده، در دم مرگ به آنها وصیت میکند پس از مرگ سوگواری نکنند و در عوض 10 شبانه روز بر سر قبرش شادی کنند تا روحش شاد شود. (روایت دیگری هم میگوید از آنجا که وی مورد توجه افراد طایفهاش بوده و از سویی عروسی نافرجامی داشته و حسرت به گور برده است، دوستدارانش هر ساله در سالروز مرگش برای او جشن عروسی میگیرند و یاد عروسی او را زنده میدارند. البته چون پیروان صاحب مزار، شیعه مذهب هستند در ماه محرم نیز مراسم سوگواری و روضه خوانی در این مقبره برپا میشود.) این مراسم هر ساله از 15 ذیالقعده به مدت ده روز برپا میشده و در آن عده زیادی از اهالی چابهار و مناطق همجوار شرکت میکردند.
در مراسم جشن و پایکوبی مردم چابهار و بهخصوص بومیان آفریقایی (سیاهپوشان) در صبح روز اول و دوم، حیاط آرامگاه به وسیله زنان جارو میشد و مردها با لباس پاکیزه به فراهم کردن بساط جشن میپرداختند و هنگامی که آفتاب طلوع میکرد ساز و دهل مینواختند.
ضمیمه نوروزی جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد