بهداشت مدارس در جاده ارتقا

وضعیت بهداشت در خانه اول دانش‌آموزان با خانه دوم آنها، از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارد. حدود 14 میلیون دانش‌آموز ایرانی، در حالی سال تحصیلی را آغاز کرده‌اند که هنوز شرایط بهداشتی مطلوبی در بسیاری از مدارس حاکم نیست و همین مساله، سلامت دانش‌آموزان را نشانه رفته است.
کد خبر: ۹۵۱۳۸۶
بهداشت مدارس در جاده ارتقا

در شرایطی که سرانه سلامت هر دانش‌آموز، رقمی کمتر از هزار تومان برآورد می‌شود، بنابراین خیلی دور از ذهن نیست که هم‌اکنون به وضعیتی رسیده‌ایم که بر اساس آمارهای رسمی، اغلب دانش‌آموزان ابتدایی چهار تا پنج دندان پوسیده دارند و نیز با فقر آهن، انواع ویتامین‌ها و املاح ضروری مورد نیاز بدن مواجه هستند.

آبخوری و سرویس بهداشتی متهم ردیف اول آلودگی

در بسیاری از مدارس کشور، محیط سالم و بهداشتی برای ورزش و تفریح بچه‌ها وجود ندارد. حتی وجود آبخوری‌ها و توالت‌های سالم هم در بسیاری از مدارس کشور به یک رویا بدل شده است.

کامیاب صدری، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش تهران که پیشتر هم ریاست اداره سلامت آموزش و پرورش استان تهران را به عهده داشته است، در گفت‌وگو با جام‌جم به مساله سرویس‌های بهداشتی مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: آبخوری و توالت دانش‌آموزان باید حداقل 15 متر از همدیگر دور باشد. درست است که هم‌اکنون در برخی مدارس کشور، این موضوع رعایت نمی‌شود، اما در چند سال اخیر، اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده، طوری که می‌توانیم بگوییم بیش از 60 درصد توالت مدارس پایتخت از آبخوری آنها تفکیک شده است.

علاوه بر آن 40 درصد مدارس نتوانسته‌اند قانون فاصله 15 متری را رعایت کنند، که در برخی مدارس هم به دلیل فرسوده و قدیمی بودن، راهی برای جداسازی توالت‌ها از آبخوری‌ها وجود ندارد که با توجه به اعتبارات محدود نوسازی آموزش و پرورش، در اصلاح این مساله دچار مشکل هستیم.

این مقام مسئول، کاستی‌ها و مشکلات را می‌پذیرد، اما در عین حال عنوان می‌کند که در چند سال اخیر، اقدامات خوبی از سوی نهادهای مسئول انجام شده، ولی هم باید مجموعه این اقدامات گسترش یابد و هم باید در این زمینه خود والدین به عنوان ناظر بر بهداشت مدارس، به مسئولان کمک کنند.

حراج سلامتی در بوفه‌های مدارس

اوضاع بهداشت در بوفه‌های مدارس هم دست‌کمی از توالت‌های غیربهداشتی ندارد. فاطمه محمودی، والدین یکی از دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گلایه می‌کند که به دلیل فروش تغذیه ناسالم در بوفه‌های مدارس، سعی می‌کنیم خوراکی‌های خانگی را در کیف دانش‌آموزان بگذاریم تا به سمت بوفه‌ها نروند، ولی وقتی دانش‌آموز، همکلاسی‌اش را نگاه می‌کند که مثلا از بوفه مدرسه، پفک خریده است، آن وقت کنترل کردن دانش‌آموزان سخت‌تر می‌شود، چون آنها بشدت از همدیگر تقلید می‌کنند.

اگرچه طی تفاهم‌نامه‌هایی که اخیرا بین دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش منعقد شده، اوضاع بهداشت در بوفه‌های مدارس بهتر از قبل شده است، ولی هنوز هم کم نیستند بوفه‌هایی که اقلام ناسالم را به دانش‌آموزان می‌فروشند.

صدری، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش تهران، عقیده دارد که در این زمینه هم باید اولیای دانش‌آموزان به میدان بیایند و برای نظارت بر این مساله و مدیریت بهتر کمک کنند. به گفته او، مشکل کمبود نقدینگی در برخی مدارس، باعث شده که برخی از مدارس، بوفه‌هایشان را به بخش خصوصی واگذار کنند، در این حالت هم طبیعی است که بخش خصوصی در این زمینه بیشتر به فکر درآمدزایی بیشتر باشد تا سلامت دانش‌آموزان.

معاون وزیر آموزش و پرورش: امسال اوضاع بهتر می‌شود

یکی از مدیران مدارس شمال کشور در گفت‌وگو با جام‌جم، از زاویه دیگری به مشکلات بهداشتی در مدارس نگاه می‌کند و می‌گوید: مساله اینجاست که بودجه سلامت دانش‌آموزان از سایر بودجه‌های مدارس تفکیک نشده است، به همین دلیل هم خیلی اوقات برخی مدیران مدارس، بودجه بهداشت مدارس را صرف امور دیگری می‌کنند.

اما مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با جام‌جم، از اعتبارات ویژه ارتقای سلامت در مدارس سخن می‌گوید که تخصیص این اعتبارات ویژه برای سلامت دانش‌آموزان، به گفته حمیدی، بی‌سابقه است و برای اولین بار است که به مدارس تزریق می‌شود.

به گفته معاون آموزش و پرورش تهران، امسال 400 میلیارد ریال اعتبارات جاری برای ارتقای سلامت مدارس کشور اختصاص یا فته که قطعا با تزریق این اعتبارات، اوضاع سلامت بوفه‌های مدارس، آبخوری‌ها و توالت‌های مدارس بهتر از قبل می‌شود.

البته حمیدی یادآوری می‌کند که تاکنون 30 درصد از این اعتبارات، تخصیص یافته است و در صورت تخصیص کامل این اعتبارات، اوضاع سلامت مدارس ارتقا پیدا می‌کند، زیرا با توسعه طرح سفیران سلامت می‌توان در زمینه آموزش و فرهنگ سازی در مدارس، گام‌های بزرگ‌تری برداشت.

عمده مشکلات بهداشتی مدارس که حمیدی وعده کاهش آنها را در سال 95 می‌دهد، مدارس دولتی را بیشتر از مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی درگیر کرده است چرا که آنها کمتر درگیر کمبودهای مالی هستند؛ مشکلاتی که سابقه دیرینه‌ای دارد و به نظر می‌رسد جز عزم ملی، تخصیص اعتبارات بیشتر برای تجهیز و نوسازی مدارس و محکم گرفتن نظارت‌ها، راه‌حل دیگری نداشته باشد.

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها