میگویند؛ اوایل سالها دهه اول 1300 شمسی، چلو فروش معروفی در بازار تهران بود که کسب و کارش رونق خوبی داشت، اما بعد از مدتی بازار او کساد میشود و مشتریان دیگر برای خرید غذا کمتر به وی مراجعه میکنند.
روزی حاج احمد آقا صاحب این چلو فروشی نزد شیخ رجبعلی خیاط برای مشورت و پرسیدن علت و چرایی بوجود آمدن این وضعیت مراجعه میکند، مرحوم شیخ با قدری تامل به وی میگوید: کاسب خردهپا که مشکلات مالی داشت و هر روز از تو کاسهای چلو نسیه میگرفت و هر از گاهی با تو همه بدهی خود را تسویه میکرد را به یاد داری؟
-حاج احمد پاسخ میدهد: آری
-شیخ میگوید: از آن روز که تو از دادن غذا به وی خودداری کردی و غرور او را جلوی مشتریان دیگر شکستی و رفت، کسب و کار تو از رونق افتاد!
پس از آن روز تابلویی بر روی درب مغازه خود نصب کردی و نوشتی: «نسیه نمیفروشیم حتی به شما دوست عزیز !» برنامه کسب و کار تو بهم ریخت!
در واقع مشتری ها به چلو فروشی حاج احمدی میرفتند که مهربان بود و هوای آنها را داشت. غذای خوب به دست مردم میداد، خوش رو و خوش برخورد بود و اگر کسی دستش تنگ بود نسیه میداد و هر وقت مشتری بدهکار تسویه میکرد با وی کنار میآمد و...
حاج احمد پس از این مشورت دچار تحول و بیداری میشود و تابلوی روی درب مغازه چلویی خودش رو عوض میکند و مینویسد؛ «ما نسیه میفروشیم و وجه دستی هم در حد توانمان می دهیم!»
رونق کسب و کار حاج احمد به سرعت بازگشت و مشی اخلاقی و روش کسب کار این مرد بزرگ منش سرلوحه و سر مشق سایر کسبه بازار تهران در آن دوره و حتی در یاد و خاطره خیلی از کسبه دهه های بعد شد که در کودکی مشتری این چلویی بودند.
این واقعه «حاج احمد چلویی» کاسب متدین و با مرام را به جامعه کسبه تهران معرفی کرد و نشان داد که سنت مردم داری و احسان به یکدیگر ریشه در اخلاق و آموزههای اسلامی و فرهنگ غنی و پربار ایران دارد. مسلماً امثال حاج احمد چلویی در تاریخ کسب و کار ایران زمین بسیار بوده و هستند ولی ما آنها را نمیشناسیم.
توجه به روابط انسانی و مبانی مردم شناسی، روانشناسی، جامع شناسی در تعاملات اجتماعی ریشه در تاریخ ایران زمین دارد. در مطالعات تطبیقی میبینیم که نظریه پردازان مدیریت و بازاریابی رویکرد«مشتری مداری و مردم گرایی» را مطرح و در کسب و کار پیاده کردند. منشا رسیدن آنها به این رویکرد از نظریههای علمی دانشمندانی همچون دکتر «آبراهام مازلو» که «هرم سلسه نیازهای مازلو» را به جامعه انسانی معرفی نمود و نیز مطالعات دکتر «التون مایو» و تیم همکاران وی در کارخانجات «وسترن الکتریک» که به کشف و معرفی مکتب مدیریت «نهضت روابط انسانی» در دنیای کسب و کار منجر شد، نهفته است. با الگو برداری و کاربردی کردن این مطالعات شناخت دقیق نیازها و خواسته ها و شرایط مالی و ارزش ها و باورهای مشتریان کالاها و خدمات حاصل شد. تولید انبوه و رشد اقتصادی عظیم شرکتها و کشورهای الگو بردار حاصل بنیانگذاری و پیادهسازی روابط انسانی در دنیای کسب و کار بوده است.
این الگو برداری در صنعت بیمه کشورهای توسعه یافته نیز پیاده سازی شد. آنها دریافتند؛ تا زمانیکه شرکت های بیمه فقط به فکر سود و منافع سهامداران، مدیران و کارکنان خویش باشند و نگرش غیر سیستمی و غیر مشتریمدارنه داشته باشند هرگز موفق به رشد و جذب و جلب رضایت بیمه گذاران نخواهند شد و درب شرکتهای بیمه سنتی کماکان بر روی همان پاشنه معضلات خواهد چرخید.
حاج احمد چلویی با نصب تابلو جدید «ما نسیه میفروشیم و در حد توانمان وجه دستی میدهیم» نه تنها ورشکست نشد بلکه به اسطورهای از مردم داری و مشتری مداری در فضای کسب و کار کشورمان تبدیل شد. شایسته است با اتکا به شرایط و فرهنگ اسلامی و ملی ایرانیان، شیوه این مردان بزرگ را الگو برداری و در جامعه پیادهسازی کنیم.
حمیدرضا حاجی اشرفی، مدرس و مشاور بیمه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد