به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مردمان ، همه ما ذاتا آدم های با شخصیت و مبادی آداب را دوست داریم و بیشتر جذب این افراد می شوید اما چگونه ممکن است که فردی اینگونه موجه و باشخصیت دارد ادب داشتن نیز خود آدابی دارد که ما در این مطلب به نکاتی درباره نحوهرفتار مناسب با مردم و و نکات داشتن ادب اجتماعی را برای شما عزیزان آماده کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد
داشتن رفتار اجتماعی درست، خیلی سخت نیست؛ اما بیشتر ما تصور میکنیم که این آداب و رفتارها دیگر قدیمی شده و در دنیای امروز جایی ندارند. اما این اصلاً درست نیست. اگر هر کدام از ما لحظاتی را به بازبینی اصول و قواعد آداب اجتماعی خوب صرف کنیم، متوجه میشویم که نه تنها در زندگی شخصیمان، بلکه در روابط کاری هم به دردمان خواهند خورد.در زیر راههایی برای ارتقای این آداب و رفتارها در خودتان اشاره میکنیم که مطمئناً کمک میکند تاثیر بهتری روی دیگران بگذارید.آداب اولیه را رعایت کنید
نشان دادن ادب و احترام کار سختی نیست. به زبان آوردن «لطفاً»، «خواهش میکنم»، «ممنونم» و «عذر میخواهم» کار آسانی است. این عبارات نشان میدهد که برای دیگران احترام قائل هستید. حتی اگر فردی بیادب باشد و اصلاً از او خوشتان نیاید، خیلی بهتر است که شما مودبانه رفتار کنید تا اینکه بخواهید به سطح تربیت او نزول کنید.
آقایان، در محیطهای بسته کلاهتان را بردارید این روزها خیلی از مردان جوان از این واقعیت آگاه نیستند که گذاشتن کلاه در محیطهای بسته بیادبانه است. آقایان عزیز، وقتی وارد ساختمانی میشوید کلاهتان را از سرتان بردارید!
در را نگه دارید این قانون فقط مخصوص مردها نیست. بله، درست است که آقایان باید در را برای خانمها نگه دارند و بگذارند که خانمها زودتر از آنها وارد شده یا خارج شوند اما خانمها هم باید همین کار را برای افراد سالخورده یا کسانیکه دستشان پر است انجام دهند.
وقتشناس باشید هیچ چیز بدتر از منتظر نگه داشتن دیگران نیست. این کار واقعاً بیادبانه است و نشان میدهد برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید. اگر عادت دارید که همیشه دیر بر سر قرارهایتان میرسید، ساعتتان را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه عقب بکشید تا سر ساعت برسید.
در انظار عمومی خودتان را آرایش نکنید اگر نیاز است که روی صورتتان کاری انجام دهید، موهایتان را شانه بزنید و یا آرایش کنید، سعی کنید این کار را جلو چشم بقیه و در محیط عمومی انجام ندهید. به سرویس بهداشتی آن محل بروید و یا صبر کنید تا به خانه بروید. خانمها، زدن سریع رژلب بدون آینه اشکالی ندارد اما درست نیست که کیف لوازم آرایشتان را در یک محیط عمومی بیرون بیاورید و با آینه جیبی شروع به آرایش کردن خودتان کنید. همچنین گرفتن ناخنها یا لاک زدن هم در محیطهای عمومی کار نادرستی است.
تا حد امکان در محیطهای عمومی کمتر آدامس بجوید اگر به دلیلی منطقی مثل خوشبو کردن دهان یا از بین بردن خشکی دهان، باید آدامس بجوید، سعی کنید این کار را در ماشینتان و بین راه انجام دهید. اگر واقعاً لازم است که در یک محیط عمومی آدامس بجوید، سعی کنید این کار را آرامتر انجام دهید و از باد کردن آن یا ایجاد صدای بلند با آدامس خودداری کنید.
زنگ موبایلتان را در صورت لزوم خاموش کنید اولین کاری که بعد از وارد شدن به یک محیط عمومی میکنید این است که زنگ موبایلتان را خاموش کنید. به خاطر داشته باشید که نیازی نیست به همه تماسهایی که با شما گرفته میشود همان لحظه پاسخ دهید. اگر میدانید که تماسی ضروری است، عذرخواهی کنید و به محیط یا اتاق دیگری رفته و آنجا با تلفن صحبت کنید. سعی کنید مکالمهتان پشت تلفن کوتاه باشد و از طرف مقابل بخواهید که در اولین فرصت با او تماس بگیرید.
مودبانه حرف بزنید وقتی با کسی صحبت میکنید، چه سر کار باشد و چه در محیط اجتماعیتر، هیچوقت درمورد پول، مذهب و سیاست حرف نزنید. این موضوعات بسیار حساس هستند و میتواند موجب انفجار احساسی شما یا طرفمقابلتان شود و همین مسئله باعث شود صدایتان را بالا ببرید، حتی فریاد کشیده یا از الفاظ نادرست استفاده کنید.
رفتار خوب نشاندهنده این است که برای دیگران ارزش و احترام قائلید و از تربیت خوبی برخوردارید
افراد را به یکدیگر معرفی رفتار مناسب با مردم کنید همیشه وقتی در نقش واسطه میان چند فرد قرار میگیرید، آنها را بههم معرفی کنید. حتی اگر افراد مذکور از قبل همدیگر را میشناسند، رفتار مناسب با مردم باز هم از معرفی آنها غافل نشوید. این کار باعث میشود افراد احساس کنند که فارغ از جایگاه و موقعیتی که دارند، برایشان ارزش قائل هستید.
دست دادن را از یاد نبرید دست دادن، حرکت سادهای است که ادب، اعتماد به نفس و حسننیت شما را نشان میدهد و روند روابط احتمالی آتی را مشخص میکند. در محیطهای کاری غیررسمی، یک سلام ساده و تکان دادن سر برای برقراری ارتباط با دیگران کافی است، اما اثرات دست دادن خیلی بیشتر رفتار مناسب با مردم است.
از واژههای «سپاسگزارم» و «لطفا» استفاده کنید اهمیت استفاده از این واژهها (یا معادلهای آنها) بر کسی پوشیده نیست. حتی در محیطهای غیررسمی نیز از این واژهها غافل نشوید. فرستادن پیام الکترونیکی تشکر یا ایمیل قدردانی، رفتار مناسب با مردم کاری متداول است اما یک پیغام تشکر کاغذی معجزه میکند!
وسط حرف دیگران نپرید یکی از آداب معاشرت در محیط کار این است که یاد بگیرید حرف دیگران را قطع نکنید. متأسفانه بیشتر ما طاقت نداریم صحبت دیگران را کامل بشنویم و عجله داریم نظرات خودمان را سریعتر ابراز کنیم. رفتار مناسب با مردم کنترل این میل بهویژه وقتی بحث داغ میشود، کمی دشوار است، اما باید بدانید پریدن وسط حرف دیگران اصلا درست نیست و باعث میشود بیادب جلوه کنید.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد