با این که سه رئیسجمهور در شش دولت برای تکمیل این پروژه قولهایی داده بودند اما رئیس دولت سیزدهم در اولین سفرش به آذربایجان شرقی به تبریزیها گفت منتظر اتفاق خوبی باشند و امروز در دومین سفرش به این استان قرار است راهآهن تبریز- میانه را افتتاح کرده و بلیتفروشی هم آغاز شود.
22 سال پیش بود که کلنگ راهآهن تبریز- میانه به زمین خورد و اگر این پروژه بعد از دو دهه به اتمام نرسید اما بهانه خوبی برای افراد زیادی شد تا با تبلیغ روی آن رای جمع کنند و به پست و جایگاههای بالاتر برسند.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از پروژههایی که به آذریها قول پایان آن داده شد، راهآهن تبریز – میانه بود که حالا با حضور رئیسجمهور قرار است به بهرهبرداری برسد.
عمر دولتها کفاف نداد
وقتی در سال ۷۹ کلنگ مهمترین پروژه ریلی شمال غرب از میانه به تبریز با دستان وزیر راه دولت وقت به زمین زده شد، علاوه بر تبریزیها که رفت و آمد خود را سهل و مطمئن میدیدند، بسیاری از ایرانیها نیز از شنیدن این خبر خوشحال شدند، چون میتوانستند به راحتی به آذربایجان غربی سفر کنند.
در کمال تاسف، عمر خیلیها کفاف نداد تا صدای سوت این قطار را بشنوند و راه آهن تبریز – میانه وعدههای سه رئیسجمهور و شش دولت و هشت وزیر راه را شنید و عمر دولت آنها هم قد نداد تا به حرفهایشان جامه عمل بپوشانند تا این که دولت سیزدهم روی کار آمد.
آذر 98 زمانی که رئیس دولت دوازدهم به تبریز رفته بود، راه آهن میانه - تبریز را تا ایستگاه بستانآباد افتتاح کرد. اما این کار، یک نمایش بیمعنی بود، چرا که به خاطر بنبستبودن محور ریلی، هیچ قطاری نمیتوانست در این مسیر تردد کند.
ولی دولت سیزدهم عزمش را برای اتمام پروژههای نیمهتمام جذب کرده بود بر اساس آخرین قولها امروز و با حضور رئیسجمهور در آذربایجان غربی راهآهن تبریز – میانه به صورت رسمی افتتاح و سپس ایستگاه خاوران به راهآهن تبریز متصل خواهد شد.
کاهش 5 ساعته رفتوآمد
پروژه راهآهن تبریز- میانه از ایستگاه میانه واقع در مسیر راهآهن تهران- تبریز شروع و راهآهن دوخطه میانه- بستانآباد- تبریز با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج به ایستگاه تبریز متصل میشود.
این پروژه ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و با کمکردن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون حدود 13 ساعت است، نزدیک به پنج ساعت کاهش میدهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفهجویی 5/1 میلیارد لیتر در مصرف سوخت میشود.
استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرده که در سفر رئیسجمهور به استان، پروژه راهآهن بستان آباد- تبریز به طور کامل به بهرهبرداری میرسد.
عابدین خرم با بیان این که پس از افتتاح این طرح بلیتفروشی آغاز میشود، تاکید کرد: «عملیات اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز نیز در مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری بوده و فاینانس آن هماهنگ شده که بعد از تکمیل میتواند حمل مسافر و بار را تسهیل کند.»
تقسیم پروژههای زمینمانده
با توجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا، این پروژه میتواند زمینهساز رشد اقتصادی شود و جهش قابل توجهی در جابهجایی کالا در داخل کشور و همچنین محمولههای خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند.بنابراین پروژه ریلی «میانه- بستانآباد- تبریز» را باید یک ابرپروژه برای کشور دانست.خطوطی که توانایی ایجاد یک انقلاب اقتصادی در حمل و نقل را دارد.
در دور اول سفر رئیسجمهور به آذربایجان شرقی هدف اصلی این بود که نهضت اتمام پروژههای نیمهتمام ایجاد شود.
بر اساس گزارشها نزدیک به 2000 پروژه نیمهتمام در این استان وجود داشت و برخی از لحاظ ابعاد ملی مهم بوده و برخی در حد استانی و شهرستان.
در همین رابطه استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که بعضی از این پروژهها بیش از 20 سال بود زمین مانده و برای اتمام برخی از آنها هم ۲۰ سال زمان لازم است، میگوید: « در سفر خرداد سال گذشته ریاست جمهوری پروژهها در سه قسمت بخشبندی ش که پروژههای ملی با پیشرفت ۷۰ درصد به بالا اولویتدار اعلام شدند.»
خرم ادامه میدهد: «باتوجه به وضعیت اقتصادی که از لحاظ مبلغ تغییرات زیادی به وجود آمده و ارقام بالا بود، با کارشناسی اساسی صورتگرفته، ۱۸۸ پروژه در مقیاس متفاوت مصوب شدند که پروژه راهآهن تبریز - میانه هم جزو آنها بود. پروژهای که ۲۲ سال نیمهتمام مانده و ۵۵۰ میلیارد تومان برای تأمین بدهی قبلی و هزار میلیارد تومان برای اتمام آن لازم بود که زیرساختها، روسازیها، ایستگاهها و کارهای فنی انجام شد و به صورت آزمایشی به راه افتاد و اسفند سال گذشته تمام و اکنون تکمیلتر شده و آماده بهره برداری است.»
به گفته این مسئول، از همین امروز و بعد از افتتاح پروژه، قطار حرکت میکند که چهار ساعت و نیم مسیر تبریز به تهران را کاهش میدهد.
مهر تایید اتحادیه بینالمللی راهآهنها
راهآهن تبریز به تهران مسیر سهند را دور زده و به میانه متصل میشود و از طریق زنجان به تهران میرسد.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از سوی اتحادیه بینالمللی راهآهنها، دو مسیر برای ترانزیت بار مشخص شده که یکی از آنها از تبریز میگذرد و این خط به خاطر قوس تندی که دارد مورد استقبال بینالمللی برای ترانزیت نیست. بنابراین اتحادیه کریدور جدید را تعریف کرد تا برای دوخطهکردن و بهسازی آن اقدام شود.
جبارعلی ذاکری میگوید: «این خط، تبریز را از طریق بستانآباد به میانه متصل میکند و بزرگترین مزیت آن، این است که ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر را کاهش داده و سرعت قطار به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.»
حمل بار توسط راهآهن نسبت به جاده بسیار اقتصادیتر است و مصرف سوخت را یکچهارم تا یکهشتم کاهش میدهد که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
در خط تبریز – میانه، ایستگاه راهآهن خاوران، به عنوان ایستگاه بینراهی برای مسافرگیری لحاظ شده که تکمیل آن به سمت تبریز در دستور کار است. هماکنون ۱۲ کیلومتر از این مسیر در دست احداث بوده و پیمانکار مشغول فعالیت است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با مسافرگیری این مسیر میگوید: «ایستگاه آماده است و برای مسافرگیری در حال حاضر هیچگونه اعتباری نیاز نیست و برای تکمیل محور بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شده که در حال حاضر کارهای مسافرگیری، سوختگیری و شارژ آب و برق واگنها تأمین شده است.»
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد