از جشن تعیین جنسیت و دماغ جدید گرفته تا تهیه جهیزیه های لاکچری، که این روزها زیاد در شبکه های اجتماعی مختلف می بینیم. این پایان ماجرا نیست زمانی که هشتگی را با عنوان جهیزیه تازه عروس یا مواردی از این دست، در این صفحات جستجو می کنیم، به برخی از موسسات و افرادی می رسیم که چیدمان و تزئین خانه زوجین را به عهده دارند و با گرفتن مبالغی بالا این کار را انجام می دهند.
متاسفانه این روزها به دلیل هزینه های سنگین مراسم عروسی و تهیه وسایل خانه و دیگر حواشی آن، جوانان یا اصلا تمایلی به ازدواج ندارند یا پس از گذشت مدت طولانی از دوران عقد، ازدواج می کنند. یکی از دغدغه های اصلی آنان بعد از تامین خانه مناسب برای زندگی مشترک، هزینههای خرید لوازم جهیزیه است.
در خرید این وسایل بسیاری از خانواده ها خود را دچار چالش می کنند و بعضا از روی چشم و هم چشمی های فامیلی یا تاثیر فضای مجازی، اقلامی تهیه می کنند که برای دختر و پسری که تازه زندگی خود را شروع کردند خیلی ضرورتی ندارد. در گذشته هدف اصلی تهیه جهیزیه، کمک به تامین هزینههای زندگی زوجین بود که تجمل گرایی در آن وجود نداشت. همچنین در آیین و رسوم مختلف در کشور، نقش داماد یا عروس در تهیه جهیزیه متفاوت بود. اما امروزه فضای مجازی در شکل دادن سبک زندگی مردم نقش به سزایی دارد و در بسیاری از این صفحات از کاربران مخصوصا نو عروس ها خواسته می شود که از جزئیات وسایل خود تصاویری را تهیه و به اشتراک بگذارند. البته در این بین افراد و یا گروه هایی هم هستند که زوج های جوان را برای ازدواج آسان تشویق و وسایل ضروری آنان را تهیه می کنند. مقام معظم رهبری (مدظلی العالی) نیز در خصوص جهیزیه های سنگین هم می فرمایند که برخی از خانواده ها برای دخترانشان همه وسایل ریز و درشت و لازم و غیر لازم را تهیه می کنند که این کارها غلط است.
حرکت جامعه به سمت رفاه زدگی
امیرعباس عبداللهی جامعه شناس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در خصوص تهیه جهیزیه های لاکچری به «جامجم» می گوید: « نیازها و سطح فرهنگی و اجتماعی مردم تغییر کرده است و جامعه به سمت یک رفاه زدگی خاصی حرکت می کند. خانواده ها تصور می کنند که هر چه جهیزیه و وسایل تکمیل تری را برای دخترانشان تهیه کنند، او خوشبخت تر است. این تصوری که در سطح جامعه پیش آمده، غلط است. بعضا شاهد این بودیم که همین زوجین با داشتن جهیزیه های لاکچری، پس از مدتی از یکدیگر جدا شدند.»
عبداللهی می افزاید: «جهیزیه های لاکچری به نوع فرهنگ و تبلیغات فرهنگی بستگی دارد. هر چه جامعه رفاه زده تر باشد، تهیه این مدل از جهیزیه ها را بیشتر می بینیم. در دهه های گذشته تجمل گرایی به این شکل نبود و از دهه 90 به بعد شاهد یک جهش در روند و نوع شکل گیری این جهیزیه ها بودیم. در بسیاری از موارد، این وسایل جنبه دکور دارد و در طول زندگی استفاده نمی شود.»
این پژوهشگر با اشاره به رفاه زده شدن جامعه تاکید می کند: « از دهه 70 به بعد و با توجه به صنعتی شدن کشور، این رفاه زدگی را مخصوصا برای تامین وسایل زوج های جوان می بینیم. هر چه فرهنگ جامعه به سمت توسعه حرکت می کند، بافت و فرهنگ خانواده ها تغییر می کند.»
وجود حالت تفاخر در تهیه جهیزیه های لاکچری
این جامعه شناس معتقد است که خرید و تهیه جهیزیه های لاکچری، نوعی فرهنگ غربی است و حالت تفاخر دارد. وی تصریح می کند: « خانواده ها با این نوع خرید از لوازم منزل، به گونه ای خواستار این هستند که خود را بیشتر نشان دهند. افراد با مطرح کردن این حالت ها، خلاهای روحی و فکری خود را تامین می کنند.»
عبداللهی بر این باور است که یکی از عوامل به تاخیر انداختن ازدواج، تهیه جهیزیه های لاکچری است. او می گوید: «به نمایش گذاشتن تصاویر جهیزیه های لاکچری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منجر به شکل گیری اختلاف طبقاتی در سطح جامعه می شود. برای افرادی که سطح زندگی آنان زیر خط فقر است باعث یاس و سرخوردگی می شود.»
برگشت به سنت های گذشته
به گفته عبداللهی برگشت به سنت های گذشته در تهیه وسایل مورد نیاز عروس و داماد حائز اهمیت است. این مدرس دانشگاه تصریح می کند: « در زمان گذشته مادر پسر با تعدادی از عروس هایش در یک خانه سکونت داشتند. در حال حاضر داشتن همین خانه مستقل و تهیه اقلام مختلف برای هر گوشه از این خانه باعث اختلافاتی در بین زوج ها شده است. سن ازدواج دختران و پسران در حال افزایش است و بسیاری از دختران جوان بر این باورند که ازدواج نمی کنند چرا که پدرشان قادر به تهیه جهیزیه آنچنانی نیست.»
آموزش سبک زندگی آسان به جوانان و نوجوانان
این جامعه شناس معتقد است که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی رسانه ملی و سایر وسائل ارتباطات جمعی در پیشگیری از خرید جهیزیه های لاکچری بسیار موثر است. او تاکید می کند: «برخی از سریال های تلویزیون خانه و وسایل لاکچری افراد را نمایش می دهند. این اتفاق گویی جایگزین فرهنگ اسلامی با تجمل گرایی می شود. البته مبلغین، اساتید دانشگاه و سایر نهادها در این مساله نقش دارند. حتی آموزش پرورش می تواند کتاب هایی را با موضوع سبک زندگی آسان طراحی کند و از همان دوران ابتدایی به دانش آموزان اینگونه موارد را آموزش دهد.»
وجود تبلیغات مادی گرانه رسانه ملی
علی حسینی روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه ضمن بیان تهیه جهیزیه های لاکچری توسط خانواده دختر به «جام جم» می گوید:« برخی از تبلیغات مادی گرایانه در رسانه ملی باعث حرکت جامعه به سمت مادی شدن می شود و این موضوع را عادی جلوه می دهد. همین امر باعث بر هم خوردن آرامش کنونی زندگی زوج های جوان شده است.»
حسینی همچون عبداللهی پژوهشگر و مدرس دانشگاه معتقد است که فضای مجازی نقش پررنگی در خصوص تهیه وسایل زندگی دختران و پسران جوان دارد. در صورتی که این فضا تنها خوشی و شادی افراد را نمایش می دهد.
این روانشناس می گوید: «بسیاری از وسایل تهیه شده توسط خانواده عروس، اصلا استفاده نمی شود و تنها بار منفی و روانی را به لحاظ اقتصادی برای خانواده آنان ایجاد می کند.»
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد