به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از بیرجند، عباس عبادی امروز در جمع اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند با تأکید بر جایگاه علمی، اجتماعی و آموزشی اعضای هیات علمی، بر لزوم ایفای نقش فعالتر دانشگاهها در حل مسائل بومی و حرکت به سمت تمرکززدایی از تصمیمگیریهای ملی تأکید کرد.
وی با قدردانی از تلاشهای اعضای هیات علمی و نقش تربیتی و تخصصی آنان در نظام سلامت، افزود: هیچیک از ما نمیتوانیم همه مشکلات نظام سلامت و کشور را بهتنهایی حل کنیم، اما سهم و مسئولیت هر یک از ما در قبال جامعه انکارناپذیر است. دانشگاهها باید متناسب با بافت و ظرفیتهای بومی خود، راهکارهای مؤثر و اجرایی برای چالشهای حوزه سلامت ارائه دهند و منتظر نسخههای متمرکز از تهران نمانند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی با اشاره به چالشهای مربوط به معیشت اعضای هیات علمی گروههای علوم پایه و بالینی، افزود: افزایش حقوق و بهبود معیشت اعضای هیات علمی بهویژه بازنشستگان در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و رایزنیهایی نیز در سطح کلان کشور در حال انجام است، اما نباید تمام نگاهها معطوف به مرکز باشد.
وی با اشاره به آییننامه هیات علمی مستقر در بالین، تصریح کرد: از سال آینده نحوه هزینهکرد دو درصد تعرفه پرستاری در حوزه آموزش و توانمندسازی بهعنوان شاخص عملکردی معاونت آموزشی و توسعه دانشگاهها ارزیابی خواهد شد و دانشکدهها باید سهم خود را از این محل پیگیری کنند.
عبادی با اشاره به سهم کم آموزش در نظام تعرفهگذاری بالینی، اظهار داشت: اگرچه آییننامهها پیشبینیهایی برای تعلق کارانه آموزشی به اعضای هیات علمی مستقر در بالین داشتهاند اما در عمل بهرهمندی کمتری حاصل شده است. با اصلاح روندها و تقویت سازوکارهای نظارتی، میکوشیم عدالت بیشتری در توزیع منابع آموزشی ایجاد کنیم.
معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی با اشاره به نسبت نامتوازن استاد به دانشجو در رشته پرستاری(۱ به ۲۸) بیان کرد: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری بدون توسعه زیرساختها و جذب هیات علمی، موجب فشار مضاعف بر کادر آموزشی شده است. امروز سالانه بالغ بر ۱۵ هزار دانشجوی پرستاری در کشور پذیرش میشوند اما جاذبه لازم برای عضویت در هیات علمی فراهم نیست.
وی افزود: حقوق اندک، عدم وجود مزیت رقابتی و برخی ناهماهنگیهای اداری باعث شده که مسیر جذب و نگهداشت اعضای هیات علمی پرستاری دشوار شود. باید با اصلاحات ساختاری و ایجاد مشوقهای منطقی، مسیر را برای پایداری علمی این حوزه هموار کرد.
عبادی نقش مسئولیتپذیری اجتماعی اعضای هیات علمی را حیاتی توصیف کرد و گفت: مهمترین سرمایه ما بهعنوان معلمان حوزه سلامت، اعتماد مردم است. این اعتماد را نباید با کاهش کیفیت آموزش یا رفتارهای غیراخلاقی در مواجهه با چالشهای معیشتی، تضعیف کرد.
وی ادامه داد: وظیفه ما تنها ارائه آموزش در کلاس درس نیست؛ بلکه باید با ایجاد پیوند میان دانش و عمل، در مسیر ارتقای سبک زندگی مردم و کاهش بیماریها گام برداریم. تبدیل رسالههای دکتری به پروتکلهای اجرایی و طرحهای میدانی، نمونهای از چنین تلاشهایی است که باید تقویت شود.
انتهای پیام
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
تهیهکننده، نویسنده و بازیگران مجموعه شبکه سه، از چالشهای تولید یک قصه اجتماعی میگویند
در گفتوگو با یک جامعهشناس، تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی برای خانوادههای ایرانی را بررسی کردهایم
سعید شیخزاده در گفتوگو با «جامجم» عنوان کرد