این رقم را با توجه به دلار سه هزار تومانی میتوان به ۳,۷ میلیارد دلار تبدیل کرد که اگر قیمت هر بشکه نفت را ۱۰۰ دلار هم محاسبه کنیم (طبق ارقام لایحه بودجه سال ۹۳) آن وقت میتوان برآورد کرد که ایرانیان معادل فروش ۳۷ میلیون بشکه نفت خود، برای تهیه غذای آماده هزینه میکنند.
به گزارش جام جم سرا به نقل از خبرآنلاین، طبق آخرین بررسیهای بانک مرکزی تا پایان سال ۹۰ هر خانوار ایرانی سالانه ۳۸۰ هزار تومان صرف خرید فست فود میکردند. هرچند هنوز ارقام جدید برای سال گذشته اعلام نشده اما با توجه به اینکه شاخص بهای گروه غذاها و خوراکیهای آماده و آشامیدنیها در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ معادل ۳۹,۷ درصد افزایش یافت میتوان اشاره کرد با احتساب تورم ۳۹,۷ درصدی شاخص این گروه در سال ۹۱ میزان هزینه سالانه هر خانوار در این بخش از ۳۸۰ هزار و ۷۴۲ تومان در سال ۹۰ با بیش از ۱۵۱ هزار تومان افزایش به ۵۳۱ هزار و ۸۹۶ تومان رسیده است.
با توجه به وجود ۲۱ میلیون خانوار ایرانی (طبق اعلام مرکز آمار ایران) حجم بازار غذاها و خوراکیهای آماده در ایران به بیش از ۱۱,۱ هزار میلیارد تومان میرسد. اگر این رقم را برای هر ایرانی بخواهیم محاسبه کنیم آن وقت میتوان برآورد کرد که به صورت میانگین هر ایرانی سالانه ۱۴۵ هزار تومان (معادل بیش از ۱۲ هزار تومان در ماه) صرف خرید خوراکیهای آماده میکند.
تورم ۴۰ درصدی فستفود
بررسی هزینه خانوار در بخش خرید فستفود طی سالهای ۱۳۸۴ تا سال گذشته نشان میدهد که سال ۱۳۹۱ بیشترین تورم در این بخش رخ داده است. در حالی این میزان افزایش قیمت در سال ۱۳۹۱ به ۳۹,۷ درصد رسیده که میانگین تورم این بخش تا قبل از سال ۱۳۹۱ (طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰) معادل ۱۶,۹ درصد بود.
بر این اساس شاخص هزینه غذاها و خوراکیهای آماده در سال ۸۴ معادل ۱۱,۹ درصد، سال ۸۵ معادل ۱۳,۸ درصد، سال ۸۶ معادل ۲۷,۳ درصد، سال ۸۷ معادل ۱۳,۸ درصد، سال ۸۸ معادل ۱۵,۲ درصد، سال ۸۹ معادل ۱۰,۴ درصد و سال ۹۰ معادل ۲۵,۹ درصد بوده است.
مراجعه به میزان هزینهها نیز نشان میدهد که طی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ هزینهای که خانوار برای خرید فستفود صرف کردهاند ۴,۱ برابر شده است.
هر خانوار ایرانی در سال ۱۳۸۳ معادل ۱۲۸ هزار تومان برای خرید غذای آماده صرف میکرد که این رقم در سال ۱۳۹۱ به ۵۳۱ هزار تومان افزایش یافت.
سال |
میزان هزینه سالانه خانوار برای غذاهای آماده (تومان) |
تورم (درصد) |
1384 |
143811 |
11.9 |
1385 |
163754 |
13.8 |
1386 |
208610 |
27.3 |
1387 |
237425 |
13.8 |
1388 |
273722 |
15.2 |
1389 |
302335 |
10.4 |
1390 |
380742 |
25.9 |
1391 |
531896 |
39.7 |
افزایش سهم فستفود از هزینه خانوار
اما جزئیات دیگری از بررسیهای بانک مرکزی درباره مصرف غذاهای آماده خانوار نشان از افزایش سهم این بخش از کل هزینه خانوار دارد.
در حالی که طی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ خانوار ایرانی ۲,۱ درصد از کل هزینه ناخالص خود را صرف خرید غذاها و خوراکیهای آماده میکردند، این میزان در سال ۱۳۹۰ بالاخره تغییر کرده است. در سال ۱۳۹۰ این میزان به ۲,۲ درصد افزایش یافته است.
هرچند این میزان افزایش در حد ۰,۱ درصد، ناچیز به نظر میرسد اما با توجه به ثبات هفت ساله این نرخ تغییر ۰,۱ درصدی آن هم به نظر قابل توجه میرسد.
در کنار این، بررسیهای بانک مرکزی نشان میدهد دهک دهم یعنی پولدارترین قشر کشور ۴۱ برابر بیشتر از دهک اول یعنی ضعیفترین قشر برای رستوران و هتل هزینه میکنند که بخشی از این گروه رستوان و هتل شامل غذاها و خوراکیهای آماده است.
در این بخش آن طور که بانک مرکزی گزارش داده در سال ۱۳۹۰ دهک دهم سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۲ هزار تومان و دهک اول سالانه ۳۴ هزار تومان هزینه میکنند.
این در حالی است که در سال ۱۳۸۵ دهک دهم ۴۵ برابر بیشتر از دهک اول در بخش رستوران و هتل هزینه میکرد. در آن سال در حالی که دهک دهم سالانه ۵۸۷ هزار تومان برای هزینههای مربوط به رستوران و هتل هزینه میکرد، دهک اول ۱۳ هزار تومان هزینه میکرد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد